1 268 322 läst · 21 536 svar
1268k läst
21,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det var inte riktat till någon personligen utan bara ett (dåligt) försök till en rolig kommentar då det var Elon Musk som sa det 
Dock kan jag tycka lite generellt att det enda krav folk inte verkar ha är att det ska vara en elbil.
Dock kan jag tycka lite generellt att det enda krav folk inte verkar ha är att det ska vara en elbil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
1. Vad spelar det för roll om just svenskar köper elbilar om alla som kan produceras säljs?D djac skrev:
2. Vi har ingen subvention av fossila drivmedel i Sverige; vi har världens högsta koldioxidskatter som mer än väl täcker de fossila drivmedlens klimatskadliga påverkan.
Oki, men det kan stämma. Drivmedel kanske inte är det viktiga för många när man analyserar vad kostnaderna blir för nästa bilköp och vad man får för pengarna om man köper privat.G Greger_08 skrev:
Blir lite av delsvaret på " För tidigt att.....".
El/bensin/diesel kanske inte är det viktiga när man ska välja!
Men alla vill åka så billigt som möjligt ? å då är de elbil som gäller om man ska köpa NY bil, om man inte har specifika krav som ej en elbil i bra prisklass kan uppfylla. Men tror inte de är många som har dom kraven. Som inte en elbil kan uppfylla
Det måste väl nationalekonomiskt ändå vara mycket bättre att våra fordon drivs på till stor del egenproducerad energi än att den köpa in i form av olja från skurkstater. Även säkerhetspolitiskt.Nötegårdsgubben skrev:
Det viktiga med en bil är att man ska kunna ta sig från A till B utan att behöva fundera på ifall man kommer fram eller ej..A AndersS skrev:
Helst ska det ju vara så billigt som möjligt. När man väl äger elbilen är den billigare, men problemet är att den är så dyr att köpa så där gör den sig omöjlig för mig och många andra. Betala ca. en halv miljon för en bil, helt idiotiskt i min värld.
Annars är det viktigaste för mig lastutrymme. En dragkrok ökar på lastutrymmet rejält så det är ett stort plus.
Hur bilen ser ut bryr jag mig faktiskt inte särskilt mycket om, bara den fungerar.
Vad annat behöver man av en bil. Ska den vara ett smycke?
En beg elbil kostar inga halva miljoner…L lbgu skrev:Det viktiga med en bil är att man ska kunna ta sig från A till B utan att behöva fundera på ifall man kommer fram eller ej..
Helst ska det ju vara så billigt som möjligt. När man väl äger elbilen är den billigare, men problemet är att den är så dyr att köpa så där gör den sig omöjlig för mig och många andra. Betala ca. en halv miljon för en bil, helt idiotiskt i min värld.
Annars är det viktigaste för mig lastutrymme. En dragkrok ökar på lastutrymmet rejält så det är ett stort plus.
Hur bilen ser ut bryr jag mig faktiskt inte särskilt mycket om, bara den fungerar.
Vad annat behöver man av en bil. Ska den vara ett smycke?
Men motsvarande begagnade bensinbil är mycket billigare. Hur man än vrider och vänder på det så får man betala mycket mer för elbilar. Gamla elbilar är väl också lite lotto med tanke på batteriet. Även den gamla bensinbilen är givetvis en lottsedel, men en mycket billigare lottsedel.Jonatan79 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 373 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 373 inlägg
Jag räknade på en id4, med måttlig utrustning, 10,500kr/mån i privatleasing, 1000 mil per år. För inte så värst många år sedan kunde man hålla en splitter ny Porsche av värstingmodell rullande för 120kr/mil, inkl. allt från soppa till värdeminskning inräknat. JAG förstår inte heller hur ekvationen med elbil går ihop om man inte kör 5000 mil om året, för det är ju på soppan intjäningen ligger.H HenrikHuslöse skrev:Jag förbryllas av hur lite många verkar köra. Om man bara 500-1000 mil om året så är omöjligt att räkna hem en elbil. Jag är inte säker på att det går att räkna hem på många år.
Det känns som att bensinförsäljningen i Sverige kan minska dramatisk trots att bensinbilarna finns kvar i trafik bara genom att vi som kör över 2000 mil om året går över till el och de som kör under 1000 mil fortsätter åka bensin. Det räcker kanske med 25% av bilparken blir elektrisk för att bensinförsäljningen ska krascha?
VW sätter usla restvärden på sina bilar som skapar höga månadskostnader för privatleasing. Räkna på en annan bil så får du se rätt stor skillnad i kostnad.M Markarbetaren skrev:Jag räknade på en id4, med måttlig utrustning, 10,500kr/mån i privatleasing, 1000 mil per år. För inte så värst många år sedan kunde man hålla en splitter ny Porsche av värstingmodell rullande för 120kr/mil, inkl. allt från soppa till värdeminskning inräknat. JAG förstår inte heller hur ekvationen med elbil går ihop om man inte kör 5000 mil om året, för det är ju på soppan intjäningen ligger.
Medlem
· Stockholm
· 1 178 inlägg
Rena rånet. När jag leasade min första elbil kostade de 2495 kr/mån för 1000 mil per år eller 2895 kr/mån för 1500 mil. Det är klart att om man ökar leasingkostnaden fyra gånger om blir det en helt annan affär. Precis som om man skulle höja bensinpriset till 80 kr/liter.M Markarbetaren skrev:Jag räknade på en id4, med måttlig utrustning, 10,500kr/mån i privatleasing, 1000 mil per år. För inte så värst många år sedan kunde man hålla en splitter ny Porsche av värstingmodell rullande för 120kr/mil, inkl. allt från soppa till värdeminskning inräknat. JAG förstår inte heller hur ekvationen med elbil går ihop om man inte kör 5000 mil om året, för det är ju på soppan intjäningen ligger.
O
OMathson
Husägare
· Stockholm
· 2 701 inlägg
OMathson
Husägare
- Stockholm
- 2 701 inlägg
Tycker jag ser det hela tiden. Vissa med elbil tror nog att miljön blir bättre desto mer de kör, skjutsa ungarn till fotbollsplanen 300m, skjutsa till skolan 800m, ta bilen till affären 900m för bara handla det man behöver just i kväll. Själv går jag ca 8km tot om dan till och från jobbet nu när det är halt, annars cykeln. Vår nästan nya dieselbil har gått ca 25 mil sen vi köpte den för drygt två månader sedan. Skatt ca 185kr/veckanW witten skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 373 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 373 inlägg