Byggahus.se
Det var inte riktat till någon personligen utan bara ett (dåligt) försök till en rolig kommentar då det var Elon Musk som sa det ;)

Dock kan jag tycka lite generellt att det enda krav folk inte verkar ha är att det ska vara en elbil.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Elbilsförsäljningen i Sverige har mer än halverats, nu säljs fossilt bätre igen, så på det sättet säkrades efterfrågan på subventionerade fossildrivmedel för ännu ett tag.
1. Vad spelar det för roll om just svenskar köper elbilar om alla som kan produceras säljs?
2. Vi har ingen subvention av fossila drivmedel i Sverige; vi har världens högsta koldioxidskatter som mer än väl täcker de fossila drivmedlens klimatskadliga påverkan.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det var inte riktat till någon personligen utan bara ett (dåligt) försök till en rolig kommentar då det var Elon Musk som sa det ;)

Dock kan jag tycka lite generellt att det enda krav folk inte verkar ha är att det ska vara en elbil.
Oki, men det kan stämma. Drivmedel kanske inte är det viktiga för många när man analyserar vad kostnaderna blir för nästa bilköp och vad man får för pengarna om man köper privat.
Blir lite av delsvaret på " För tidigt att.....".
El/bensin/diesel kanske inte är det viktiga när man ska välja!
 
Tobzter
Men alla vill åka så billigt som möjligt ? å då är de elbil som gäller om man ska köpa NY bil, om man inte har specifika krav som ej en elbil i bra prisklass kan uppfylla. Men tror inte de är många som har dom kraven. Som inte en elbil kan uppfylla
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
1. Vad spelar det för roll om just svenskar köper elbilar om alla som kan produceras säljs?
2. Vi har ingen subvention av fossila drivmedel i Sverige; vi har världens högsta koldioxidskatter som mer än väl täcker de fossila drivmedlens klimatskadliga påverkan.
Det måste väl nationalekonomiskt ändå vara mycket bättre att våra fordon drivs på till stor del egenproducerad energi än att den köpa in i form av olja från skurkstater. Även säkerhetspolitiskt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
El/bensin/diesel kanske inte är det viktiga när man ska välja!
Det viktiga med en bil är att man ska kunna ta sig från A till B utan att behöva fundera på ifall man kommer fram eller ej..
Helst ska det ju vara så billigt som möjligt. När man väl äger elbilen är den billigare, men problemet är att den är så dyr att köpa så där gör den sig omöjlig för mig och många andra. Betala ca. en halv miljon för en bil, helt idiotiskt i min värld.
Annars är det viktigaste för mig lastutrymme. En dragkrok ökar på lastutrymmet rejält så det är ett stort plus.
Hur bilen ser ut bryr jag mig faktiskt inte särskilt mycket om, bara den fungerar.
Vad annat behöver man av en bil. Ska den vara ett smycke?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det viktiga med en bil är att man ska kunna ta sig från A till B utan att behöva fundera på ifall man kommer fram eller ej..
Helst ska det ju vara så billigt som möjligt. När man väl äger elbilen är den billigare, men problemet är att den är så dyr att köpa så där gör den sig omöjlig för mig och många andra. Betala ca. en halv miljon för en bil, helt idiotiskt i min värld.
Annars är det viktigaste för mig lastutrymme. En dragkrok ökar på lastutrymmet rejält så det är ett stort plus.
Hur bilen ser ut bryr jag mig faktiskt inte särskilt mycket om, bara den fungerar.
Vad annat behöver man av en bil. Ska den vara ett smycke?
En beg elbil kostar inga halva miljoner…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En beg elbil kostar inga halva miljoner…
Men motsvarande begagnade bensinbil är mycket billigare. Hur man än vrider och vänder på det så får man betala mycket mer för elbilar. Gamla elbilar är väl också lite lotto med tanke på batteriet. Även den gamla bensinbilen är givetvis en lottsedel, men en mycket billigare lottsedel.
 
M
H HenrikHuslöse skrev:
Jag förbryllas av hur lite många verkar köra. Om man bara 500-1000 mil om året så är omöjligt att räkna hem en elbil. Jag är inte säker på att det går att räkna hem på många år.

Det känns som att bensinförsäljningen i Sverige kan minska dramatisk trots att bensinbilarna finns kvar i trafik bara genom att vi som kör över 2000 mil om året går över till el och de som kör under 1000 mil fortsätter åka bensin. Det räcker kanske med 25% av bilparken blir elektrisk för att bensinförsäljningen ska krascha?
Jag räknade på en id4, med måttlig utrustning, 10,500kr/mån i privatleasing, 1000 mil per år. För inte så värst många år sedan kunde man hålla en splitter ny Porsche av värstingmodell rullande för 120kr/mil, inkl. allt från soppa till värdeminskning inräknat. JAG förstår inte heller hur ekvationen med elbil går ihop om man inte kör 5000 mil om året, för det är ju på soppan intjäningen ligger.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
En effekt många inte är beredda på är att det är vanligt att man ökar sin årliga körsträcka när man skaffat elbil.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag räknade på en id4, med måttlig utrustning, 10,500kr/mån i privatleasing, 1000 mil per år. För inte så värst många år sedan kunde man hålla en splitter ny Porsche av värstingmodell rullande för 120kr/mil, inkl. allt från soppa till värdeminskning inräknat. JAG förstår inte heller hur ekvationen med elbil går ihop om man inte kör 5000 mil om året, för det är ju på soppan intjäningen ligger.
VW sätter usla restvärden på sina bilar som skapar höga månadskostnader för privatleasing. Räkna på en annan bil så får du se rätt stor skillnad i kostnad.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag räknade på en id4, med måttlig utrustning, 10,500kr/mån i privatleasing, 1000 mil per år. För inte så värst många år sedan kunde man hålla en splitter ny Porsche av värstingmodell rullande för 120kr/mil, inkl. allt från soppa till värdeminskning inräknat. JAG förstår inte heller hur ekvationen med elbil går ihop om man inte kör 5000 mil om året, för det är ju på soppan intjäningen ligger.
Rena rånet. När jag leasade min första elbil kostade de 2495 kr/mån för 1000 mil per år eller 2895 kr/mån för 1500 mil. Det är klart att om man ökar leasingkostnaden fyra gånger om blir det en helt annan affär. Precis som om man skulle höja bensinpriset till 80 kr/liter.
 
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
O
W witten skrev:
En effekt många inte är beredda på är att det är vanligt att man ökar sin årliga körsträcka när man skaffat elbil.
Tycker jag ser det hela tiden. Vissa med elbil tror nog att miljön blir bättre desto mer de kör, skjutsa ungarn till fotbollsplanen 300m, skjutsa till skolan 800m, ta bilen till affären 900m för bara handla det man behöver just i kväll. Själv går jag ca 8km tot om dan till och från jobbet nu när det är halt, annars cykeln. Vår nästan nya dieselbil har gått ca 25 mil sen vi köpte den för drygt två månader sedan. Skatt ca 185kr/veckan;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
VW sätter usla restvärden på sina bilar som skapar höga månadskostnader för privatleasing. Räkna på en annan bil så får du se rätt stor skillnad i kostnad.
Ge mig gärna exempel!
 
M Markarbetaren skrev:
Ge mig gärna exempel!
Kia, Hyundai, peugot, MG Mfl
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.