18 760 läst · 173 svar
19k läst
173 svar
Hur har ni i er samfällighetsförening gjort med nya momskravet?
Vår samfällighet kör med både årsredovisning och bokföring. Men det förändrar väl inte att det lämpligaste är att lägga fram en kassaflödesbudget för stämman? Betyder årsredovisning och bokföring att det även behövs en resultatbudget? att avskrivningar behöver göras?Claes Sörmland skrev:
Det beror lite på vad man vill driva.
Själva kravet på kassaflödesbudget vid stämman före en uttaxering finns 41 § i samfällighetslagen och kallas för "inkomst- och utgiftsstat":
[länk]
Lägger t ex en styrelse fram en budget på stämman som inte är kassaflödesbaserad utan sedvanligt bygger på periodiseringar, intäkter och kostnader så skulle jag säga att det är är gränsfall om man når samfällighetslagens krav. tabken är ju att delägarna ska kunna se om kassan kräver en uttaxering eller inte.
I 19 § samfällighetslagen finns det krav på att avsätta medel till en fond för att säkerställa underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningen i många fall. T ex om man förvaltar en kommunalteknisk anläggning (tänk gator, VA, allmänna platser o s v) för ett småhusområde. Det är rätt uppenbart att vad lagstiftaren vill ha här är sparade medel som kan användas för anläggningens underhåll och förnyelse. Alltså inte redivisningsövningen eget kapital men kass likviditet. Återigen så är det kassaflöde som lagen pekar på.
Bolagsverket anger de fall det finns krav på en årsredovisning för en samfällighetsförening och det är undantagsvis, t ex väldigt stora samfällighetsföreningar:
[länk]
Bokföringskyldighet då? 2 kap. 2 § 3. bokföringslagen ställer krav på bokföring om värdet överstiger 1,5 milj kr. Värdet beräknas utifrån tillgångarnas försäljningsvärde. Eftersom en gemensamhetsanläggning sällan har något försäljningsvärde och samfällighetsföreningen vanligen endast förvaltar gemensamhetsanläggningen men inte äger den (om den ägs så äger delägarna den samfällt) så är det i princip summan av kassatillgångar och fodringar avräknat för eventuella skulder som ligger till grund för att avgöra om värdet som föreningen gar överstiger 1,5 milj kr.
[länk]
Det är således lämpligt att inte uttaxera så pass mycket medel att samfällighetens samlade värde överstiger 1,5 milj kr. Det kan ju vara svårt om man är en jättesamfällighetsförening som förvaltar en väldigt stor anläggning. Men då kanske det också är lämpligt att ha en mer omfattande bokföring och årsredovisning i alla fall.
Riktigt hur skatteverket får detta att lira med momsskyldigheten förstår jag inte. Hur kan man fastställa momsen som ska in och ut utan redovisning?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 198 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 198 inlägg
Det finns de som kan bokföring bättre än jag. Men tänker jag t ex på den bostadsrättsförening som jag är medlem i så verkar regelverket snarast vara att avskrivningar ska avskaffas, d v s allt underhåll - även rejäla poster kostnadsförs samma år som de faktureras. Det betyder att resultatet svänger hej vilt mellan åren eftersom kostnaderna inte periodiseras.S Stellan Svealand skrev:
Argumentet är att det spelar ingen roll. En BRF har inte som syfte att generera en stadig vinst som t ex ett AB. Det viktigaste är att det finns pengar i kassan så att räkningarna kan betalas över tid. Samma borde gälla för samfällighetsföreningar tänker jag.
Ni vars samfällighetsförening har momsregistrerat sig, vilket startdatum för momspliktighet har föreningen anmält? 15 februari 2022? 1 januari 2023? Det datum ni sände in anmälan om momsregistrering?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 198 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 198 inlägg
15 feb 2022 är ju senast möjliga datum man kan välja om man reggar en förening som uppnår omsättningen där det krävs moms. Så det eller 1 jan 2022 är väl de naturliga tidpunkterna. Eller några tidigare redovisningsår om man har stora utgifter då. Skatteverket skriver:S Stellan Svealand skrev:
"Om föreningen vill bli skattskyldig till moms för tid innan ställningstagandet publicerades kan föreningen begära det. Föreningen ska då redovisa både utgående och ingående moms för sin verksamhet. Vanligtvis fattar Skatteverket inte beslut på eget initiativ som rör äldre redovisningsperioder när vi publicerar ställningstaganden med en förändrad syn."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/407454.html
Man skulle ju kunna tro det, men efter jag skrev frågan här på forumet googlade jag och det verkar snarare ha att göra med när man skickat in anmälan eller möjligtvis vad man skrivit i anmälan. Som exempel kan jag nämna en samfällighetsförening som blivit skattskyldig för moms från 1 december 2022. (Jag har sett registerutdraget från Skatteverket.) Känns ju synnerligen orättvist att startdatum varierar.Claes Sörmland skrev:
15 feb 2022 är ju senast möjliga datum man kan välja om man reggar en förening som uppnår omsättningen där det krävs moms. Så det eller 1 jan 2022 är väl de naturliga tidpunkterna. Eller några tidigare redovisningsår om man har stora utgifter då. Skatteverket skriver:
"Om föreningen vill bli skattskyldig till moms för tid innan ställningstagandet publicerades kan föreningen begära det. Föreningen ska då redovisa både utgående och ingående moms för sin verksamhet. Vanligtvis fattar Skatteverket inte beslut på eget initiativ som rör äldre redovisningsperioder när vi publicerar ställningstaganden med en förändrad syn."
