45 786 läst · 170 svar
46k läst
170 svar
Hus för 7-8 miljoner exkl. tomt - vad kan man förvänta sig?
Tänkte uppdatera om läget för oss. Hela projektet går loss på 8,4 m totalt, då inkluderas verkligen alla kostnader, även bygglov och andra administrativa avgifter. Avtalen påskrivna, byggstart början av april. Nu ber vi till gudarna att inflationen går ner så att räntorna inte tickar iväg för långt
Det fixar jag ;=) Kom ihåg att göra en "projekttråd" vi är säkert många som vill följa. Lycka till!Drömmenomhus skrev:
Medlem
· Stockholm
· 899 inlägg
Grattis. Blev det lokala tillverkaren/snickarna eller hustillverkare? Vi är uppe i förhandling om pris nu också och hoppas på att kunna landa inom budget när allt är klar. 20% prispress är verkligen bra jobbat.Drömmenomhus skrev:
Tack, det blev en lokal snickare som vi haft god dialog med och som verkar införstådda med våra utmaningar och samarbetat med oss för att finna en lämplig offert som funkar för båda. Ja ungefär 20% blev det, vi är nöjda. Viktigt att i dialog med bolagen verkligen lyfta utmaningarna för oss som konsumenter med högre räntor och höga priser. De kan inte ha 2021 års mentalitet 2023. Många bolag kommer att bli utsatta och ett långtidsprojekt som ett husprojekt är säkrar överlevnaden en bra tid framåt.V Viktorbyggahus skrev:
Lycka till till med ert, hur går dialogen?
Medlem
· Stockholm
· 899 inlägg
Vi är i dialog med hustillverkaren och håller på att se hur vi kan hitta en nivå som passar alla. Vi är även i tidigt stadie med andra ifall detta inte blir av. Men huvudspåret är den hustillverkaren. Dock måste vi ju också förhålla oss till marknaden för försäljning. Där vet vi inte hur det går än för vi har inte huset ute.Drömmenomhus skrev:
Tack, det blev en lokal snickare som vi haft god dialog med och som verkar införstådda med våra utmaningar och samarbetat med oss för att finna en lämplig offert som funkar för båda. Ja ungefär 20% blev det, vi är nöjda. Viktigt att i dialog med bolagen verkligen lyfta utmaningarna för oss som konsumenter med högre räntor och höga priser. De kan inte ha 2021 års mentalitet 2023. Många bolag kommer att bli utsatta och ett långtidsprojekt som ett husprojekt är säkrar överlevnaden en bra tid framåt.
Drömmenomhus skrev:
Tack, det blev en lokal snickare som vi haft god dialog med och som verkar införstådda med våra utmaningar och samarbetat med oss för att finna en lämplig offert som funkar för båda. Ja ungefär 20% blev det, vi är nöjda. Viktigt att i dialog med bolagen verkligen lyfta utmaningarna för oss som konsumenter med högre räntor och höga priser. De kan inte ha 2021 års mentalitet 2023. Många bolag kommer att bli utsatta och ett långtidsprojekt som ett husprojekt är säkrar överlevnaden en bra tid framåt.
Riktigt kul att det gick vägen för er, bra jobbat! Säger grattis på förhand och önskar stort lycka till med bygget!
Svår situation, förstår er utmaning. För att vara på den säkra sidan, kan ni inte sälja huset och hitta ett tillfälligt boende under byggtiden? Förstås svårt med familj, men det är en begränsad period. Ovissheten kring räntor är en sak, men att addera även vad ni kan få ut av huset gör att det blir väldigt komplext. Jag och min fru resonerar som så att om vi klarar dessa höga räntor idag, om än nästan på existensminimum, kan det bara bli bättre härifrån. Högt belånade men så är det för de flesta som bygger hus.V Viktorbyggahus skrev:Vi är i dialog med hustillverkaren och håller på att se hur vi kan hitta en nivå som passar alla. Vi är även i tidigt stadie med andra ifall detta inte blir av. Men huvudspåret är den hustillverkaren. Dock måste vi ju också förhålla oss till marknaden för försäljning. Där vet vi inte hur det går än för vi har inte huset ute.
Vi kämpar också på med detta.
Har en blandning av budget offerter och skarpa offerter på att bygga i lösvirke (cirka 238kvm BYA (varav garaget 40kvm) BOA 202kvm)
Material platta (makadam, radonspärr, markduk, kantelement, cellplast, armering) 285K
(har inga kostnader för markarbete då jag har egna maskiner på tomten)
HTC slipning 115K
Arbetskostnad, utsättning kantstöd, iso, armering, samt gjutning, glättning X K
Hus:
Materialpaket stomme (fönster, reglar, takstolar, råspont, isolering, skivmaterial (osb+gips+plyfa), takplåt, mellanbjälklag, stålbalkar, avvattning) 1,3M
Bergvärme 220K
Elektriker inkl material 370K
Rörmokare inkl material 800K
Snickare 1M
Ventilation 150K
RUMSA interiör (garderober, kök, kakel, vitvaror) 1,1M
Övrigt
KA 25K
Bygglov 30K
EL anslutningsavgift 38K
VA anslutningsavgift 68K
Byggställning X K
Byggbod X K
Kranbil X K
Målning spackling X K
Med en del gissningar på delar jag inte fått pris på landar jag på 5,9mkr och är således 400K över budget.
Så måste ta in priser på delar jag saknar, samt att Rör, El och snickare endast gett offert som estimat, ej fastpris vilket jag inte vågar hoppa på rakt av, kan ta vägen lite vartsomhelst känns det som.
