102 268 läst · 1 143 svar
102k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Right, det är ju i och för sig sant. Nu bygger jag inte hus så ofta så det skulle bli tal om att vara tjänstledig utan lön för min del utan det är mest att vara ledig (semester) någon dag för att fixa något utan svansande ungar som gör att man inte kan göra något koncentrerat i längre än 10min i stöten. Eller som nämnts åka och handla innan hämtning och dylikt larv.N nybyggarn3 skrev:
Så kort och gott TS får betala ut lön till sig själv under tiden så skatten kommer in så kan vi stilla allas våra sinnen sedan =)
Mitt dagis har inte numret till min arbetsgivare. De har mitt mobilnr, sambons, farmor och farfar och mitt arbetsnr.L lilla frugan skrev:
De får inte ringa min chef. Om jag eller sambon inte svarar så svarar farmor 100% alltid.
Dock så ringer de aldrig mitt arbetsnr som jag svarar 95% på (utom vid möten) av nån anledning.
Det där var det tramsigaste jag sett på länge. Alla lämnar barn på förskola "för egen vinning". Egen vinning är att tjäna pengar. Det gör man när man arbetar för att få lön. Om man har barnen på förskola för att man studerar är det för att tjäna pengar i framtiden.mexitegel skrev:
Det enklaste är ju att ta tjänstledigt för studier och skriva in sig på valfri studieinrättning. Det är inte förbjudet att misslyckas med sina studier.
Men jag får höra att dagis är ju utbildning. Är ju bra att ungen får lära sig saker, det är ju därför vi inte får kalla det dagis och att man måste ha 3,5 års högskoleutbildning för att få fast tjänst på en förskola.mexitegel skrev:
Det är riktigt. Det jag vänder mig starkt emot är att skattekollektivet ska ta hand om TS barn för att han ska spara pengar genom att bygga själv.
Indirekt så betalar skattebetalarna i TS kommun c:a 100 tkr av uppförandet av dennes hus. Sånt beteende är ju rätt poppis bland kommunpolitiker i allmänhet och vänsterpartister i synnerhet.
Så är det dagis eller är det skola? Nej det är ingen skolplikt, men förSKOLA är saker de lär sig i, vilket de faktiskt gör på vårt.
Ordet dagis är att ta hand om barnen endast.
Annars finns ju ingen anledning att ha en läroplan även för 1-6 åringar alls vilket de har iallafall här.
Politik har inget med detta att göra annars
Nä - du får nog läsa på om du tror att det räcker för att få behålla förskoleplatsenB Bopåzoo skrev:För att behålla förskoleplats räcker det att barnet är där 1 gång varranann månad (var 3dje månad beror på hur länge uppsägningstiden ärdu har rätt att stoppa barnet på förskolan vid läkarbesök om den andra föreldern jobbar. Det vill säga ta ett läkarbesök 1 gång varannan månad så behåller du platsen.
/Krille
Till min eller hustruns mobil, skulle jag tro? Vad skulle ens alternativet vara?L lilla frugan skrev:
Nu blir jag riktigt nyfiken faktiskt. Som förskolelärare, vilka ytterligare nummer provar du mer än de som föräldrarna angivit? Sitter du verkligen och lägger arbetstid på att leta upp andra tänkbara nummer, t.ex försöker nosa rätt på var jag jobbar så du kan fråga min chef var jag är? För det vore ju verkligen helt gränslöst.
Skillnaden är att när du tjänar pengar på ett jobb ”för egen vinning” är att du och din arbetsgivare betalar skatt. Du på din inkomst och arbetsgivaren arbetsgivaravgift som sedan betalar din barnomsorgsplats. Nu vill TS ha den servicen utan att betala någon skatt.E Eld skrev:Det där var det tramsigaste jag sett på länge. Alla lämnar barn på förskola "för egen vinning". Egen vinning är att tjäna pengar. Det gör man när man arbetar för att få lön. Om man har barnen på förskola för att man studerar är det för att tjäna pengar i framtiden.
Det enklaste är ju att ta tjänstledigt för studier och skriva in sig på valfri studieinrättning. Det är inte förbjudet att misslyckas med sina studier.
Att skriva in sig på en kurs för att undgå ”upptäckt” borde vara likställt med bidragsbrott. Men det är en annan diskussion.
Pfffft lägg ned. Det är minst 20 år sedan "förskola" betydde "barnpassning/dagförvaring av barn", idag är det undervisning med faktisk läroplan och pedagogiskt innehåll och jag tänker inte frånta mitt barn den utvecklingen för att tillfredsställa någon surgubbe som tycker han inte ska behöva betala för mitt barns förskola medan jag bygger en bättre framtid åt oss.mexitegel skrev:
Skillnaden är att när du tjänar pengar på ett jobb ”för egen vinning” är att du och din arbetsgivare betalar skatt. Du på din inkomst och arbetsgivaren arbetsgivaravgift som sedan betalar din barnomsorgsplats. Nu vill TS ha den servicen utan att betala någon skatt.
