2 455 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Tolerans på köksstommar
Har precis köpt ett kök vilket inkluderar skåpsstommar, luckor, passbitar men även vitvaror.
Kalaset gick väl på 400ksek då den svenska liberala progressiva kronan är så mycket värd.
När jag skulle skruva ihop en rad med skåp märkte jag luckorna inte ville spela jämt.
Jag märkte då att den tunna baksidan som är nerskjuten i ett spår på baksidan på skåpet var
fastnitad sådant att den inte hade nåt glapp i ena sidan på spåret utan låg dikt an mot andra sidan
spåret i ena sidan.
Jag tog bort dessa nitar och stommen kunde då räta på sig och jag kunde mäta 90 grader med en
vinkelhake.
Återmonterade skåpen men fortfarande kunde jag inte få luckorna att lira.
Mätte till sist bredden på skåpen baktill, upptill osv.
nedre bakkant va ca 1,0 - 1,5mm bredare än övre kanten, samma med framsidan i princip.
Märkte att alla skåp som levererades var åtminstone 1mm bredare nedtill än upptill.
Problemet infinner sig när man monterar flera skåp bredvid varandra då felet ackumuleras.
Skall man förvänta sig denna tolerans, känns som jag kunde kapat bättre med min gersåg som
jag håller på att lära mig hantera.
[rött e blått bajs kan lukta gott ingen AI]
Kalaset gick väl på 400ksek då den svenska liberala progressiva kronan är så mycket värd.
När jag skulle skruva ihop en rad med skåp märkte jag luckorna inte ville spela jämt.
Jag märkte då att den tunna baksidan som är nerskjuten i ett spår på baksidan på skåpet var
fastnitad sådant att den inte hade nåt glapp i ena sidan på spåret utan låg dikt an mot andra sidan
spåret i ena sidan.
Jag tog bort dessa nitar och stommen kunde då räta på sig och jag kunde mäta 90 grader med en
vinkelhake.
Återmonterade skåpen men fortfarande kunde jag inte få luckorna att lira.
Mätte till sist bredden på skåpen baktill, upptill osv.
nedre bakkant va ca 1,0 - 1,5mm bredare än övre kanten, samma med framsidan i princip.
Märkte att alla skåp som levererades var åtminstone 1mm bredare nedtill än upptill.
Problemet infinner sig när man monterar flera skåp bredvid varandra då felet ackumuleras.
Skall man förvänta sig denna tolerans, känns som jag kunde kapat bättre med min gersåg som
jag håller på att lära mig hantera.
[rött e blått bajs kan lukta gott ingen AI]
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Vilket företag sålde och vilket företag hade tillverkat dessa skåp-byggsatser?
Uppräckte själv att IKEA och Marbodal hade olika uppfattningar om vad 600, 400 och 800 mått är, när jag lade IKEAs skåp ovanpå Marbodals överskåp, det skillde ca 0.5mm mellan tillverkarna.K Kane skrev:
Löste det genom att sista skåpet i raden blev 495 istället för 500. Sågade av på luckan också.
0,5 mm är ju riktigt bra om det är 2 olika tillverkare. Vad mätte du med, bladmått?M magnu skrev:
Om du kollar 2 Ikeaskåp mot varandra då?
Stommarna kom ihopmonterade och är limmade så svårt att justera.
Företaget menade att jag skulle fotografera när jag mätte upp felen på stommarna
å skicka bilderna till dem - känns ju seriöst när man slantat upp.
Som om folk skulle hitta på eftersom det är så roligt att skicka tillbaka skåp.
Det har också saknats vitala delar osv som vi inte fått så det generella
intrycket e lite svajigt.
0,5mm tycker jag inte e bra med tanke på vilka maskiner som repetetivt kapar
till dessa skivor, måste väl vara nån kalibrerad cnc fräs lr liknande.
Kan ju kapa till perfekta bitar hemma på gersågen med nån jigg lr liknande
å då e man amatör kan tilläggas.
Eftersom vi är mitt i processen med skåpen vill jag vänta med å avslöja vilka dem är
så dem får en sjysst chans.
Företaget menade att jag skulle fotografera när jag mätte upp felen på stommarna
å skicka bilderna till dem - känns ju seriöst när man slantat upp.
Som om folk skulle hitta på eftersom det är så roligt att skicka tillbaka skåp.
Det har också saknats vitala delar osv som vi inte fått så det generella
intrycket e lite svajigt.
0,5mm tycker jag inte e bra med tanke på vilka maskiner som repetetivt kapar
till dessa skivor, måste väl vara nån kalibrerad cnc fräs lr liknande.
Kan ju kapa till perfekta bitar hemma på gersågen med nån jigg lr liknande
å då e man amatör kan tilläggas.
Eftersom vi är mitt i processen med skåpen vill jag vänta med å avslöja vilka dem är
så dem får en sjysst chans.
Om man ställer upp alla skåpen bredvid varandra så adderas felen och med några Marbodal underst och lika många IKEA ovanpå, så blev det 3-4mm efter 4 skåp.K Kane skrev:
Vet inte vad IKEA håller för toleranser, men det är väsentligt bättre än 0.5mm.
Nu hörde killen av sig från Ballingslöv Arninge och menade att reklamationen ej accepteras då deras
tolerans ligger på +-2mm och att en skicklig hantverkare inte har några som helst problem med detta
och att dem minsann producerar 10000 stommar i månaden å man har aldrig fått in några
klagomål från kunder på sneda stommar specifikt.
