Byggahus.se
Tjenare, har köpt en ny begagnad spis. Den tidigare spisen har suttit inkopplad med en sån här.
Elektrisk anslutningssladd med trepolig stickkontakt, färgkodade ledningar, utan anordning, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och den "nya" spisen har varit i en dosa. Kablarna som är kvar är alltså 3 st, dvs från nya ugnen.

Men jag behöver en stickpropp för att kunna koppla in den. Efter att jag testat skriva in min nya spis så säger den att denna kabel inte passar produkten!

Jag är jävligt vilsen gällande el, så är lite fundersam om hur jag går tillväga. köpa denna kontakt och koppla i? Eller en vanlig perilex. Detta är då kablarna från nya spisen. Osäker elektrisk koppling med isolertejp och pappersomslag, vilket inte följer säkerhetsnormer.
Skapa konto

Ring en elektriker

• Gilla
  • Haha
densomkanvet och 1 till
  • Laddar…
E
A Aweeeh skrev:
Tjenare, har köpt en ny begagnad spis. Den tidigare spisen har suttit inkopplad med en sån här.
[bild]

Och den "nya" spisen har varit i en dosa. Kablarna som är kvar är alltså 3 st, dvs från nya ugnen.

Men jag behöver en stickpropp för att kunna koppla in den. Efter att jag testat skriva in min nya spis så säger den att denna kabel inte passar produkten!

Jag är jävligt vilsen gällande el, så är lite fundersam om hur jag går tillväga. köpa denna kontakt och koppla i? Eller en vanlig perilex. Detta är då kablarna från nya spisen.[bild]
Titta på spisen efter kopplingsanvisningar. Foto. Samt elcentral/gruppförteckningen.

Det finns perilex-stickproppar att köpa som du kan kolla in sladdändarna från bild 2 i.

https://www.proffsmagasinet.se/el-b...1-stickpropp-perilex-16a-ip44-vinklad-2819688

Jag är osäker på om du behöver elbehörighet för detta jobb eller inte, men om du väljer att göra det själv så MÅSTE du vara säker på att alla ledare hamnar på rätt ställe i kontakten. Du måste också se till att den nya ugnen får rätt säkring i centralen. Om den ska ha 10 A får inte gamla 16 A sitta kvar. Om det är 10 A i centralen och den nya ska ha 16 A kommer säkringen att gå om du slår på för många plattor eller ugnen samtidigt. Kolla vilka säkringar som sitter där idag och leta upp en manual på nätet för den nya och kolla vad den behöver för säkring (nästan säkert 16 A eftersom den bara har en fas om man ska gå på färgerna på ledarna).

F fb35523 skrev:
Det finns perilex-stickproppar att köpa som du kan kolla in sladdändarna från bild 2 i.

[länk]

Jag är osäker på om du behöver elbehörighet för detta jobb eller inte, men om du väljer att göra det själv så MÅSTE du vara säker på att alla ledare hamnar på rätt ställe i kontakten. Du måste också se till att den nya ugnen får rätt säkring i centralen. Om den ska ha 10 A får inte gamla 16 A sitta kvar. Om det är 10 A i centralen och den nya ska ha 16 A kommer säkringen att gå om du slår på för många plattor eller ugnen samtidigt. Kolla vilka säkringar som sitter där idag och leta upp en manual på nätet för den nya och kolla vad den behöver för säkring (nästan säkert 16 A eftersom den bara har en fas om man ska gå på färgerna på ledarna).
Schemalista med tidsangivelser och poäng, eventuellt arbetsfördelning eller städuppdrag, i dämpad belysning.
Skapa konto

Verkar vara 3 på 16.
Började läsa bibeln men det var ju en rejäl bibel, haha.

Och detta är då inkopplingssätten. El-diagrams för anslutning med varningssymbol för elektrisk fara ovanför. Inkluderar 230V och 400V konfigurationer.
Skapa konto

Risken är stor att du saknar nolla i din nuvarande perilexkontakt i väggen.
Din nya spis kräver att det finns en nolla.

D Dilato skrev:
Risken är stor att du saknar nolla i din nuvarande perilexkontakt i väggen.
Din nya spis kräver att det finns en nolla.
Jaja. Så att ta av uttaget är det enda sättet att få svar på frågan då antar jag?

Att döma av sladden är det kopplat enligt det över vänstra alternativet nu.

Det du bör göra är att skaffa ett sladdställ och koppla enligt det nedre vänstra alternativet.

Du ska dessutom kontrollera att det finns en nolla i uttaget. Det saknas ibland i äldre installationer. Din nya spis måste ha det, men det behövdes inte i den gamla.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Aweeeh skrev:
Jaja. Så att ta av uttaget är det enda sättet att få svar på frågan då antar jag?
Antingen det eller mäta (men att lossa locket är ju inte svårt).

E
A Aweeeh skrev:
[bild]

Verkar vara 3 på 16.
Började läsa bibeln men det var ju en rejäl bibel, haha.

Och detta är då inkopplingssätten. [bild]
Föredömligt fotat.
Du vill koppla denna spis enligt alternativ nedre vänster. Du behöver då inhandla Perilex stickpropp 16A. Sladd ingick sa du och var i gott skick?

Nu blir nästa steg en kontroll vad du har framme i nuvarande Perilex uttag? Har du tillgång till spänning$provare och kan du slå ner säkringar (dvärg brytare) till spisen och fota inne i uttaget?

Du ska även öppna lucka till spisen där sladden går in och ordna så blecket sitter enligt kopplingsschema nedre vänster.

Som Daniel 109 var inne på behöver du en anslutnings sladd med fem ledare, minst 1,5 kvadratmillimeter. Finns inte detta att ta från gamla spisen behöver du inhandla.

E El-Löken66 skrev:
Föredömligt fotat.
Du vill koppla denna spis enligt alternativ nedre vänster. Du behöver då inhandla Perilex stickpropp 16A. Sladd ingick sa du och var i gott skick?

Nu blir nästa steg en kontroll vad du har framme i nuvarande Perilex uttag? Har du tillgång till spänning$provare och kan du slå ner säkringar (dvärg brytare) till spisen och fota inne i uttaget?
Kan få tag i en spänningsprovare imorgon. Det är dvärgbrytare, dvs automatsäkringarna. Små flipparna.

Jo, sladdarna som är inuti spisen i nuläget är dom tre jag skickat bild på. Jag får återkomma imorgon! Tack så hemskt mycket.

E
A Aweeeh skrev:
Kan få tag i en spänningsprovare imorgon. Det är dvärgbrytare, dvs automatsäkringarna. Små flipparna.

Jo, sladdarna som är inuti spisen i nuläget är dom tre jag skickat bild på. Jag får återkomma imorgon! Tack så hemskt mycket.
FEM ledare, glöm inte. Okej, god kväll.

E El-Löken66 skrev:
FEM ledare, glöm inte. Okej, god kväll.
Jajemen! En perilexstickpropp med FEM ledare skall inhandlas. Sen öppna uttaget för att kontrollera, gissar jag, att det är fem ledare där också?

E
A Aweeeh skrev:
Jajemen! En perilexstickpropp med FEM ledare skall inhandlas. Sen öppna uttaget för att kontrollera, gissar jag, att det är fem ledare där också?
FEM fem. Alla goda ting. Likadant med antalet metallpliggar på stickpropp.

När du räknat till fem i uttaget ska du uppmäta dessa spänningar 230 6 gånger, 0 1.gång samt 400 3 gånger. Okulär kontroll att allt sitter rätt. Och glöm inte blecket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.