Hej!
Angående avstyckning av en tomt som ligger utanför detaljplan. Det finns det dock en gammal avstyckningsplan som stadsbyggnadskontoret menar ska tillämpas som gällande detaljplan.
Enligt avstyckningsplanen är marken vi avser avstycka benämnd som ”öppen plats” på kartan och de avser därför avslå vår ansökan. Min tolkning av lagtext och förarbeten är att avstyckningsplaner inte strikt utgör detaljplaner, utan möjliggör viss tolkning utifrån förhållandena när de skapades? Dvs öppna ytor tex för betesmark för i tiden tjänar inte samma syfte nu. Vidare tolkar jag det som att ”öppen plats” inte är lika med ej bebyggbar mark (har sett andra formuleringar där det anges ”öppen plats som ej får bebyggas” på avstyckningsplaner och där är det alltså mer tydligt). Vad är er tolkning?
Angående avstyckning av en tomt som ligger utanför detaljplan. Det finns det dock en gammal avstyckningsplan som stadsbyggnadskontoret menar ska tillämpas som gällande detaljplan.
Enligt avstyckningsplanen är marken vi avser avstycka benämnd som ”öppen plats” på kartan och de avser därför avslå vår ansökan. Min tolkning av lagtext och förarbeten är att avstyckningsplaner inte strikt utgör detaljplaner, utan möjliggör viss tolkning utifrån förhållandena när de skapades? Dvs öppna ytor tex för betesmark för i tiden tjänar inte samma syfte nu. Vidare tolkar jag det som att ”öppen plats” inte är lika med ej bebyggbar mark (har sett andra formuleringar där det anges ”öppen plats som ej får bebyggas” på avstyckningsplaner och där är det alltså mer tydligt). Vad är er tolkning?
Saxat från Boverket:
"Avstyckningsplaner har genom övergångsbestämmelser i 1947 års byggnadslag jämställts med byggnadsplaner och gäller som detaljplaner, i de delar de inte omfattas av förordnanden enligt 168 § byggnadslagen om förbud mot tätbebyggelse. Där sådana förordnanden funnits har planerna upphört att gälla."
Utifrån det skulle jag säga att de är att likställa med detaljplaner.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplan/detaljplaneinstrumentet/aldre-planer1/
"Avstyckningsplaner har genom övergångsbestämmelser i 1947 års byggnadslag jämställts med byggnadsplaner och gäller som detaljplaner, i de delar de inte omfattas av förordnanden enligt 168 § byggnadslagen om förbud mot tätbebyggelse. Där sådana förordnanden funnits har planerna upphört att gälla."
Utifrån det skulle jag säga att de är att likställa med detaljplaner.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplan/detaljplaneinstrumentet/aldre-planer1/
Avstyckningsplaner gäller som tidigare sagts som detaljplaner. Gäller precis lika mycket som en ny detaljplan. Dock innehåller avstyckningsplaner långt ifrån alla regleringar som moderna detaljplaner gör. Det gjordes helt enkelt inte så mycket prövningar i samband med upprättandet av avstplanerna. Ofta regleras byggrätter inte mer än att mark för bebyggelse markeras ut - vad som får byggas blir en bygglovsprövning där 39 § byggnadsstadgan gäller.
Utan att se planen skulle jag spontant bedöma "öppen plats" som en plats där det inte kan byggas hus. Eftersom du skriver avstyckning av tomt så gäller att lantmäterimyndigheten ska pröva om styckningslotten blir en lämplig bostadsfastighet. Det blir den då inte om de tolkar planen som jag - att ingeting får byggas där.
Utan att se planen skulle jag spontant bedöma "öppen plats" som en plats där det inte kan byggas hus. Eftersom du skriver avstyckning av tomt så gäller att lantmäterimyndigheten ska pröva om styckningslotten blir en lämplig bostadsfastighet. Det blir den då inte om de tolkar planen som jag - att ingeting får byggas där.
