7 487 läst · 63 svar
7k läst
63 svar
E-faktura till gemensamt konto?
Skit i allt , det med någon form av avtalsbrott ??? ; Hur ska banken veta vem som sitter med datorn och betalar via dosa. Klart om någon anmäler det, så kan det vara ett littet problem. Alla transktioner sker mär vi sitter vid datorn ( pappa,mamma,syster,bror ) ser så illa så dom måste ha hjälp att skriva. Då var frågan, är det förbjudet att hjälpa någon med att trycka tangenter. Svar på det är nej.
På Swebank kan man dela access om dom inte ändrat just nu
Nej men det är svårt att sitta bredvid när avståndet är tiotals mil.J jonaserik skrev:Skit i allt , det med någon form av avtalsbrott ??? ; Hur ska banken veta vem som sitter med datorn och betalar via dosa. Klart om någon anmäler det, så kan det vara ett littet problem. Alla transktioner sker mär vi sitter vid datorn ( pappa,mamma,syster,bror ) ser så illa så dom måste ha hjälp att skriva. Då var frågan, är det förbjudet att hjälpa någon med att trycka tangenter. Svar på det är nej.
Nej, det stämmer inte alls. Tvärtom står det i Äktenskapsbalken, 1kap 3 § "Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder."A AndersS skrev:
Det är enbart vid bodelning som tillgångar delas, ev med förebehåll för äktenskapsförord.
Men har man gemensam bostad/hushåll/barn uppstår en massa kostnader som man är solidariskt ansvariga för, men det innebär inte att övrig ekonomi är gememsam.
/M
SEB och Handelsbanken tillåter full kontoaccess och möjlighet att betala annans räkning (manuellt) från deras konto med fullmakt. Däremot vet jag inte om man på SEB kan se deras e-fakturor, tror inte det.E Eld skrev:Om min förälder låter mig betala räkningar från hens konto med hens bankdosa så gör nog hen sig skyldig till ett avtalsbrott mot banken. Fast eftersom jag inte har något avtal med hens bank så kan ju inte jag bryta något avtal.
Och nej fullmakt hjälper inte eftersom banken inte tillåter överlämning av bankdosa ens med fullmakt. Man kan komma åt kontot på plats på bankkontoret med fullmakt men inte via bankdosa.
Handelsbanken har nog marknadens bästa fullmakt-system, där man kan utfärda och ta emot det mesta själv via internetbanken. De har verkligen ryckt upp sig efter att legat efter SEB, nu tycler jag det är tvärtom.
/M
Jag skrev "i praktiken", men sedan får var och en avgöra hur man vill dela sin ekonomi i vardagen.M Marcus-AA skrev:Nej, det stämmer inte alls. Tvärtom står det i Äktenskapsbalken, 1kap 3 § "Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder."
Det är enbart vid bodelning som tillgångar delas, ev med förebehåll för äktenskapsförord.
Men har man gemensam bostad/hushåll/barn uppstår en massa kostnader som man är solidariskt ansvariga för, men det innebär inte att övrig ekonomi är gememsam.
/M

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
Helt oaktat diskussionen om vad man får göra håller första alternativet på att stängas ner (eller åtminstone göras svårare, behövs två enheter):J JT8 skrev:Det finns två alternativ (kanske fler som jag inte känner till). Nummer ett, du lägger till din frus mobila bank-id på din telefon. Det är mkt smidigt för alla former av ärenden typ pakethämtning, kolla räkningar, signera barnens ledighet osv. Nummer två är att du signerar fullmakt på banken så ser du hennes konton, inlagda betalningar osv osv. Kör själv på båda metoderna av en mängd olika anledningar!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
_Tror_ att det fortsätter fungera på redan installerade BankID:n men senast när dessa går ut kommer det inte gå att ha mer än ett (som sagt: per enhet/telefon och det kan man ju ha mer än en…)
ingen aning om anledningen men anar att det hänger ihop med att stävja just detta beteende…
/U
Två eller flera enheter är ju mera regel än undantagullberg skrev:
Helt oaktat diskussionen om vad man får göra håller första alternativet på att stängas ner (eller åtminstone göras svårare, behövs två enheter):
[bild]
_Tror_ att det fortsätter fungera på redan installerade BankID:n men senast när dessa går ut kommer det inte gå att ha mer än ett (som sagt: per enhet/telefon och det kan man ju ha mer än en…)
ingen aning om anledningen men anar att det hänger ihop med att stävja just detta beteende…
/U
Nr1. falsk urkund... akta dig för det, det kan ge fängelseJ JT8 skrev:Det finns två alternativ (kanske fler som jag inte känner till). Nummer ett, du lägger till din frus mobila bank-id på din telefon. Det är mkt smidigt för alla former av ärenden typ pakethämtning, kolla räkningar, signera barnens ledighet osv. Nummer två är att du signerar fullmakt på banken så ser du hennes konton, inlagda betalningar osv osv. Kör själv på båda metoderna av en mängd olika anledningar!
Det är "i praktiken" fortfarande fel, eftersom det har att göra med om man bor ihop, inte alls om man är gift eller inte.A AndersS skrev:
Alltså, att vara gift ger ingen part mer rätt till den andra partens tillgångar under äktenskapet.
Det är dock ett vanligt missförstånd.
/M
Bra, ska påpeka för min fru att hon inte får sitta i min fåtöljM Marcus-AA skrev:
Men för mycket "ditt och mitt" blir i många fall gemensamt senare
Nä, för mig är det "i praktiken" gemensamt, sedan får du ha din tolkning
Det är ingen "tolkning", det är en viktig grundprincip, att man SJÄLVA väljer i vilken utsträckning man har gemensam eller separat ekonomi, och att det INTE styrs av äktenskapet, förrän man ev skiljer sig.A AndersS skrev:
/M
Dock icke att förväxla med att fritt kunna välja om man vill kunna anta varandras identitet eller inte.M Marcus-AA skrev: