Har ingen bra slipmaskin. Bara en mus från bosch som nog gör sig bäst som ankare, och en excenterslip från biltema som är rätt ineffektiv.
Gör inget om där är sladd för jag slipper gärna skaffa en variant till. Sitter på Makita maskiner idag.
Vill ha nått bra som går att gå över stora ytor med, men Mirka känns lite för dyrt än så länge.
Vad finns det för bra alternativ?
Gör inget om där är sladd för jag slipper gärna skaffa en variant till. Sitter på Makita maskiner idag.
Vill ha nått bra som går att gå över stora ytor med, men Mirka känns lite för dyrt än så länge.
Vad finns det för bra alternativ?
Vilken sorts slipmaskin behöver du? Vad skall du slipa?
Denna är tyvärr slut i lagret, men det finns likadana i andra märken. Har en själv och är riktigt nöjd!
Finns många youtubers som gjort videos där denna(eller identiska med annat namn) jämförs med Mirka och får bra betyg
Finns många youtubers som gjort videos där denna(eller identiska med annat namn) jämförs med Mirka och får bra betyg
denna liknar Festools Rotex den roterar på liknade sätt och kan ställas om till bara exenterslip. Den avverkar bra eller finslipar bra. Lätt att koppla på en dammsugare.I Iddqd skrev:
https://www.amazon.se/Bosch-Professional-excenterslip-75-150-sliprondellens/dp/B07R4X6MDT/ref=asc_df_B07R4X6MDT/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476625289140&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=10894484442002394442&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012293&hvtargid=pla-832045928397&psc=1
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 504 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 504 inlägg
Jag kör med en Bosch GET 75 150mm, men med Mirka abranet ”papper”. Nog den av maskinerna jag är mest nöjd med i arsenalen, finns inget att klaga på med den.
Men desto viktigare är slippappret!! Skulle säga att riktigt bra slippapper kan förvandla en dålig maskin till okej. Och kasst papper (typ Biltema) får en bra maskin till dålig. I slutändan är det värt de extra pengarna. Jag köper 50pack för 500kr på nätet, för ett 5p kan lätt kosta 100kr på lokala varuhuset.
Men desto viktigare är slippappret!! Skulle säga att riktigt bra slippapper kan förvandla en dålig maskin till okej. Och kasst papper (typ Biltema) får en bra maskin till dålig. I slutändan är det värt de extra pengarna. Jag köper 50pack för 500kr på nätet, för ett 5p kan lätt kosta 100kr på lokala varuhuset.
Vad är din budget? Och hur mycket slipning är det som ska göras?
Jag har en Mirka Deros och kan säga att den är en fröjd att använda och åtminstone jag tycker det är mycket roligare att hålla på när man har bra grejer. Har kommit över fasen där man köper billigt skit som oftast strular och halva tiden att projektet går till att lösa massa problem. Då är det bättre att köpa ordentliga grejer från början.
Med det sagt så spelar ju kvaliteten på slippapprens enorm stor roll också.
Jag har en Mirka Deros och kan säga att den är en fröjd att använda och åtminstone jag tycker det är mycket roligare att hålla på när man har bra grejer. Har kommit över fasen där man köper billigt skit som oftast strular och halva tiden att projektet går till att lösa massa problem. Då är det bättre att köpa ordentliga grejer från början.
Med det sagt så spelar ju kvaliteten på slippapprens enorm stor roll också.
inte så att jag står och jobbar så ofta i garaget med att slipa och så, men det händer ju några ggr om året. Bord som slipas, väggar, spackel osv osv. Föredrar också kvalitet, men nu är man i livet där det finns många hål att stoppa pengarna. 
Tänker rimligen runt 2-3000 kr är där jag kommer landa.
Just nu funderar jag på att försöka hitta en mirka/festool/bosch på hygglo och prova, för att lösa detta projektet och känna lite på produkten.
Just nu funderar jag på att försöka hitta en mirka/festool/bosch på hygglo och prova, för att lösa detta projektet och känna lite på produkten.
Som nämnts tidigare så är slippappret viktigare än maskinen! Jag använder Mirkas Abranet eller 3M Xtract nätsandpapper. De funkar riktigt bra och är som natt och dag jämfört med billiga sandpapper. Köp dom på nätet och storpack så blir det inte speciellt dyrt i längden.
Jag ville själv ha en Mirka men av olika anledningar blev det en Makita. Jag tycker den funkar bra. Den har gått varm sedan förra våren. Jag köpte även ett par reserv slipdynor på Amazon då jag vet att kardborreband ger upp efter ett tag.
Jag ville själv ha en Mirka men av olika anledningar blev det en Makita. Jag tycker den funkar bra. Den har gått varm sedan förra våren. Jag köpte även ett par reserv slipdynor på Amazon då jag vet att kardborreband ger upp efter ett tag.
Är du bosatt i Stockholmsområdet så har jag som sagt en Deros du kan få prova om du vill. Har tyvärr ingen annan excenterslip du direkt kan jämföra med.I Iddqd skrev:inte så att jag står och jobbar så ofta i garaget med att slipa och så, men det händer ju några ggr om året. Bord som slipas, väggar, spackel osv osv. Föredrar också kvalitet, men nu är man i livet där det finns många hål att stoppa pengarna.
Hyggligt! Bor tyvärr i Göteborg. Men ska nog hitta någon att hyra/prova ändå.K kniv skrev:
tackar för tipsen!U ujh skrev:Som nämnts tidigare så är slippappret viktigare än maskinen! Jag använder Mirkas Abranet eller 3M Xtract nätsandpapper. De funkar riktigt bra och är som natt och dag jämfört med billiga sandpapper. Köp dom på nätet och storpack så blir det inte speciellt dyrt i längden.