Att skriva in sig på en kurs för att undgå ”upptäckt” borde vara likställt med bidragsbrott. Men det är en annan diskussion.
Den stora majoriteten av oss, i synnerhet i den yngre generationen, kommer sluta våra liv med att vi gjort en massiv nettoförlust på att betala skatt, i synnerhet som vi ska pröjsa hela livet för att betala pensioner och exploderande sjukvårdskostnader för alla seglivade -40, -50 och -60-talister. Jag kommer betala några miljoner i skatt till innan min kropp ger upp runt 75 någonstans och Skatteverket till sist ger sig och låter mig dö i mitt eget piss på ett underfinansierat ålderdomshem någonstans. Så tro fan att om jag kan få tillbaka några hundra lakan här och var på att lura systemet så mycket det går så kommer jag göra det.
Det är just därför barn får vara på förskola 15 timmar även om tex en förälder är arbetslös eller hemma hemma med nyfödd.R Rkarlsson skrev:Men jag får höra att dagis är ju utbildning. Är ju bra att ungen får lära sig saker, det är ju därför vi inte får kalla det dagis och att man måste ha 3,5 års högskoleutbildning för att få fast tjänst på en förskola.
Så är det dagis eller är det skola? Nej det är ingen skolplikt, men förSKOLA är saker de lär sig i, vilket de faktiskt gör på vårt.
Ordet dagis är att ta hand om barnen endast.
Annars finns ju ingen anledning att ha en läroplan även för 1-6 åringar alls vilket de har iallafall här.
Politik har inget med detta att göra annars![]()
På en förskola kan man få fast tjänst även utan förskoleexamen, exempelvis som barnskötare, men du får då inte ansvara för den pedagogiska planeringen.
Förskola är en helt egen skolform och har en helt egen läroplan.
Redigerat:
Det finns en tjänst som heter barnskötare då ja. Men de har inte några större befogenheter än att leka och typ sköta hygienen. Vår kommun och grannkommunen har inte den tjänsten som heter barnskötare och du får då visstid som pedagog och blir kickad innan las säger sitt.mexitegel skrev:
Det är just därför barn får vara på förskola 15 timmar även om tex en förälder är arbetslös eller hemma hemma med nyfödd.
På en förskola kan man få fast tjänst även utan förskoleexamen, exempelvis som barnskötare, men du får då inte ansvara för den pedagogiska planeringen.
Förskola är en helt egen skolform och har en helt egen läroplan.
Ser faktiskt inget problem själv med att vara tjänstledig förutsatt att man bygger ett hem. Vissa människor är så extremt petiga med att man inte ens får köra inom affären trots den ligger på vägen hem.
Så länge man återgår till arbetet efter ledigheten och bringar in skattemedel.
Jag kanske hade varit av annan åsikt om kommunerna använt pengarna till annat än vad de gör såklart. Men om de kan kasta bort de pengarna folk anser är viktiga skattemedel så kan man vara tjänstledig med.
Vissa barn mår bra av att vara med kompisarna och lär sig extremt mycket och det är toppen.
Fixa F-skatt och sen är de lugntB bygga_hus23 skrev:Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Jag har ingenstans antytt att det handlar om ”förvaring”. Jag är mycket väl insatt skol- och förskoleverksamhets syfte och regelverk så där behöver du inte skriva något på näsan.torparavgrund skrev:
Pfffft lägg ned. Det är minst 20 år sedan "förskola" betydde "barnpassning/dagförvaring av barn", idag är det undervisning med faktisk läroplan och pedagogiskt innehåll och jag tänker inte frånta mitt barn den utvecklingen för att tillfredsställa någon surgubbe som tycker han inte ska behöva betala för mitt barns förskola medan jag bygger en bättre framtid åt oss.
Den stora majoriteten av oss, i synnerhet i den yngre generationen, kommer sluta våra liv med att vi gjort en massiv nettoförlust på att betala skatt, i synnerhet som vi ska pröjsa hela livet för att betala pensioner och exploderande sjukvårdskostnader för alla seglivade -40, -50 och -60-talister. Jag kommer betala några miljoner i skatt till innan min kropp ger upp runt 75 någonstans och Skatteverket till sist ger sig och låter mig dö i mitt eget piss på ett underfinansierat ålderdomshem någonstans. Så tro fan att om jag kan få tillbaka några hundra lakan här och var på att lura systemet så mycket det går så kommer jag göra det.
Ett skattekollektiv har inte som syfte att varje individ ska nollfinansiera sig själv, det inses lätt att det inte skulle fungera. Det inser nog du också.
Men omvänt så tycker du alltså att det är helt ok att du får betala för andras snyltande? Eller är det bara du som ska ha rätt att snylta? Du inser nog själv hur dumt det resonemanget är.
Redigerat:
Om barnet är över 3 har det väl rätt till allmän fsk. 15 h i veckan? Ingen lunch. Om man bara vill ha kvar platsen kanske det kan va ett alternativ att bolla med fsk. Man har ju inte kvar mer än rätten till 15 h men kanske fsk är förstående och ger mer sen när bygget är klart.