102 276 läst · 1 143 svar
102k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Tragiskt. Med "byggt ett hus" menar jag inte valt golv och tapeter i ett Smålandsvillan utan verkligen stått där och slitigt många timmar varje dag under några månader. Alla som byggt hus på riktigt (eller som förstår vad det innebär) och haft barn i den åldern har vanligtvis mental kapacitet att förstå att tar man ledigt för att bygga så behövs barnomsorg, precis på samma sätt som när man jobbar.F frasen_36 skrev:
Jag håller med, avskaffa dagis, det är ett modernt fenomen som är skadligt för barnen (eller vad menar du) och bara kostar pengar. Har man inte råd att ha egen barnpiga eller hemmafru ska man inte skaffa barn!B Bopåzoo skrev:
Jag har haft varje barn på dagis och aldrig anmält nåt annat nummer än det till tjänstemobilen.L lilla frugan skrev:
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Om jag leder ett möte ska alla stänga av sina privata telefoner eller lägga undan. Jag hatar dom typer som sitter och bläddrar i telefon under ett möte. Respektlöst för de andra deltagare.F fsn skrev:
För att summera tråden
10 personer är sura över att betala skatt
5 av dessa är sura för att dom väntade för länge och aldrig fick chansen att skaffa egna barn.
2 personer tycker att det är fel mot barnet
1 person vill snacka om vilket parti hen röstade på
1 person tycker ovanstående är en idiot.
1 person vill att vi alla ska somna om
1 person (ts) tappar hakan av att tråden exploderade ut i tomma intet.
Admin stänger tråden.
Mina popcorn är klara men det är redan för sent
denna tråden får fan vara med i topp 10 2024 
5 av dessa är sura för att dom väntade för länge och aldrig fick chansen att skaffa egna barn.
Admin stänger tråden.
Mina popcorn är klara men det är redan för sent
Så kan det ju vara, eller inte. Oavsett är förskolan inte till för föräldrar som är lediga för att bygga hus, eller andra hobbys heller för den delen. Det kan man tycka vad man vill om men det förändrar inte det faktum att man parasiterar på systemet om har barnen på förskolan när man bygger hus.E Eld skrev:Krabborna är i full sving nere i hinken för att dra ner de företagsamma som försöker ta sig upp.
Den som bygger hus på heltid under ett år betalar antagligen mer skatt genom momsen på allt byggmaterial (med hjälp av lånade pengar) än en genomsnittlig löntagare betalar under samma år genom skatt på arbete.
Jag hatar den jäveln som kallar mig till ett möte och skulle få för sig att diktera sådana idiotiska villkor. Jag vet inte var du jobbar men du hade inte blivit långlivad med den attityden hos oss. Det betyder dock inte att folk sitter här och löser suduko under möten.T Thomas_Blekinge skrev:
1 person viste inte ens vilket år det ärB Bopåzoo skrev:För att summera tråden
Admin stänger tråden.
Mina popcorn är klara men det är redan för sentdenna tråden får fan vara med i topp 10 2024
![]()
Är hemmafru. Dagis är bra när det gäller 15 timmar i veckan. Blir ungefär som att skicka barnen på fotboll. Blir lixom en aktivitet för dom då. Men 7-16 ger arga ledsna barn. 15 timmar i veckan ger glada barn. När dom blir äldre sen så kan man ju skicka dom på fotboll/ridning eller nått istället.D Dilato skrev:
Det kan man tycka. Personligen skiter jag i vilket. Det är en person som har jobb, betalar skatt och som tar ledigt ett par månader för att bursta sitt husbygge. Den typen av människor är generellt ordentligt folk som över tid gör rätt för sig... med marginal. Det kan man med fördel bjuda på TYCKER JAG.K Krille4 skrev:
Fast i Sverige ska sådana straffas ut. Se bara på vilka som utvisas, det är högutbildade som tagit en dag för lite semester eller att någon arbetsgivare gjort någon miss med skatteverket. Dom som får stanna är alla kriminella as.F fsn skrev:Det kan man tycka. Personligen skiter jag i vilket. Det är en person som har jobb, betalar skatt och som tar ledigt ett par månader för att bursta sitt husbygge. Den typen av människor är generellt ordentligt folk som över tid gör rätt för sig... med marginal. Det kan man med fördel bjuda på TYCKER JAG.
Jävla moralpanik...
Vad är skillnaden resp bäst för barnet
1. Man är tjänstledig i veckan och bygger 8h om dagen. På kvällarna och helgen är man ledig och kan vara med sitt barn.
2. Jobbar heltid på jobb, tar in hantverkare för en del men tvingas bygga kvällar och helger för att få ihop huset.
Barnet är lika mycket på dagis, men får vara med sina föräldrar på khäll/helg.
Kan också ta
1. Är tjänstledig och bygger 8h per dag.
2. Krånglar med att starta firma för att kunna hävda "riktigt" jobb. Jobbar åt sig själv, fakturerar inget och betalar ingen skatt.
Blir tämligen lika för barnet, förskolan och kommunen...
Det finns ju också yrkeskategorier som inte riktigt passar i mallen. Tex bönder har ofta en lugn period på vintern när de kan bygga på huset eller uthus (vad är privat resp på firman?!) och sen vid vårsådd, skörd etc så är det jobb 15-20h om dygnet. Ska de inte få ha barn på dagis på vintern?! Och vem passar barn när de sliter röv med skörden?!
Är glad att mina två olika förskolor har satt barnet främst och i perioder när barnen gått lite (pga fruns natt, helg, kvällsjobb) har de bett oss lämna lite extra tidigt för att barnen ska hinna vara med på aktiviteterna. Och inget problem med att lämna om det krävs några dagar ledigt från jobb-jobbet för att fixa nåt hem-jobb. O andra sidan har vi alltid hämtat barn direkt när de varit sjuka, eller personal varit sjuk så det är ont om resurser. Man för ge och ta.
Vad är skillnaden resp bäst för barnet
1. Man är tjänstledig i veckan och bygger 8h om dagen. På kvällarna och helgen är man ledig och kan vara med sitt barn.
2. Jobbar heltid på jobb, tar in hantverkare för en del men tvingas bygga kvällar och helger för att få ihop huset.
Barnet är lika mycket på dagis, men får vara med sina föräldrar på khäll/helg.
Kan också ta
1. Är tjänstledig och bygger 8h per dag.
2. Krånglar med att starta firma för att kunna hävda "riktigt" jobb. Jobbar åt sig själv, fakturerar inget och betalar ingen skatt.
Blir tämligen lika för barnet, förskolan och kommunen...
Det finns ju också yrkeskategorier som inte riktigt passar i mallen. Tex bönder har ofta en lugn period på vintern när de kan bygga på huset eller uthus (vad är privat resp på firman?!) och sen vid vårsådd, skörd etc så är det jobb 15-20h om dygnet. Ska de inte få ha barn på dagis på vintern?! Och vem passar barn när de sliter röv med skörden?!
Är glad att mina två olika förskolor har satt barnet främst och i perioder när barnen gått lite (pga fruns natt, helg, kvällsjobb) har de bett oss lämna lite extra tidigt för att barnen ska hinna vara med på aktiviteterna. Och inget problem med att lämna om det krävs några dagar ledigt från jobb-jobbet för att fixa nåt hem-jobb. O andra sidan har vi alltid hämtat barn direkt när de varit sjuka, eller personal varit sjuk så det är ont om resurser. Man för ge och ta.