Hej,
På min fars företag står den här borren. Den är i princip inte använd på säkert 30 år men funkar. Jag har försökt googla men hittar inte vad det är. Bonus om någon känner igen tillverkare/modell så jag kan efterforska lite mer.
Funktionen är ganska uppenbar - att borra horisontellt. Företaget var tidigare ett svarveri så jag kan tänka att den användes för att borra hål i t.ex. stolsben och liknande som inte passar i pelarborren.
Långhålsborrmaskin.
Man kan flytta arbetsstycket i sidled och fräsa avlånga hål.
Edit: om det går att skjuta släden i sidled annars är det väl bara en borrmaskin som Fotografen skrev.
Genom att flytta koordinatbordet så får du avlånga hål, precis som sinuslinus sagt. Så en långhålsborrmaskin är det. För gamla, okända maskiner brukar vi förlita oss på @Frustrator
Borde det inte finnas någon anordning för att fästa arbetsstycket ordentligt då? Går ju med tvingar så klart men det måste ju bli ganska hög belastning om man borrar i sidled
Nej en långhålsborrmaskin eller vertikalborrmaskin är det knappast även om den har använts som sådan. För det ändamålet borde den ha spakmatning åtminstone på djupet.
Jag lycker det liknar en liten horisontalfräs för metallarbete.