39 531 läst · 843 svar
40k läst
843 svar
Ta det lugnt och sansat.
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
man ska nog se stora delar av västs velande fram och tillbaka mellan olika länder och olika system som en gigantisk maskirovka.L lbgu skrev:Fast nu var det ju så att Tyskland gick med på att skicka stridsvagnar först efter att USA sagt att de skulle skicka stridsvagnar.
För några dagar sen sa USA nej till att skicka stridsflygplan till Ukraina. Så det verkar onekligen som att USA håller i taktpinnen när det gäller vad som ska skickas.
Sen tror jag inte USA egentligen ville skicka stridsvagnar, men bl.a. Polen tryckte på så mycket att det blev omöjligt att hålla emot. Men Tyskland väntade på att USA skulle visa vägen.
Det konstiga är väl att de väntat i snart ett år innan de skickar några stridsvagnar.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 100 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 100 inlägg
Visst, det funkade för Ukraina...L L A Axelsson skrev:Det är inte bara Putin som är aggressiv, även natoförespråkare är aggressiv, läs i tråden.
Du undrar över min syn, tackar som frågar, jag tycker den är hyfsat bra. Hur har du det själv med din syn?
Nej jag tror inte på Nato. Diplomati borde lösa mellanstatliga motsättningar istället för vapenskrammel och krigsorganisationer.
Sen är det försent att komma med diplomati och förhandlingar när krig har brutit ut, men den lyste med sin frånvaro även innan.
Jag tänker att det är bra att USA håller i taktpinnen. De innehar bevisligen mest info om hur Ryssland kan komma att agera framöver. Skulle det inte vara för Rysslands kärnvapen så hade ju alla på Ukrainas sida, kunnat göra slut på kriget direkt, med återtagande av hela Ukraina. Men det krävs här en balansgång. Ryssland får inte förlora alltför snabbt. Går det för snabbt förlorar Putin ansiktet mera. Grodor ska kokas långsamt.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 319 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 319 inlägg

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Visst kan Natoförespråkare vara aggresiva, liksom motståndare till Nato, men det är på en helt annat nivå än Putin och Ryssland.L L A Axelsson skrev:
En Natoförespråkare som är aggresiv är det i text/ord, samma med en Natomotståndare. Putin och hans Ryssland mördar sina meningsmotståndare, fängslar sina meningsmotståndare och startar krig etc. Det är på en nivå som inte är jämförbar.
Det är din rätt att ogilla Nato. Själv tycker jag det är synd att de behövs, men anser att de måste göra det när det finns skurkar som Putin och liknande. I en drömvärld så skulle inga vapen, inga militärer och inga brottsbekämpande behöva finnas, men det är tyvärr en drömvärld.L L A Axelsson skrev:
Inte då. Det fanns diplomati både före och efter Ryssland angrep Ukraina 2014. Ryssland förnekade då att de angrep, liksom de förnekade att de skulle få till angrepp igen 2022. De förnekar ju fortfarande att det pågår ett krig.L L A Axelsson skrev:
Macron med flera åkte fram och tillbaka till Moskva för att försöka hitta en diplomatisk lösning, men Putin och Ryssland är inte intresserade av någon diplomatisk lösning. Då blir det ju naivt att prata om att det är så man ska lösa det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Jag har vapen som fritidsintresse och skulle bli ledsen om jag inte fick utöva min sport. Det sagt förstår jag vad du vill få sagtFairlane skrev:
Visst kan Natoförespråkare vara aggresiva, liksom motståndare till Nato, men det är på en helt annat nivå än Putin och Ryssland.
En Natoförespråkare som är aggresiv är det i text/ord, samma med en Natomotståndare. Putin och hans Ryssland mördar sina meningsmotståndare, fängslar sina meningsmotståndare och startar krig etc. Det är på en nivå som inte är jämförbar.
Det är din rätt att ogilla Nato. Själv tycker jag det är synd att de behövs, men anser att de måste göra det när det finns skurkar som Putin och liknande. I en drömvärld så skulle inga vapen, inga militärer och inga brottsbekämpande behöva finnas, men det är tyvärr en drömvärld.
Inte då. Det fanns diplomati både före och efter Ryssland angrep Ukraina 2014. Ryssland förnekade då att de angrep, liksom de förnekade att de skulle få till angrepp igen 2022. De förnekar ju fortfarande att det pågår ett krig.
Macron med flera åkte fram och tillbaka till Moskva för att försöka hitta en diplomatisk lösning, men Putin och Ryssland är inte intresserade av någon diplomatisk lösning. Då blir det ju naivt att prata om att det är så man ska lösa det.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Nu är nog Angela Merkels roll mycket viktigare att det gick så illa.Fairlane skrev:
Inte då. Det fanns diplomati både före och efter Ryssland angrep Ukraina 2014. Ryssland förnekade då att de angrep, liksom de förnekade att de skulle få till angrepp igen 2022. De förnekar ju fortfarande att det pågår ett krig.
Sen bör vi nog utöka perspektivet till att i öster sitter den som numera har makten i världen, dvs Kinas Xi Jinping. Nästan lustigt att se hur länder i väst nu inser faran.... (Ryssland kan vara verktyget)

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Menar du att Angela Merkel inte försökte med diplomatiska lösningar?P paralun skrev:
Problemet är att Ryssland inte är intresserad av diplomatiska lösningar, de vill ha rätten att ta vad de vill ha. Putin är som en maffialedare och vi har några som säger att man måste respektera maffialedarens önskemål.
Kina är obehaglig, håller med. Men närmsta decennierna ser väl inte så ljusa ut för kina. Minskande befolkning, åldrande befolkning och många andra länder som kan ta dess plats som global tillverkningsmotor. Lägg där till ökad diktatur, fifflande med all statistik för att förbättra bilden av landet (corona, befolkning etc) och ett ev. försämrat ekonomiskt läge på sikt så finns det risk att kinas position försvagas en hel del, och jag håller inte med om att den är nr 1.P paralun skrev:
Men Kina är den drake jämför med Ryssland som inte ens är i samma klass.
Jo nu har då Kina i åratal köpt upp det mesta av afrikas naturtillgångar inklusive att man lyckats flytta mycket av världens produktion till just Kina. Sen går ju länderna i öster samman som man såg i höstas i Samarkand med deras samanslutning SCO. Men vi matas ju hela tiden av PK i Sverige inte hela djupet av vad som nu händer i världen, The New World Order?Viktor.J skrev:
Kina är obehaglig, håller med. Men närmsta decennierna ser väl inte så ljusa ut för kina. Minskande befolkning, åldrande befolkning och många andra länder som kan ta dess plats som global tillverkningsmotor. Lägg där till ökad diktatur, fifflande med all statistik för att förbättra bilden av landet (corona, befolkning etc) och ett ev. försämrat ekonomiskt läge på sikt så finns det risk att kinas position försvagas en hel del, och jag håller inte med om att den är nr 1.
Men Kina är den drake jämför med Ryssland som inte ens är i samma klass.
https://www.eurasian-research.org/publication/2022-sco-summit-in-samarkand-key-takeaways/
Det var ju en fin sammanslutning av diktaturer och lydnadsstater. Vad ska de samarbete inom ?P paralun skrev:Jo nu har då Kina i åratal köpt upp det mesta av afrikas naturtillgångar inklusive att man lyckats flytta mycket av världens produktion till just Kina. Sen går ju länderna i öster samman som man såg i höstas i Samarkand med deras samanslutning SCO. Men vi matas ju hela tiden av PK i Sverige inte hela djupet av vad som nu händer i världen, The New World Order?
[länk]