Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju inte staten som byggde utan privata företag.
Vem beställde? Att utförare var privat är väl rätt naturligt då staten väl inte pysslar med entreprenadarbeten i egen regi

Fairlane Fairlane skrev:
Ja tyvärr har ju motparten mindre muskler. Det skulle behövas en tydligare lagstiftning
Hej Fairlane

Vad jag förstår så har de tidigare höjningarna följt lagstiftningen och prövats och godkänts av domstol.

Så det är beställarens fel att leverantören inte lyckas leverera det som de sålt. När det gäller offentlig upphandling kan man inte välja bolag för att det ena känns bättre.

Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Vad jag förstår så har de tidigare höjningarna följt lagstiftningen och prövats och godkänts av domstol.
Precis, lagstiftningen måste bli bättre.

D Daniel 109 skrev:
Så det är beställarens fel att leverantören inte lyckas leverera det som de sålt. När det gäller offentlig upphandling kan man inte välja bolag för att det ena känns bättre.
Om staten haft kompetens borde man väl utfört arbetet i egen regi?

Staten har inte kompetens att bygga. Varför skulle den ha det?

hsd
M Martin Lundmark skrev:
Fairlane

Jag förstår att du kan tycka så.

Men, om de redan av andra skäl har fått ta ut de tidigare kostnadshöjningar, då har jag svårt att se att de kan bli nekade att debitera elanvändarna för de ”påtvingade” nätförstärkningar de gjort på grund av de solcellsanläggningarna som kunderna sätter upp.
Det blir väl nätavgift på elen man säljer :thinking:

D Daniel 109 skrev:
Staten har inte kompetens att bygga. Varför skulle den ha det?
För att ha kontroll och kunna få rätt produkt i rätt tid, sydvästlänken blev väl 5 år försenad, det tyder inte på att staten har nån vidare kompetens i upphandling av byggande av elnät heller.

hsd hsd skrev:
Det blir väl nätavgift på elen man säljer
Hej hsd

Kostnaden (kassorna) för elenergin och kostnaden för elnäten (som transporterar elenergin) får absolut inte blandas ihop. De måste hanteras separat även om samma företag sysslar både med elenergin och med elnäten.

hsd
Elnätets funktion behöver optimeras så att risken för störningar och elnätsförluster minimeras samtidigt som kapaciteten i nätet byggs ut inför den kraftiga ökningen av elenergianvändning som väntas i samhället. Förutom utvecklingsbehovet och ökade kostnader för material tillkommer kostnader för elnätsförluster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.