45 149 läst · 124 svar
45k läst
124 svar
Finns "smitning" för entreprenadmaskiner?
Ja, just i dag jobbar jag med bilarna, så jag fokuserar på lite annat. Jag såg din länk men har inte hunnit ge respons än. Har inte heller sett maries inlägg förrän nu.E El-Löken66 skrev:
Jag undrar om det var så lättillgängligt när detta hände, men det är ju superbra att kunna söka. Jag fick ju ändå tag i projektledaren, men intresset för att lösa mitt problem var näst intill obefintligt i början.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 639 inlägg
Vill poängtera att det krävs inte körkort för att gräva på allmän väg, men för att köra. (körkortskravet gäller att föra fordonet, inte för att bruka det)
Det gör att det går utmärkt att köra dit en grävmaskin, lasta av, och sedan låta en körkortslös gräva loss, sålänge larvbanden inte rör sig en endaste meter så är det helt okej. Det krävs dock elektrikerbehörighet för att gräva upp/ner ledningar med högre spänning än 50v.
Sedan när det gäller trafikolyckor, det måste vara ifråga om just trafikolycka. En olycka i samband med ett fordon i trafik är nödvändigtvis inte en trafikolycka.
Exempel, kör man ut med en servicebil och sedan bilar i marken med huydralisk bilningsmaskin som drivs av bilmotorn, och råkar köra hål på en dricksvattenledning, så är detta inte en trafikolycka och föranleder inte krav att stanna kvar på platsen.
Så när elskåpet drogs upp under grävningen är detta inte smitning att sedan sticka. Hade han kört på elskåpet med grävskopan under förflyttning av grävmaskinen, så hade det varit smitning.
Ett motorredskap behöver inte alltid vara trafikförsäkrat. Om redskapet är avsett endast för arbetsändamål och ej trafik, vilket det är tecken på om grävmaskinen transporteras på släpvagn, max tjänstevikt 2t, och ej upptaget i vägtrafikregistret, så behöver fordonet inte vara trafikförsäkrat.
För motorredskap kl 2 behövs endast AM-kort för att få föra det.
Det gör att det går utmärkt att köra dit en grävmaskin, lasta av, och sedan låta en körkortslös gräva loss, sålänge larvbanden inte rör sig en endaste meter så är det helt okej. Det krävs dock elektrikerbehörighet för att gräva upp/ner ledningar med högre spänning än 50v.
Sedan när det gäller trafikolyckor, det måste vara ifråga om just trafikolycka. En olycka i samband med ett fordon i trafik är nödvändigtvis inte en trafikolycka.
Exempel, kör man ut med en servicebil och sedan bilar i marken med huydralisk bilningsmaskin som drivs av bilmotorn, och råkar köra hål på en dricksvattenledning, så är detta inte en trafikolycka och föranleder inte krav att stanna kvar på platsen.
Så när elskåpet drogs upp under grävningen är detta inte smitning att sedan sticka. Hade han kört på elskåpet med grävskopan under förflyttning av grävmaskinen, så hade det varit smitning.
Ett motorredskap behöver inte alltid vara trafikförsäkrat. Om redskapet är avsett endast för arbetsändamål och ej trafik, vilket det är tecken på om grävmaskinen transporteras på släpvagn, max tjänstevikt 2t, och ej upptaget i vägtrafikregistret, så behöver fordonet inte vara trafikförsäkrat.
För motorredskap kl 2 behövs endast AM-kort för att få föra det.
Klart dom inte vill betala för något om de har chansen att komma undan, ta ansvar i ett socialistiskt marinerat land sedan 100 år tillbaka, är det bara ett fåtal av oss gamla konservativa som vet hur man stavar till.J j-o75 skrev:
Hur visste du att det var ett annat företag än Eon som grävt? Släpper du in okända personer att gräva på din tomt utan att du är hemma, litar du verkligen på att de lämnar din tomt i det skicket du förväntar dig? Tycker din inledande fråga enbart är källa till mycket fler och nya frågor.
Anyhow, hoppas att allt är löst!
