Byggahus.se
Snickare håller på att bygga takkupa på min mosters hus. Det snöade i fredags och de blev inte färdig med anslutningen mot tak på ena sidan, takpannor är inte på och delar av underlaget (board) syns. På lördagen sken solen och snön smälte på sina ställen, och rann antagligen genom skarvar i boarden ner på takstolen vidare ner i bjälklaget på diffspärren och sen via skruvhålen för takskivorna ner i skarvarna mellan två takskivor och började droppa på golvet. Någon deciliter allt som allt men det är fuktigt mellan plast och innertak på en yta av ca 2 m2 Jag räknar till ca 10 tydliga bulor på 4 olika takskivor (vita glansiga med struktur, ca 17 år gamla). Snickarfirman tar på sig allt ansvar och säger att de ska "åtgärda detta". De har under arbetets gång muttrat en hel del kring den där målade boarden som vissa tillverkare använder som undertak. De är inte helt nöjda med älvsbyhusets lösning, och verkar föredra vanlig svall och papp istället istället.

Frågan är, hur fixar man detta på bästa sätt? Takskivorna sitter ju i varandra och det går ju inte bara att ta loss en skiva och trycka upp en annan, går det ens att få tag på liknande skivor? Jag tänker man får såga bort de skivor som är trasiga, skära upp ångspärren och torka ut bjälklaget, sen sätta dit nya skivor med samma storlek (för att få fasningen mellan skivorna korrekt) och sen får man väl måla hela taket så det ser likadant ut och få samma/liknande struktur och glans. Det kommer ju inte att bli exakt som innan men det kommer inte finnas bubblor i taket.

Finns det andra metoder? Tror knappast man river ner hela taket och sätter upp helt nya skivor i hela rummet (20 m2)

/S

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Ta inte för lätt på detta, kolla med ditt försäkringsbolag och byggarens ansvarsförsäkring. Om inte plattorna finns i handeln längre och den finish du hade ej går att återskapa lokalt hade i alla fall jag gjort om hela taket på deras bekostnad. Vill man inte det så kanske bredspackla med roller kan ge hela taket en ny unison finish ni kan leva med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.