Byggahus.se
Ja, jag tyckte det var något som saknades men kunde inte riktigt komma på vad... :)

Fantastisk utveckling av en fantastisk mojäng!
Otroligt snyggt jobbat, @Ola C!
//Ronnie

• Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
@Pysslarn hörde av sig o tyckte det va länge sen det hände nåt på superjiggfronten.:love:

Som av en slump så håller jag på o spånar på en del 5 i användarserien där jag tänkte visa lite mer avancerade prylar. En sak jag tänkte ha med är vinklade tappar o annat som kan va användbara i vissa lägen.

Vinklad tapp på "tjockhållet" eller kvadratiska bitar är enkelt, bara att sätta en vinklad referenskil o spänna fast ämnet. Dock är det kanske inte så ofta man gör en tapp på det hållet.

[bild]

Smalhållet då, alltså "normala" hållet? Här skulle vinklade kilen behöva vara väldigt bred o en sån gör man inte i en handvändning för varje vinkel man tänkt använda. Dessutom skulle det bli knas med att tvingarna inte drar vinkelrätt mot spåren vid större vinklar.
[bild]

Så. En eftermiddag och kväll och en natts funderande senare. Ett enkelt litet ingrepp i jiggen. Ny basplatta till utstickande delen med tvingspår. Ett fräst cirkelsegment uppe och ett nere. Styrpinne i mitten så det håller sig roterande o fint snarare än att kärva när man lossar skruvarna o ska ändra vinkel. Stora utmaningen va att få in det i befintlig konstruktion, löste det med 4 nya hål i löpvagnen. Hade jag haft med detta från början hade det varit betydligt enklare. God nyhet dock för er som köpt ritningar, denna mod kommer vara väldigt enkel att göra för er då era skruvhål är på annan position än mina var och det handlar isåfall om att förbinda hålen med ett fräst cirkelsegment.
[bild]
[bild]
[bild]
[video]

Dagens första test av manicken bestod av vinklad bred tapp. Ställde vinkeln med smygvinkeln (samma vinkel som jag kapat ämnet i) o spände fast vinkelhyllan, tvingade fast ämnet o sen var det bara att köra som vanligt utan konstigheter.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Skuldrorna (?) får man fixa till manuellt men det är en ganska enkel operation.
[bild]

Som det är nu är det fyra möjliga skruvhål varav två används, beroende på vilka jag använder så tiltar vinkelplattan åt ena eller andra hållet, detta för att maxa möjlig tiltvinkel. Tror jag mest kommer använda den som i tapptestet ovan men man vet aldrig. Så här ser det i alla fall ut med tilt på andra hållet. Kanske kommer lägga till hållägen i mitten som möjliggör lite tilt åt båda hållen.
[bild]

Går att vinkla hyllan väldigt mycket men det blir långt ner till golvet vid stora vinklar. Tror dock inte jag kommer köra så vinklat men det vet man heller aldrig:)[bild]

Ska lura lite på hur/om detta ska in i ritningarna, min jigg är som sagt inte helt identisk så ska kolla lite i cadden o klura lite.
Hur många finkaffe för v2.1 uppdateringen? :D

Hur tänker du om man vill vinkla i slädens riktning? Får man köra i kapsågen efteråt? Eller kanske köra i fräskuben? :p

Edit: en tanke är att vilja ha två anhåll. Ett som man vet alltid är 90° och ett som är flexibelt. Men du kanske inte är så orolig att anhållet skulle hamna på någon annan vinkel än vad du vill?

Redigerat:
P Pysslarn skrev:
Ja, jag tyckte det var något som saknades men kunde inte riktigt komma på vad... :)

Fantastisk utveckling av en fantastisk mojäng!
Otroligt snyggt jobbat, @Ola C!
//Ronnie
Tack Ronnie:)

...saknas fortfarande compound angles vad det nu kan heta på svenska. Ena varianten skulle vara enkel med denna vinkelhylla o kil bakom ämnet, andra varianten med vinklad tapp som inte är parallell med ämnets utsidor....det tar vi den dagen behovet uppstår, vilket känns väldigt avlägset:rolleyes:

Lime113 Lime113 skrev:
Hur många finkaffe för v2.1 uppdateringen? :D

Hur tänker du om man vill vinkla i slädens riktning? Får man köra i kapsågen efteråt? Eller kanske köra i fräskuben? :p

Edit: en tanke är att vilja ha två anhåll. Ett som man vet alltid är 90° och ett som är flexibelt. Men du kanske inte är så orolig att anhållet skulle hamna på någon annan vinkel än vad du vill?
Om/när jag bestämt hur detta ska kunna se ut för er som redan köpt ritningar blir det gratis update. Det är som sagt en enkel modifiering.

Är inte alls orolig för 90 grader, det tar max en halv minut att ratta in vinkelhyllan perfekt igen efter den varit på vinkelutflykt.

Jag har funderat på många saker, men det mesta blir för komplicerat o påverkar jiggen för mycket för att vara värt det. Vill man väldigt gärna sätta ihop en 12-hörnig låda med boxjoints får man göra kilar som passar den uppställningen. Eller en add-on ställbar "fällknivsvinkel".

Edit. Vinkla en tapp i slädens riktning är dock superenkelt, som i mina första bild fast vinkelkil bakom ämnet.

Den här vinkelhyllan jag gjorde nu påverkar egentligen inget mer än sig själv och som sagt den är väldigt snabb att ratta tillbaka till 90 grader.

Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Tro det eller ej, men @Pysslarn hörde av sig igen! Skrev han hade svårt att få till breda kilformer som behövdes bakom bredare arbetsstycken o avslutade med "någon borde göra något".

Jodå, någon har gjort nåt. Har jag väl sått ett frö likt det citerade nedan så får jag ingen ro förrän det är provat.
Ola C Ola C skrev:
Eller en add-on ställbar "fällknivsvinkel".
Så istället en "add on" har jag byggt en helt ny bas till löpvagnen. Det här är ett test och mycket tveksamt om det ska in i "plansen". Kommer på sin höjd att visa det o kanske göra en alternativ ritning o sen nån "detta gör ni på egen risk, Ola ansvarar inte för att er kalibrering av femtielva olika vinklar blir succé med denna lösning" disclaimer.

Nya basen möjliggör vinklade fogar på andra hållet mot vad som visades senast, utan att behöva tillverka kilar för varje vinkel man vill använda. Dessutom för bredare arbetsstycken är det rätt besvärligt att linjera upp flera kilar eller balansera på en smal. Kilvariant för snedtappning i bild nedan, det är alltså detta som nu integrerats i jiggen.
Verkstad med hemmagjord träbearbetningsanordning, cirkelsåg, skruvstäd och precisionsmätverktyg. Verktyg och trä uppe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla basen är intakt, hade fyra linjärlager i bra att ha lådan som kom till användning till nya bas av fällknivsmodell. Glappfria gångjärn (väldigt viktigt för funktionen) med glapp i systemet skulle det lätt vinkla snett höger/vänster. Gångjärnen presspassningsinfrästa med "dubbelmall" för att få exakt samma position i halvorna. Vinkelbeslag i sidorna, handöverfrästa ur 12mm kompaktlaminat. Nya basen fixar vinkla 0-25 grader. Fanns väl en tanke med att iaf nå över 22.5 grader för 45 grader sammanlagd fog. Kan man tex boxjointa ihop en åttahörning om man nu skulle vilja det... I nedankant av inre delen har jag låsbara ställskruvar för att enkelt hitta tillbaka till noll grader efter jag kört vinklat.

Trähantverksprojekt på verkstadsbord med skruvar, muttrar, verktyg och två trästycken i monteringsprocess.
Skapa konto

Träplatta med fyra metallklämmor, hålls av hand, verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Träplatta med insexskruv och två försänkta skruvhuvuden; detalj av möbelsammanfogning.
Skapa konto

Två svarta metallhandtag ligger på ett ljust underlag. Designen är enkel och modern.
Skapa konto

Verkstadsmiljö med plywood och svart metallverktyg i förgrunden, oskarpa objekt i bakgrunden.
Skapa konto

Så här ser jiggen ut med nya löpvagnsbasen implementerad, 90 grader i första bilderna o nån slumpmässig vinkel i den tredje bilden.
Träkonstruktion med vev och gradskiva i verkstadsmiljö. Verktyg syns i bakgrunden. Möjlig DIY-projekt eller experimentell apparat.
Skapa konto

Träkonstruktion verktyg, troligen hembeställning, på arbetsbänk i verkstad, bakgrunden visar annan snickeriutrustning.
Skapa konto

Träsvarv med gradskiva, hopfällbara stöd, handtag, arbetsbänk, verktyg i bakgrunden, verkstad.
Skapa konto

Slut på förspelet! Testing testing. En 105 graders fog, tänk utåtlutande bordsben. Lite väl mycket vinkel för det men för ett test är det skitsamma. För att riktigt spela Allan o visa flexibiliteten i systemet hyvlade jag inte till jämna fina mått utan tog existerande bredden på tjocka furubiten o delade med 5 o fick då 11.8mm breda fingrar. Så länge man inte har fler fingrar än så här kan man i princip ha vilken bredd man vill och det behöver inte gå jämnt upp med hela millimetrar på något vis.
Etikett med mätningar och pilar på arbetsverktyg, skrivna noteringar, verkstadsmiljö.
Skapa konto

Cirkelavelsenhjul med graderingar och färgade knoppar på trästativ i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Verktyg för träarbete, såg, trästycken, skruvstycken, vinkelindikator, precision, verkstad, cykelhjul i bakgrunden.
Skapa konto

Träbit med sågspår framför bandsåg i snickeri, arbetsbänk, verktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Träsvarvning, gaffelben klämt i jig för måttagning eller bearbetning, verktyg i bakgrunden, arbetsbänk, cykel, träspån.
Skapa konto

Trädetalj med precist utskurna sammanfogningsändar, möjlig för tappning eller finsnickeri.
Skapa konto

Själva körningen va precis som vanligt, sämre dammupptagning bara då det med vinkel blir långt från ämnet till dammsugartunneln.

Passform o vinkel i princip perfekt. Lite väl mycket utstick på furufingrarna men jag finlirade inte med det utan ville köra NUuuuu!
Träsnickeri, fingerskarvad träbit, detalj av hantverk, träplankor sammanfogade, close-up, arbetsbänkbakgrund.
Skapa konto

Träsnickeri, sammanfogning av träbitar, verkstad i bakgrunden, detaljbild av hantverk, genomgående svalehalefog.
Skapa konto

Två träbitar i vinkel mot mörk arbetsbänk med synliga slitage och hål.
Skapa konto

Ja, det här va ju kul:D. Jag vet det är på gränsen till att spåra ur o bli överkomplicerat men ibland måste jag testa nya idéer.

Allmänna reflektioner... Vinkeln håller sig galant mellan höger o vänster sida men lite trixig att ställa in, en hand på smygvinkeln, en på delen som vinklas o en för att spänna skruv...

Som ni ser i bilden där furubiten körs hamnar man rätt snabbt i främre stödklossen på jiggen. Den är ju inte designad med vinklade snitt i åtanke och jag tänker nog inte bygga om den heller. En längre bas som knuffar fram främre supporten löser annars enkelt problemet...o för en gång per år körning kan man faktiskt köra utan den frontklossen utan att jiggen imploderar.

Dubbelvinklar kommer en annan dag, min hjärnkapacitet tog plötsligt slut.:worried:

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
uplj och 8 till
  • Laddar…
Stiligt!

Lägg ut det på Youtube - folk älskar när saker blir så komplicerat att det är svårt att hålla rätt på i huvudet :D

Förresten - vad är glappfria gångjärn? Har du några rekommendationer, är det aliexpress eller Hornbach? Och de låsbara ställskruvarna är de också ifrån Hornbachs lösgodissortiment?

Redigerat:
Lime113 Lime113 skrev:
Stiligt!

Lägg ut det på Youtube - folk älskar när saker blir så komplicerat att det är svårt att hålla rätt på i huvudet :D

Förresten - vad är glappfria gångjärn? Har du några rekommendationer, är det aliexpress eller Hornbach? Och de låsbara ställskruvarna är de också ifrån Hornbachs lösgodissortiment?
Tror dom presspassar rotationspinnen i plasten o det blir verkligen noll spel. Finns på hornbach för 50:-/st eller Aliexpress 70:- för 10st. Det är exakt samma gångjärn, bra marginal på hornbach....finns större också men dom blir snabbt tjocka när man går upp i dimension.
https://a.aliexpress.com/_EuROuZx

Det kommer på youtube så småningom, I advanced videon som planeras.

