Nu har jag och sambon köpt vårat första hus och jag är ”the handyman” men aldrig behövt bry mig om avlopp osv förr, i denna utsträckning.
Under besiktningen upptäckte vi att golvbrunnen i duschen töms när man spolar. Det gurglar till och golvbrunnen töms (90% av gångerna). Detta leder ju till en mindre trevlig odör
1. Det verkar ej vara stopp, vattnet flyger ner igenom rören och det hörs klart och tydligt i källaren.
2. Detta uppstår ENDAST på övervåningen när det spolas i toan, inga problem alls när du låter vatten rinna i handfatet.
3. Inga konstigheter när duschen är igång. Vattnet åker ner, inga stopp eller ljud. Spolar du = voooosch brunnen töms och det gurglar till.
4. Spolar du när det är tomt = inga ljud eller konstigheter (jo, eftersom det är tomt blir det ju inga ljud).
Detta är på övervåningen, toan är ca 1,5m från duschen. Huset är från 37 men alla rör är nya, inklusive avluftningen på vinden. Är mycket fixat på huset. Det mesta.
Det har varit använt av företag så kök, badrum osv (avlopp, rör) är sällan använt. Duschen inte på väldigt länge verkar det som.
Kan det vara problem med avluftning? Eller kan det vara för att systemet är typ torrt? Verkar inte sannolikt att det är stopp när detta endast sker vid spolning?
Under besiktningen upptäckte vi att golvbrunnen i duschen töms när man spolar. Det gurglar till och golvbrunnen töms (90% av gångerna). Detta leder ju till en mindre trevlig odör
1. Det verkar ej vara stopp, vattnet flyger ner igenom rören och det hörs klart och tydligt i källaren.
2. Detta uppstår ENDAST på övervåningen när det spolas i toan, inga problem alls när du låter vatten rinna i handfatet.
3. Inga konstigheter när duschen är igång. Vattnet åker ner, inga stopp eller ljud. Spolar du = voooosch brunnen töms och det gurglar till.
4. Spolar du när det är tomt = inga ljud eller konstigheter (jo, eftersom det är tomt blir det ju inga ljud).
Detta är på övervåningen, toan är ca 1,5m från duschen. Huset är från 37 men alla rör är nya, inklusive avluftningen på vinden. Är mycket fixat på huset. Det mesta.
Det har varit använt av företag så kök, badrum osv (avlopp, rör) är sällan använt. Duschen inte på väldigt länge verkar det som.
Kan det vara problem med avluftning? Eller kan det vara för att systemet är typ torrt? Verkar inte sannolikt att det är stopp när detta endast sker vid spolning?
Är ny avluftning (10 år sedan) som går upp på vinden. Kan det vara avluftningen när det endast är toaletten som skapar detta fenomen?E Emanuel01 skrev:
Jag själv har 2 avluftningar, sitter en för toan på första plan och en för toan på andra våningen.
När du spolar i toan blir de ju en större mängd vatten fort som åker ner i avloppet då gäller det att samma mängd luft kan tas in annars sugs ju vatten lås rent på vatten.
När du spolar i toan blir de ju en större mängd vatten fort som åker ner i avloppet då gäller det att samma mängd luft kan tas in annars sugs ju vatten lås rent på vatten.
ska kolla om vi har två avluftningar eller ej. Har man två rör på vinden då eller går det ihop någonstans?E Emanuel01 skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 867 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 867 inlägg
Kolla om det är öppen luftning eller vaccum ventil som kanske sitter fast.
Öppen luftning.ligger det snö över?
Fågel bo, is?
Sen dimension på rör upp och vart luftningen sitter Den bör sitta efter toan.
Sen tio år anser kanske inte jag är nytt. Är väl cirka 1/3 av beräknad livslängd på avlopp
Öppen luftning.ligger det snö över?
Fågel bo, is?
Sen dimension på rör upp och vart luftningen sitter Den bör sitta efter toan.
Sen tio år anser kanske inte jag är nytt. Är väl cirka 1/3 av beräknad livslängd på avlopp
Stambyten och allt är för mig hyfsat nytt om det är 7-10 år x) De flesta av de andra husen vi tittade på var detta inte gjort såpass nyligen.H Hallerudsbo skrev:
Det röret jag ser på vinden är iallafall 110. Tror det är öppen luftning.
Ska kolla upp resten du nämnde. Tack för tips
När du spolar vatten i handfat eller dusch, kommer det så lite vatten, att det aldrig fyller röret. Utan det rinner bara på botten av röret. När du spolar i toaletten fylls däremot hela röret. Då bildas ett sug bakom. Fungerar inte avluftningen så kommer luften istället dras från närmsta vattenlås. I ditt fall duschen.
Så om jag spolar i toan på nedervåningen?A AG A skrev:När du spolar vatten i handfat eller dusch, kommer det så lite vatten, att det aldrig fyller röret. Utan det rinner bara på botten av röret. När du spolar i toaletten fylls däremot hela röret. Då bildas ett sug bakom. Fungerar inte avluftningen så kommer luften istället dras från närmsta vattenlås. I ditt fall duschen.
fråga 2, hur pass drygt och kostsamt är detta att åtgärda? Kan man låta det vara och bara fylla vatten med jämna mellanrum? XDA AG A skrev:När du spolar vatten i handfat eller dusch, kommer det så lite vatten, att det aldrig fyller röret. Utan det rinner bara på botten av röret. När du spolar i toaletten fylls däremot hela röret. Då bildas ett sug bakom. Fungerar inte avluftningen så kommer luften istället dras från närmsta vattenlås. I ditt fall duschen.
Det kan mycket väl vara så att du har en separat avluftning till nedervåningen. Alternativt är det så långa rör, bakom nedervåningens toalett. Då finns det en stor mängd luft, så att undertrycket inte blir så stort eller hastigt. Då märks det inte på samma sätt. Det finns dessutom en separat ventilatin av avloppet på äldre hus. Den kan ibland räcka om undertrycket är litet och "långsamt"Annchristin Lundell skrev:
Denna lösningen brukar fungera dåligt när man väl måste spola ledningarna med spolbil. Då måste överskottsluft ta vägen någonstans och då blåses ofta vattenlås tomma i t.ex wc stolar...E Emanuel01 skrev: