Byggahus.se
Hallå!

Okej, först och främst är frågorna i rent teoretiskt syfte.
Jag är väl vad man kallar "hemmasnickare" som nyligen blivit med hus.. Ny ska jag byta strömbrytare (lampknapp) i köket.

Det är två knappar som styr två olika ljuskällor.
Enklast är nog att ni slänger ett öga på bilderna, för min fråga är vilken sladd som (en elektriker) skulle petas in vart. Den gamla dosan jämfört med den nya gör det mycket oklart..
På den gamla dosan satt det två svarta sladdar i dom två övre högra hålen, och varsin sladd (en brun och en gul?) i respektive nedre hörn.

ur skulle ni ha kopplat det? (Rent teoretiskt)
Öppen eluttagsstruktur utan skyddslock, vägginstallation, sladdar synliga, demontering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av eluttag utanpåliggande med skruvanslutningar, omonterat, på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med stort antagande beskriver jag sakerna inte med korrekt term, men hoppas ändå att jag gör mig förstådd.

Den övre, gamla, är en kronströmbrytare
Den nedre, nya, är en dubbeltrapp.

Dubbeltrapp går att använda som kronbrytare.

Inkommande fas på "pil in", samt en bygel mellan bägge "pil in"
Ena tändtråden på ena "pil ut 1", andra tändtråden på ena "pil ut 2".

• Gilla
Livslärlingen
  • Laddar…
Enklast är att du köper en brytare av samma typ, alltså en kronomkopplare (sifferkod 5), även om det går att bygga om en dubbeltrapp (sifferkod 6+6) till en kronbrytare.

Ett tips, titta på Kjell & Co sidor om elinstallationer, där finns bra beskrivningar över brytare mm.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.