Edit. Stoppskruvarna är inte låsbara i sig själv, de låses med mutter. Men vanliga stoppskruvar finns på hornbach.

Redigerat:
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Är det en digital skala för graderna? Annars borde det såklart inmplenteras..

Frustrator Frustrator skrev:
Är det en digital skala för graderna? Annars borde det såklart inmplenteras..
Har tom plockat bort längsgående digitalen o kör helt analogt nuförtiden. Off the grid eller vad nya trenden kallas.

Samma vinkel som man sågar här används för att vinkla klingan o kapa ämnena innan dom sätts i jiggen. Dom där vinklarna måste lira ihop väldigt bra så jag föredrar smygvinkel som kan låsas o användas vid båda operationerna.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Edit. Stoppskruvarna är inte låsbara i sig själv, de låses med mutter. Men vanliga stoppskruvar finns på hornbach.
Känner mig dum som frågar men;
Så du har gjort en försänkning, limmat en mutter som du har satt sättskruv i? Det kanske inte var mer magiskt än så? :D

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Känner mig dum som frågar men;
Så du har gjort en försänkning, limmat en mutter som du har satt sättskruv i? Det kanske inte var mer magiskt än så? :D
Aha. Nä. Gänginsats iskruvad från baksidan. Stoppskruven skruvas in i den från framsidan, stoppskruvens utstick från plywooden justerar 90 graders läget. Muttern låser stoppskruvens position så den inte vibrerar rundor. Försänkningen är för att få plats med muttern i höjdled.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Idag har faktiskt inte @Pysslarn hört av sig men eftersom resultatet av dagens arbete mer ser väldigt pyssligt ut så taggar jag honom ändå:love:

Börjar bli rätt varm i kläderna att köra med mer än fyra färgpinnar. Har sedan jiggen byggdes haft de fyra "ordinarie" i jiggen o resterande färgpinnar o pennor i en påse nånstans. Med DROn borta hade jag möjlighet att dribbla in resterande fyra färger så nu är alla åtta snyggt uppradade. Slipper man leta efter dom fyra extra när man behöver dom.:)
Färgglada markörer och lock i träställning, verktygsbakgrund, kreativitet, sortering, arbetsplats, hobbymaterial.
Skapa konto

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Underbart! Du går från klarhet till klarhet, @Ola C!
Det ser fantastiskt prydligt och professionellt ut. :)

Förstår att du prioriterar ordning och reda nu, efter den obehagliga upplevelsen med de oordnade tvingarna du visade upp! :D
//Ronnie

• Älska
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Pimp my digitala smygvinkel.

Det här skulle jag gjort för många år sen...stört mig på det flera gånger kom jag på när jag väl gjorde modden.

Digital smygvinkel som numer kan stå på egna ben. Gjorde det här primärt för enklare vinkel setup på superjiggen men väldigt användbart även i andra situationer som tex att vinkla sågklingan eller hyvelanhållet.

Tänkte först stabil planka men den hade väl vatt sné om ett år så gick all in o tog en vinkelhake istället. Nu blev det i form av add on så vinkelhaken används som vanligt 99% av tiden o sen skruvar jag på digitalen när den behövs.
Digital skjutmått, stålvinkel, skruvar och metallplåt med hål. Verktyg för mätning och maskinbearbetning i arbetsmiljö.
Skapa konto

Digital skjutmått på en metallbord med borrade hål, precisionstillverkningsverktyg, mäterverktyg, industrimiljö.
Skapa konto

En träsvarv med verktyg, sågklinga, linjaler och trädelar på en arbetsyta. Hantverk, snickeri.
Skapa konto

Verkstad, vinkelmätare på bordsåg, linjaler, verktygshylla, träplattor, arbetsbänk, suddig bakgrund, ingen person.
Skapa konto

Verkstad med kombinerad träbearbetningsmaskin inklusive såg, hyvel och anhåll. Verktyg och industriutrustning synliga.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander och 8 till
  • Laddar…
Testing testing. Kanske inte så vackert i fanerade mdf bitar från skabblådan men ni förstår principen.

Ni kan se det som nollgradsvinklade dovetails så blir det genast mer exklusivt:geek:
En hand håller i en stapel av rektangulära träbitar, möjligtvis material för modellbygge eller hantverk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.