Har en blandning av budget offerter och skarpa offerter på att bygga i lösvirke (cirka 238kvm BYA (varav garaget 40kvm) BOA 202kvm)
Material platta (makadam, radonspärr, markduk, kantelement, cellplast, armering) 285K
HTC slipning 115K
Hus:
Materialpaket stomme (fönster, reglar, takstolar, råspont, isolering, skivmaterial (osb+gips+plyfa), takplåt, mellanbjälklag, stålbalkar, avvattning) 1,3M
Bergvärme 220K
Snickare 1M
Ventilation 150K
Övrigt
KA 25K
Bygglov 30K
EL anslutningsavgift 38K
VA anslutningsavgift 68K
Byggställning X K
Byggbod X K
Kranbil X K
Målning spackling X K
Med en del gissningar på delar jag inte fått pris på landar jag på 5,9mkr och är således 400K över budget.
Så måste ta in priser på delar jag saknar, samt att Rör, El och snickare endast gett offert som estimat, ej fastpris vilket jag inte vågar hoppa på rakt av, kan ta vägen lite vartsomhelst känns det som.
Kan ge dig lite siffror på vad vi har fått, men det är otroligt svårt att jämföra rakt av då det som offereras kan se olika ut från entreprenör till entreprenör. Vi har ungefär lika stora hos, vårt är 230 inkl garage.F Foggy84 skrev:Vi kämpar också på med detta.
HTC slipning 115K
Hus:
Bergvärme 220K
Snickare 1M
Ventilation 150K
Övrigt
KA 25K
Bygglov 30K
EL anslutningsavgift 38K
VA anslutningsavgift 68K
Byggställning X K
Byggbod X K
Kranbil X K
Målning spackling X K
Bergvärme: fick en offert igår, 244 000, pump, borrning, installation
Elektriker inkl material, Wiser puckar överallt: 315 000
VVS: 440 000
FTX: 190 000
Bygglov: 84 000
VA anslutning och kopplingspunkt: 162 000
Markarbete inkl 250 kbm sprängning + platta hus (300mm) och garage (100 mm) 1 100 000
HTC slipning 100 000.
Vi köper in badrumsartiklar och all lös inredning själva, samt kök och köksö. Snickaren monterar/installerar.
FTX har jag begärt pris från 4 bolag, 1 svarade men fick aldrig offert.Jonatan79 skrev:
Bergvärme fick jag en offert nyss, Thermia atlas 12 kw, 244 000 känns väldigt dyrt.
Väntar på offert från ett annat bolag också. Verkar vara väldigt långa kötider och stor efterfrågan sedan energikrisen då alla ska över till bergvärme.
De guider jag läser om pris från Byggahus artiklar är inte i närheten av vad jag från markanden, det är otroligt frustrerande att allt ska vara så dyrt jämnt.
Vi ska börja bygga i maj och liknande storlek men med sutteräng osv. 230kvm inkl ca 35kvm inbyggt garage.Drömmenomhus skrev:
Kan ge dig lite siffror på vad vi har fått, men det är otroligt svårt att jämföra rakt av då det som offereras kan se olika ut från entreprenör till entreprenör. Vi har ungefär lika stora hos, vårt är 230 inkl garage.
Markarbete inkl 250 kbm sprängning + platta hus (300mm) och garage (100 mm) 1 100 000
HTC slipning 100 000.
Vi köper in badrumsartiklar och all lös inredning själva, samt kök och köksö. Snickaren monterar/installerar.
Vi kommer göra mycket invändigt själva, bla ventilationen. Och har precis beställt allt material till det och landande på 65k med FTX. Så era priser med 190 inkl material och arbete låter lite saftigt.
Vi kör även bergvärme och där har vi pris på ca 240k inkl allt, köps via vs. Borra 200m och 12kw panna. Bara allt material med kopplingar mm tror jag gick på ca 30-40k. Så tycker det inte är orimligt. Bara pannan kostar ju drygt 100.
VVS övrigt landande på drygt 220k, då med golvvärme överallt, fördelarskåp, inkl blandare osv. Dock exkl avlopp som snickarna själva lägger ned i plattan och btg bjälklaget.
Elektriker hamnade väldigt likt er.
Intressant ändå, allt väldigt lika på det jag fått förutom rör/VVS - min snickares UE på rör offererade 800' ink moms, då ingår endast arbete och material för golvvärmepaketet (slingor fördelarskåp) samt anslutningsmaterial för inkoppling mot blandare, wc, disk, tvätt etc. (dvs följande ingår INTE: "synligt" material så som blandare wc eller dränering runt hus, serviceledning in under plattan, brunnar, ventilation, bergvärme). Jag tyckte det lät jävligt saftigt, snickarens svar efter att ha pratat med rörfirman var att "andra jag jämför med har bara offererat låga priser och sen kommer dom säga att allt man vill att dom gör blir en ÄTA. Men jag har inte stött på en enda vän eller person på detta forum som byggt ett "svensson" hus där rördelen landar nära 800tkr...Drömmenomhus skrev:
Kan ge dig lite siffror på vad vi har fått, men det är otroligt svårt att jämföra rakt av då det som offereras kan se olika ut från entreprenör till entreprenör. Vi har ungefär lika stora hos, vårt är 230 inkl garage.
HTC slipning 100 000.
FTX har jag också förstått är dyrt om man ska ha isolerade rör för att kunna köra frikyla så överväger "vanlig" ventilation