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 639 inlägg
Trafikbrott eller ej, så finns det mycket annat som kan föranleda indraget körkort!!!useless skrev:
I detta fallet verkar han dock kört med en hjulare både dit och därifrån. Så då måste man i alla fall ha någon form av körkort.S sebastiannielsen skrev:Vill poängtera att det krävs inte körkort för att gräva på allmän väg, men för att köra. (körkortskravet gäller att föra fordonet, inte för att bruka det)
Det gör att det går utmärkt att köra dit en grävmaskin, lasta av, och sedan låta en körkortslös gräva loss, sålänge larvbanden inte rör sig en endaste meter så är det helt okej. Det krävs dock elektrikerbehörighet för att gräva upp/ner ledningar med högre spänning än 50v.
Sedan när det gäller trafikolyckor, det måste vara ifråga om just trafikolycka. En olycka i samband med ett fordon i trafik är nödvändigtvis inte en trafikolycka.
Exempel, kör man ut med en servicebil och sedan bilar i marken med huydralisk bilningsmaskin som drivs av bilmotorn, och råkar köra hål på en dricksvattenledning, så är detta inte en trafikolycka och föranleder inte krav att stanna kvar på platsen.
Så när elskåpet drogs upp under grävningen är detta inte smitning att sedan sticka. Hade han kört på elskåpet med grävskopan under förflyttning av grävmaskinen, så hade det varit smitning.
Ett motorredskap behöver inte alltid vara trafikförsäkrat. Om redskapet är avsett endast för arbetsändamål och ej trafik, vilket det är tecken på om grävmaskinen transporteras på släpvagn, max tjänstevikt 2t, och ej upptaget i vägtrafikregistret, så behöver fordonet inte vara trafikförsäkrat.
För motorredskap kl 2 behövs endast AM-kort för att få föra det.
Tycker allt var tydligt. Eon skulle gräva ned sina kablar.C chrillelundmark skrev:Klart dom inte vill betala för något om de har chansen att komma undan, ta ansvar i ett socialistiskt marinerat land sedan 100 år tillbaka, är det bara ett fåtal av oss gamla konservativa som vet hur man stavar till.
Hur visste du att det var ett annat företag än Eon som grävt? Släpper du in okända personer att gräva på din tomt utan att du är hemma, litar du verkligen på att de lämnar din tomt i det skicket du förväntar dig? Tycker din inledande fråga enbart är källa till mycket fler och nya frågor.
Anyhow, hoppas att allt är löst!
Dom skyllde på sin entreprenör som dom inte ville ge namnet på. Att Eon inte har egna maskiner och kör själva tog var för givet. Har ens något elbolag det?
Ingen har grävt på min tomt. Skåpet stod nära vägkanten vid en åker med luftkabel. Den skulle ersättas med en markkabel. Något gick fel..
Jag fattar inte så mycket av ditt inlägg, men frågeställningen är väl ganska tydlig? Att det sedan blir diskussion om allt möjligt hör väl till på en sådan här sida?M Mrjayser skrev:
Hej,
Jag arbetar som skadereglerare (dock personskador i samband med trafik) och tänkte försöka svara utan att läst övriga råd.
en grävmaskiner oreg eller reggade har alltid en trafikförsäkring och ska anmälas till bolaget där dennes trafikförsäkring finns.
Skulle företaget glömt ändå så är det TFF som reglerar. De tar ärenden om det finns ett vittne.
sen om det är EON som är uppdragsgivare så har de ett principalansvar = du kan få ersättning från ansvarsförsäkringen.
Jag arbetar som skadereglerare (dock personskador i samband med trafik) och tänkte försöka svara utan att läst övriga råd.
en grävmaskiner oreg eller reggade har alltid en trafikförsäkring och ska anmälas till bolaget där dennes trafikförsäkring finns.
Skulle företaget glömt ändå så är det TFF som reglerar. De tar ärenden om det finns ett vittne.
sen om det är EON som är uppdragsgivare så har de ett principalansvar = du kan få ersättning från ansvarsförsäkringen.