[länk]

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 198 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 198 inlägg
Men vad var orsaken till att de inte var skatteskyldige mallen 15 feb-30 nov 2021?S Stellan Svealand skrev:Man skulle ju kunna tro det, men efter jag skrev frågan här på forumet googlade jag och det verkar snarare ha att göra med när man skickat in anmälan eller möjligtvis vad man skrivit i anmälan. Som exempel kan jag nämna en samfällighetsförening som blivit skattskyldig för moms från 1 december 2022. (Jag har sett registerutdraget från Skatteverket.) Känns ju synnerligen orättvist att startdatum varierar.
Ja, det är mycket märkligt. Det enda jag kan tänka mig är att Skatteverket går efter när ansökan om momsregistrering inlämnats. Samfällighetsföreningen har t o m före beslutet från Skatteverket kommunicerat med dem och fått följande svar:Claes Sörmland skrev:
”Ja om omsättningen överstiger 80 000 kr på ett år ska de momsregistrera sig och det ska göras omgående, finns ingen sista dag och ska gälla från 15 februari då ställningstagandet gjordes.”
Men sedan går Skatteverkets eget beslut mot vad de angett ovan.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 198 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 198 inlägg
Låter som ett tjänstemannamisstag med den bakgrunden.S Stellan Svealand skrev:Ja, det är mycket märkligt. Det enda jag kan tänka mig är att Skatteverket går efter när ansökan om momsregistrering inlämnats. Samfällighetsföreningen har t o m före beslutet från Skatteverket kommunicerat med dem och fått följande svar:
”Ja om omsättningen överstiger 80 000 kr på ett år ska de momsregistrera sig och det ska göras omgående, finns ingen sista dag och ska gälla från 15 februari då ställningstagandet gjordes.”
Men sedan går Skatteverkets eget beslut mot vad de angett ovan.
jag ansökte om start 1jan 2023, i samråd med rådgivare på skatteverket. och det godkändes trots att vi varit aktiva i flertalet år.Claes Sörmland skrev:
15 feb 2022 är ju senast möjliga datum man kan välja om man reggar en förening som uppnår omsättningen där det krävs moms. Så det eller 1 jan 2022 är väl de naturliga tidpunkterna. Eller några tidigare redovisningsår om man har stora utgifter då. Skatteverket skriver:
[länk]

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 198 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 198 inlägg
Låter då som att Skatteverkets tjänstemän intar en pragmatisk hållning i frågan. Kanske enda vägen för att få in fåren i fållan s a s.B busgraab skrev:
Hur förklarade rådgivarna på Skatteverket att de uppmanade er att inte momsregga från 15 feb 2021?
Redigerat:
Han jag ringde sa att det inte var hans expertis-område, men då vi stängt 2022, så sa han att det bara var att ha det som önskemål. Skulle sedan handläggaren tycka annorlunda så skulle denne återkomma. Ingen återkom, och jag fick fick brev om godkänd ansökan. Har inte ställt fler frågor till dem efter det.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 198 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 198 inlägg
Ja då är det ju svårt att veta om det var ett misstag från handläggarens sida, pragmatiskt brott mot lagen eller t o m en mer eller mindre officiell policy hos myndigheten.B busgraab skrev:Han jag ringde sa att det inte var hans expertis-område, men då vi stängt 2022, så sa han att det bara var att ha det som önskemål. Skulle sedan handläggaren tycka annorlunda så skulle denne återkomma. Ingen återkom, och jag fick fick brev om godkänd ansökan. Har inte ställt fler frågor till dem efter det.
Att handläggaren gör en koll på när samfälligheten skapades måste man ju ändå utgå ifrån, känns inte som det är mycket som en handläggare gör öht om dom inte ens kollar upp det?Claes Sörmland skrev:
Skulle dom ändra sig senare så får vi väl riva upp 2022 då. Är ju inte direkt något uppsåt ifrån vår sida. Är ju i princip ett nollsummespel vi håller på med i samfälligheten.
Fick följande intressanta svar (se sista meningen i fetstil) från Skatteverket på en fråga om vilket datum som gäller:
En samfällighetsförening ska vara registrerad för moms från den dagen föreningen börjar bedriva ekonomisk verksamhet. Detta har inte varit Skatteverkets syn tidigare och därför har Skatteverket tagit fram ett nytt ställningstagande som innebär att vi har ändrat syn på när en samfällighetsförening ska vara registrerad för moms.
Om föreningen vill bli skattskyldig till moms för tid innan ställningstagandet publicerades kan föreningen begära det. Föreningen ska då redovisa både utgående och ingående moms för sin verksamhet. Vanligtvis fattar Skatteverket inte beslut på eget initiativ som rör äldre redovisningsperioder när vi publicerar ställningstaganden med en förändrad syn.
Men det datum samfällighetsföreningen önskar kan ni fylla i i ansökan så får en handläggare göra bedömningen om vi godkänner det datumet för registreringen för moms.
Det känns ju positivt för oss iaf som vill lösa detta problem med minsta möjliga insats. Stönigt så det räcker för mig som kassör...S Stellan Svealand skrev:
Men när jag läser denna tråden så kan det bli upprivet av RSV (tror jag detta hette?) Kan man då dra tillbaka sin ansökan om att betala moms? För oss som löpande gör utökningar så får vi vissa år en vinst på kanske 100-150k och ibland förlust med liknande.
Jag är inte allt för insatt i momsregler, men min tolkning är att om vi inte går plus minus noll år ut och år in, så är det ren förlust för oss att vara registrerade för moms. Detta då vi "förlorar" momsen de år vi går med vinst? Eller har jag fattat det hela fel?