Medlem
· västra Götaland
· 2 inlägg
Hej,
Jag är nyfiken hur det har gått för er med avstyckningen. Vi är i liknande sits med "öppen plats" i avstyckningsplan från 1938.
Jag är nyfiken hur det har gått för er med avstyckningen. Vi är i liknande sits med "öppen plats" i avstyckningsplan från 1938.
Också nyfiken då en del av den tilltänkta tomten efter avstyckning kommer att ligga inom äldre avstyckningsplan. Får man bygga väg på mark inom avstyckningsplan? Idag finns där en parkering och jag tänker att det vore smidigt att bara fortsätta dra den vägen bort intill där det nya huset skulle stå. Slarvigt ritad markering av tomt jag skulle vilja stycka av och sälja. Tips någon?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 214 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 214 inlägg
Beror på vad du menar med väg. I detaljplanerat område är den viktigaste indelningen kvartersmark och allmän platsmark. I en avstyckningsplan förstår jag det som att mark avsatt för trafikleder, parker, ledningar är en form av allmän plats som ska användas för respektive ändamål. En väg får t ex anläggas i en park om ändamålet med vägen är parkens transporter/användning men inte om ändamålet är en lokalgata. Just väg anläggandet av väg kräver inte bygglov men kan kräva marklov när man schaktar nya höjder eller belägger mark med ett tätt skikt.K Kolimand skrev:Också nyfiken då en del av den tilltänkta tomten efter avstyckning kommer att ligga inom äldre avstyckningsplan. Får man bygga väg på mark inom avstyckningsplan? Idag finns där en parkering och jag tänker att det vore smidigt att bara fortsätta dra den vägen bort intill där det nya huset skulle stå. Slarvigt ritad markering av tomt jag skulle vilja stycka av och sälja. Tips någon?
Mark för avstyckade fastigheter i planen är kvartersmark och där är tanken att det som krävs fastighetens syfte ( t ex bostadsändamål) får anläggas. Behövs t ex en infart så får en sådan anläggas.
Tack Claes för att du tar dig tiden att svara! Ja, alltså det är ju redan en parkering som nås från gatan idag (se nya bilden). En infartsväg är det som skulle behövas i så fall, som jag tänker kan göras som en förlängning av parkeringsplatsen. Ursprungsfastigheten har ju redan garage med uppfart på andra sidan huset. Sedan skulle ju planeringen av ett nytt hus bli enklare om man fick lov att placera huset med del av byggytan på den del av tomten som ingår i avstyckningsplanen såklart, men det skulle nog gå att få plats med ett nytt hus även utanför den gränsen (den rosa delen i bild). Mycket att ta reda på helt klart. Jag vet till exempel inte hur jag ska rita ut/planera för dagvattenledning osv på den nya tomten, vilket kommunen önskar få i ansökan om förhandsbesked. Vem kan man be om hjälp med sånt? Någon som vet här?Claes Sörmland skrev:
Beror på vad du menar med väg. I detaljplanerat område är den viktigaste indelningen kvartersmark och allmän platsmark. I en avstyckningsplan förstår jag det som att mark avsatt för trafikleder, parker, ledningar är en form av allmän plats som ska användas för respektive ändamål. En väg får t ex anläggas i en park om ändamålet med vägen är parkens transporter/användning men inte om ändamålet är en lokalgata. Just väg anläggandet av väg kräver inte bygglov men kan kräva marklov när man schaktar nya höjder eller belägger mark med ett tätt skikt.
Mark för avstyckade fastigheter i planen är kvartersmark och där är tanken att det som krävs fastighetens syfte ( t ex bostadsändamål) får anläggas. Behövs t ex en infart så får en sådan anläggas.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 214 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 214 inlägg
Jag förstår det som att det rosa området är planlagt med en avstyckningsplan. Om du tittar i de gamla planhandlingarna, vad är marken planerad för? Idag används den tydligen som parkeringsplats. Parkeringsplats kräver bygglov om det inte hör till småhus så den delen torde redan ha prövats av kommunen.