2 872 läst · 26 svar
3k läst
26 svar
Problem med jordfelsbrytare som löser ut i tid och otid
Vi har mjukt vatten (låg kalkhalt) och håller koll på vattennivån i expansionskärlet.J jonaserik skrev:Vad för kvalitet på vattnet har ni, fyller ni på vatten i systemet med jämna mellanrum. Har du kopplat ur patronen och då löser inte JFB. Troligtvis är det en överledning till jord i en eller flera slingor. EL-patronen består av 3 eller 9 slingor som sitter i vattnet. Börja med arr megga eller mäta ohm till jord
Jag har inte kopplat ur elpatronen men ska ha detta alternativ i beredskap inför eventuella framtida problem.
Det finns en lokal firma som servar vår pump regelbundet som jag nu talat med, stödd av de tips och råd jag fått i denna tråd. De ska komma ut för att inspektera/åtgärda elpatronen.
Första gången vi bytte elpatron efter att vi hade köpt huset så upptäckte vi att dykröret för temperatursensorn i elpatronen hade droppläckt ner på elanslutningarna som var fulla av kalkrester. Jag antar det bytyder att det var bra att vi bytte elpatronen.
Lite "roligt"! Vi har haft precis samma problem denna helg och fram till nu. Vaknade till 10 grader på nedervåningen i lördags morse. Efter återställning av jfb så tuffade den i en timme eller två och så har det fortsatt. Vi har också bergvärme. Ivt greenline ht+ från 2005. Hela anläggningen ligger under en jfb. Har kopplat bort misstänkta förbrukare en och en. Men utan resultat förens nu (hoppas jag). Det vi har ändrat nyligen är en Ngenic tune som styr bvp. Imorse när jag gick ut så såg jag att en lampa under altan i cykelförråd som har inbyggd rörelsevakt i själva lampan lös i halv styrka för att när jag närmade mig börja lysa fullt. Den är nu urskruvad och nu har inget löst ut på 4 timmar. Ser dock också att Ngenic justerat ner utetempen en del under helgen så möjligt att bvp gått på tillskott en del vilket den inte brukar göra. Får se hur det hela artar sig.
Firman har varit här och impedansmätt och fann felet. Det var stor skillnad i impedans för de olika slingorna, där särskilt en slinga skiljde sig från de övriga.J jonaserik skrev:
Elpatronen verkade ha varit med om ett och annat för den hade beläggning av korrosion både på höljet och på kontakterna. Jag valde att byta ut patronen och hoppas slippa fler strömavbrott.
Jag fick även en förevisning av hur man stänger av elpatronen. Man tar av fronplåten på bergvärmepumpen och slår av brytaren längst ned till höger:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har likaså haft vatten som runnit inne i värmepumpen. Enligt serviceteknikern har det runnit från luftningsventilen. Detta har skapat korrosion på elanslutningarna, precis som du beskriver.P petersv skrev:
Jag har fått mitt problem ur världen (hoppas jagKretikos skrev:
Lite "roligt"! Vi har haft precis samma problem denna helg och fram till nu. Vaknade till 10 grader på nedervåningen i lördags morse. Efter återställning av jfb så tuffade den i en timme eller två och så har det fortsatt. Vi har också bergvärme. Ivt greenline ht+ från 2005. Hela anläggningen ligger under en jfb. Har kopplat bort misstänkta förbrukare en och en. Men utan resultat förens nu (hoppas jag). Det vi har ändrat nyligen är en Ngenic tune som styr bvp. Imorse när jag gick ut så såg jag att en lampa under altan i cykelförråd som har inbyggd rörelsevakt i själva lampan lös i halv styrka för att när jag närmade mig börja lysa fullt. Den är nu urskruvad och nu har inget löst ut på 4 timmar. Ser dock också att Ngenic justerat ner utetempen en del under helgen så möjligt att bvp gått på tillskott en del vilket den inte brukar göra. Får se hur det hela artar sig.
Vad kostar byte av patron?B Beape skrev:Firman har varit här och impedansmätt och fann felet. Det var stor skillnad i impedans för de olika slingorna, där särskilt en slinga skiljde sig från de övriga.
Elpatronen verkade ha varit med om ett och annat för den hade beläggning av korrosion både på höljet och på kontakterna. Jag valde att byta ut patronen och hoppas slippa fler strömavbrott.
Jag fick även en förevisning av hur man stänger av elpatronen. Man tar av fronplåten på bergvärmepumpen och slår av brytaren längst ned till höger:
[bild]