3 339 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Hittat mögel bakom tapet
Nej men kanske läge att skaffa en nu.blackarrow skrev:
Har du någon fuktmätare? Tror både Claes och Kjell har fuktmätare som inte bara mäter med piggar utan med 20mm djup mät med baksidan på mätaren. Då kan du mäta tex ett golv utan att köra piggarna genom våtrumsmattan.
Det är inga precisionsinstrument men fungerar ofta förvånansvärt bra som indikation.
Tex [länk]
Mätte lite med tumstocken och skadan är rätt nära under där rör för vatten till handfatet på toan över går ner i golvet.
Det var inte mycket mögel att skryta över. Torka bort med lite klorvatten - Klart. Prova med att slå på fläcken med en hammare, känns det som man kan förvänta sig, finns ingen anledning till att göra någonting mer.
Minnie
Minnie
Så må det vara, men frågan är ju källan och hur bjälllag mm ser ut.Minnie Mesola skrev:
Svackar inte golvet/taket så skulle iallafall jag inte bryta upp och titta efter. Du kan ju prova att hoppa på övervåningen och visar det sig då att du inte rasar ner i garderoben, ja, vad finns det då att undersöka?K Kris1 skrev:
Minnie
I dag var två killar från OCAB här via mitt försäkringsbolag och försökte luska var det kom ifrån. Jag hade tagit bort ett par rader takpanel. Inte fuktigt nu och de blev inte helt kloka på varifrån men troligtvis en skarv i röret till toan. Försäkringsbolaget ringde på eftermiddagen och det är annan firma som ska höra av sig, tror att de är entreprenör.
Lite uppdatering, Efter OCAB kom en annan firma och lokaliserade skadan till en skarv från avluftsröret (gjutjärn) till avloppsstammen. De filmade och spolade rent med högt tryck. Efter detta började det åter droppa från skarven men i går skruvade jag åt slangklämorna och det verkar ha slutat droppa.
Försäkringsbolaget tar kostnaden för följdskadan men röret måste jag lösa själv. Har bett om en offert på relining av gjutjärnsröret.
Försäkringsbolaget tar kostnaden för följdskadan men röret måste jag lösa själv. Har bett om en offert på relining av gjutjärnsröret.