Byggahus.se
P
Som byggfån man är så tittade jag extra noga på kaklingen i duschen/toan vid senaste hotellvistelsen.
Såg en intressant sak som nog har sett tidigare men inte tänkt på förrän nu när det kommer snart att kaklas badrum här hemma.

Man hade gjort ett avsiktligt fogsprån precis under glasväggen till duschen plus att dörren hade en släplist. Så det var minimalt med vatten som kom ut under duschning. Brunnen satt i hörnet, dvs nån Unidrain lösning eller liknande och det var bra fall i och utanför duschen. Jag kontrollerade naturligvis fallet på utsidan av duschen :D
Fogsprånget var med ögonmåttuppskattat från 4 till 12mm och det satt även en liten aluminium list vid fogsprånget.

Men hur gör man detta?
Flytspacklar man jämt fall mot brunnen i duschen och sen lägger extra tjockt med fix med grovtandad kam utanför duschen och fintandad inne i duschen?
Eller flytspacklar man med fall för utsidan först och handspacklar i duschen efteråt? Det jag tänker är lite dumt är ju att tätskiktsmattan får ju en klack, visserligen åt rätt håll men det blir en lite skarp kant.

Sen undrar jag var hittar man den sådan liten alu list?

Inomhusmiljö, grått stengolv, transparent glas, metallprofil, låg skärpedjup, inredningsdetaljer, arkitektoniska element, hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Listen är väl en sån här?
[länk]
Nepp
Den där är ju för hörn. Den som satt var vara 2-3mm tjock och helt rak.

P
Stefan N Stefan N skrev:
Finns ju massa varianter. [länk]
Ja den ser ju bättre ut.
Men nu är frågan hur man gör ett sånt fogsprång.

P PappasHammare skrev:
Ja den ser ju bättre ut.
Men nu är frågan hur man gör ett sånt fogsprång.
Har sett två varianter, mer fix är en, den andra är att de lagt duschhörnan med den klinker de ska va, resten av golvet med en skit platta(billigast möjliga) sen kaklat en sväng till över skit plattorna med den de ska vara .

Det är troligtvis en badrumsmodul och deras golv gjuts upp och ner i en form och då gör dom en sådan kant. Det går även att göra när ma flytspacklar traditionellt.
Man gör det alltså redan med betongen/ flytsacklet.

K
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är troligtvis en badrumsmodul och deras golv gjuts upp och ner i en form och då gör dom en sådan kant. Det går även att göra när ma flytspacklar traditionellt.
Man gör det alltså redan med betongen/ flytsacklet.
Fast att göra en sådan klack på <12mm i underlaget och sen lägga tätskiktet på det är inte rekommenderat. Att få folien att fästa korrekt där är en mardröm.

K kniv skrev:
Fast att göra en sådan klack på <12mm i underlaget och sen lägga tätskiktet på det är inte rekommenderat. Att få folien att fästa korrekt där är en mardröm.
Det görs varje dag då dom gjuter fast tätskiktet direkt vid gjutning

K
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jo visst. Och sa jag något annat? Nej. ”Och sen” lägga på tätskiktet, dvs när du inte gjuter plattan samtidigt, är inte att rekommendera.

P
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har sett detta på två olika hotell.. Ett är helt nybyggt och då kan jag tänka mig att det varit så men ett annat är ett ombyggt gammalt bostadshus där till och med kakelugnar står kvar i vissa rum. Icke fungerande dock.
Men där måste man ha gjort på annat sätt.

Just att få folien att fästa är en gåta. En 90 grader är väl ok men två med bara millimeter emellan är nog svårt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.