Jag kan inte låta bli och undra om personen i fråga på Ballingslöv tycker det är värt att
krångla så mycket med slutkund in absurdum sådant att pengarna som dem nu sparar
på att inte skicka 4 nya stommar, vida överstiger det negativa ryktet som kommer till
följd av beteendet - märkligt sätt att styra ett företag på.
Hade vi som slutkund varit lite smartare, skulle man kanske kollat in länken nedan å kanske på trustpilot
å andra recensionssiter.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=ballingslöv+arninge#
Sorterar man på "senaste" kan man se en trend skönjas.
Det ska tilläggas att att personer som jobbar där, samt har jobbat där har lämnat 5 stjärnor i betyg vilket
iaf jag tycker e lite missvisande.
Väl mött.
tolerans ligger på +-2mm och att en skicklig hantverkare inte har några som helst problem med detta
och att dem minsann producerar 10000 stommar i månaden å man har aldrig fått in några
klagomål från kunder på sneda stommar specifikt.
Jag kan inte låta bli och undra om personen i fråga på Ballingslöv tycker det är värt att
krångla så mycket med slutkund in absurdum sådant att pengarna som dem nu sparar
på att inte skicka 4 nya stommar, vida överstiger det negativa ryktet som kommer till
följd av beteendet - märkligt sätt att styra ett företag på.
Hade vi som slutkund varit lite smartare, skulle man kanske kollat in länken nedan å kanske på trustpilot
å andra recensionssiter.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=ballingslöv+arninge#
Sorterar man på "senaste" kan man se en trend skönjas.
Det ska tilläggas att att personer som jobbar där, samt har jobbat där har lämnat 5 stjärnor i betyg vilket
iaf jag tycker e lite missvisande.
Väl mött.
+/-2mm .
Ballingslöf hade nog inga raka stommar att skicka!
Hur illa blir det med IKEAs stommar som åtminstone går att få raka? Kostar kanske runt 1000SEK.
Annars får du väl lägga latex mellan stommarna och dölja glipan som uppstår.
Ballingslöf hade nog inga raka stommar att skicka!
Hur illa blir det med IKEAs stommar som åtminstone går att få raka? Kostar kanske runt 1000SEK.
Annars får du väl lägga latex mellan stommarna och dölja glipan som uppstår.
Jo vill det sig illa med måndagsexemplar osv, kan det sluta illa med 3-4 skåp bredvid varandra som i ditt fall
Dessa stommar va 798mm nominellt vilket kanske e en normal IKEA bredd, har inte kollat.
Tänkte att alla stommar förmodligen görs på samma fabrik å sen levereras till olika leverantörer.
Dem är lustiga dessa golvbänkskåp då dem inte har en vanlig spånskiva som "tak" likt bottenskivan,
utan kör en liten planka fram å en bak vilket får till följd att grejer man har i översta lådan fastnar bakom
plankan längst fram - smart
Plankan e ju dessutom inte formstabil som spånskivan antar jag utan krymper/sväller lite med temp å fukt.
Kanke de e problemet i mitt fall.
Sopskåpet däremot måste ju va öppet men då kan man väl bara såga ut me sticksågen ju.
Primer G eller trälim blandat med lite vatten kan rekommenderas att spruta in i alla skruvhål för att
stärka upp dem lite, det verkar bli förvånansvärt starkt å förebygger sladdriga gångjärn.
Dessa stommar va 798mm nominellt vilket kanske e en normal IKEA bredd, har inte kollat.
Tänkte att alla stommar förmodligen görs på samma fabrik å sen levereras till olika leverantörer.
Dem är lustiga dessa golvbänkskåp då dem inte har en vanlig spånskiva som "tak" likt bottenskivan,
utan kör en liten planka fram å en bak vilket får till följd att grejer man har i översta lådan fastnar bakom
plankan längst fram - smart
Plankan e ju dessutom inte formstabil som spånskivan antar jag utan krymper/sväller lite med temp å fukt.
Kanke de e problemet i mitt fall.
Sopskåpet däremot måste ju va öppet men då kan man väl bara såga ut me sticksågen ju.
Primer G eller trälim blandat med lite vatten kan rekommenderas att spruta in i alla skruvhål för att
stärka upp dem lite, det verkar bli förvånansvärt starkt å förebygger sladdriga gångjärn.
De har ju ställt in sina maskiner på att kapa botten resp topp. Då blir alla bitar lika stora med runt en tiondels millimeters noggrannhet.
Men sen kan man ställa maskinerna fel och då blir ju skåpen systematiskt sneda.
Men med din reklamation, så tycker jag att du ska fråga efter justeringsinstruktionerna för att stommarna är sneda. Sedan kan du begära ersättning för 10 timmar från en skicklig snickares meraebete för att stommarna var sneda.
De har sålt dig ett monteringsfärdigt kök, som var rakt på köksutställningen. Då kan du förvänta dig att det du får går att montera.
Men sen kan man ställa maskinerna fel och då blir ju skåpen systematiskt sneda.
Men med din reklamation, så tycker jag att du ska fråga efter justeringsinstruktionerna för att stommarna är sneda. Sedan kan du begära ersättning för 10 timmar från en skicklig snickares meraebete för att stommarna var sneda.
De har sålt dig ett monteringsfärdigt kök, som var rakt på köksutställningen. Då kan du förvänta dig att det du får går att montera.