Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
MultiMan MultiMan skrev:
Håller inte med alls om att det skulle bero på vilja att splittra hos vissa partier utan helt enkelt ett resultat av den förda politiken under årtionden som lett fram till djupa klyftor i samhället. Att partier kan gå från utanför riksdagen till näst största parti på tolv år beror enligt min mening på att många, många människor är djupt missnöjda med det samhälle och vardag de möter varje dag.
Nej inte bara såklart. Men folks missnöje blir ju knappast bättre av att politikerna dessutom ljuger och fryser ut ledamöter som samma folk bevisligen röstat in. Oavsett vad man/vi/någon i sak tycker om SD så har de ju varit tydligt och medvetet utfrysta.

• Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
L L A Axelsson skrev:
I slutet av förra året läste jag en analys skriven av en reporter på svt som handlade om hur Tyskland förhöll sig till vapenexport till Ukraina. Där hävdade reportern att det är tydligt USA bestämmer över tyskland utan att gå in på detaljer.
Tycker du det verkar stämma också?
USA öste in materiel, medan Tyskland var betydligt mer restriktiv. Om USA hade bestämt hur Tyskland skulle agera så hade nog Tyskland skickat med, exempelvis Leoparder, men det gjorde man ju inte.

L L A Axelsson skrev:
Två tidigare statsministrar, Göran Persson och Stefan Löven tycker inte att flytta fram Natos gräns mot Ryssland är någon bra ide, och det finns en anledning till att de tycker så.
Där har du för det första fel. Stefan Löfvén är för att Sverige går med i Nato. Han var emot, men är nu för och du använder ju presens. Vad gäller Göran Persson så var han emot, men var i april/maj 2022 inte längre lika säker.

Länderna som gränsar till Ryssland, som de baltiska och Polen och fler länder än så med erfarenhet av Ryssland ville däremot snabbt som ögat in i Nato. Får jag återanvända dina ord "och det finns en anledning till att de tycker så"?

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Den enda som är aggressiv är Putin och Ryssland. Är du blind? Vem har attackerat sina grannländer upprepade gånger?

NATO är en frivillig organisation som länder kan ansöka om medlemskap i, inte en amöba som slukar länder mot deras vilja. Om ett land som Finland går med i NATO så är fortfarande Finland placerat där det är och har landgräns mot Ryssland, inget har ändrats.

Dagens landgränser är det Putin som vill ändra på. Övriga världen vill det inte. Eftersom han inte nöjer sig med det startar han krig, precis som Hitler gjorde och i stort sett med samma motiv.
Det är inte bara Putin som är aggressiv, även natoförespråkare är aggressiv, läs i tråden.
Du undrar över min syn, tackar som frågar, jag tycker den är hyfsat bra. Hur har du det själv med din syn?
Nej jag tror inte på Nato. Diplomati borde lösa mellanstatliga motsättningar istället för vapenskrammel och krigsorganisationer.
Sen är det försent att komma med diplomati och förhandlingar när krig har brutit ut, men den lyste med sin frånvaro även innan.

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tycker du det verkar stämma också?
USA öste in materiel, medan Tyskland var betydligt mer restriktiv. Om USA hade bestämt hur Tyskland skulle agera så hade nog Tyskland skickat med, exempelvis Leoparder, men det gjorde man ju inte.

Där har du för det första fel. Stefan Löfvén är för att Sverige går med i Nato. Han var emot, men är nu för och du använder ju presens. Vad gäller Göran Persson så var han emot, men var i april/maj 2022 inte längre lika säker.

Länderna som gränsar till Ryssland, som de baltiska och Polen och fler länder än så med erfarenhet av Ryssland ville däremot snabbt som ögat in i Nato. Får jag återanvända dina ord "och det finns en anledning till att de tycker så"?
Jag var inte uppdaterad när det gäller Stefan löven det är nog sant.

Unikt namn
L L A Axelsson skrev:
Det är inte bara Putin som är aggressiv, även natoförespråkare är aggressiv, läs i tråden.
Du undrar över min syn, tackar som frågar, jag tycker den är hyfsat bra. Hur har du det själv med din syn?
Nej jag tror inte på Nato. Diplomati borde lösa mellanstatliga motsättningar istället för vapenskrammel och krigsorganisationer.
Sen är det försent att komma med diplomati och förhandlingar när krig har brutit ut, men den lyste med sin frånvaro även innan.
Vi lever i en omvänd värld där försvar av sitt territorium och suveränitet ses som aggression. Rysspropagandan har lyckats väl här.

Ryssland förstår bara raketdiplomati.
Vill Ryssen sluta bli skjuten, behöver han bara återvända till sin sida av gränsen och sluta mörda civila Ukrainier.

• Gilla
fremax och 19 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Gillar inte att SD svängt i Nato frågan.
Om Nato fortfarande varit en försvarsallians så kanske. Men nu är det en krigshetsar grupp istället.
Ge fan i att skicka vapen till Ukraina, så hade kriget varit slut i mars 2022. Hur många har inte fått sätta livet till under tiden?
Så när ryssen fått Ukraina på knäna med uteblivet stöd från Nato kan ryssarna komma till Sverige och göra likadant som i Ukraina. Kanonbra ide du har som rysslandsälskare

• Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Hallå NATO har inte attackerat en självständig stat, Ryssland har!

• Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
....men vad finns det egentligen att förhandla om när en av parterna kliver över gränsen till ett annat land och tar territorium i besittning. Hur skulle kompromissen se ut?

Ukraina har ju varit självständigt i över 30 år nu och ses som en självständig stat av alla utom ryssarna. Eller ja, även ryssarna ser väl ukraina som självständigt, man ska bara jaga lite nazister där nu....

Faktum kvarstår, det är bara ett land som kliver över nationsgränserna här. Hur förhandlar man om det? Att det är ännu svårare att förhandla nu är självklart, som du också skriver, men hur skulle man ha förhandlat om detta innan Krim?

Om det bara handlade om att Ukraina inte skulle få gå med i Nato så skulle ju detta krig vara över för länge sedan. Uppenbarligen räcker inte det.

Om norsken knackar på dörren och säger att deras land är för långsmalt, ska vi sätta oss och förhandla då? Eller bättre liknelse kanske, om vi i Sverige kommer på att Stor-sverige inte var en så dum ide ändå. Ska vi då med diplomati och förhandling hitta ett läge där vi får delar av norge, hela finland, estland osv? Hur kan det hur de andra ländernas perspektiv finnas något att prata om öht?

• Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Nato är ett hinder för ryssland att kunna utvidgas österut efter att de tagit Ukraina som de troligtvis kommer att ta förr eller senare.

Det bästa för vår säkerhet och EU skulle vara om Nato uteslöt Turkiet och Ungern och lät dem bli bästis med Putin.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Så ditt svar på alla mina frågor kring Rysslands låssas krig mot NATO är att sanningen är inte svar eller vit? Det var ju som väntat ett tydligt ickesvar.

Det var ganska många fler som tyckte NATO gränserna var rimliga INNAN Ryssland Invaderade Ukraina inkl. Göra, Stefan och Magda. Det betyder inte att de har rätt, utan snarare ett kvitto på bristande analys då de nu krupit till korset. Men det är ju jätte kul att du hittat några personer som innan var emot NATO. Jag kan hitta jätte jätte många personer i västvärldens fria länder som är för NATO.
Du har rätt i att fler är för Nato än emot, tyvärr, om man får tro opinionsundersökningar. Så vi blir troligtvis medlemmar i Nato förr eller senare om inte natomotståndare hänger upp fler dockor och retar upp Erdogan ännu mer.
Helt tyst är det inte bland Natomotståndare. Tecknare har gått ut i ett upprop mot Nato. Såg en siffra att det var 150 st som undertecknat uppropet.
Rolf Ekeus och Hans Blix är också mot medlemskap, och de är ju tungviktare inom diplomatin.
Du klagar på att jag inte svarar på alla dina frågor. Nu är jag inte en lika skicklig skribent som du så det tar alltför lång tid att besvara den avhandlingen i sin helhet, men jag gör så gott jag kan
Sen tycker inte den som skall läsa om allt för långa inlägg.

MultiMan MultiMan skrev:
Den enda som är aggressiv är Putin och Ryssland. Är du blind? Vem har attackerat sina grannländer upprepade gånger?

NATO är en frivillig organisation som länder kan ansöka om medlemskap i, inte en amöba som slukar länder mot deras vilja. Om ett land som Finland går med i NATO så är fortfarande Finland placerat där det är och har landgräns mot Ryssland, inget har ändrats.

Dagens landgränser är det Putin som vill ändra på. Övriga världen vill det inte. Eftersom han inte nöjer sig med det startar han krig, precis som Hitler gjorde och i stort sett med samma motiv.
Ja det är så enkelt som du säger. Hela världen vill vara kompis med EU och USA, och ingen vill vara kompis med Ryssland.

Undrar varför? Måste vara en USA - konspiration. :rofl:.

Nu gäller det för Sverige att rusta upp så vi får respekt i omvärlden och kan försvara oss, då kommer de stora pojkarna att hjälpa oss.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Blodsoppen
David Wallin David Wallin skrev:
Nej inte bara såklart. Men folks missnöje blir ju knappast bättre av att politikerna dessutom ljuger och fryser ut ledamöter som samma folk bevisligen röstat in. Oavsett vad man/vi/någon i sak tycker om SD så har de ju varit tydligt och medvetet utfrysta.
P Putte 9497 skrev:
Så när ryssen fått Ukraina på knäna med uteblivet stöd från Nato kan ryssarna komma till Sverige och göra likadant som i Ukraina. Kanonbra ide du har som rysslandsälskare
Nej jag är ingen ryssälskare.
Ständigt denna rysskräck Svenskarna har blivit matade med det i 50 år. Om nu ryssen vill ha Sverige så tror jag vi hade varit ockuperade för länge sedan. Här finns inget som lockar ryssen. Och ännu mindre nu när vi har landet fullt av muslimer

• Arg
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Turkiet vill bara pressa usa att sälja vapen till dom och Sverige används som påtryckningsmedel.

Låt Erdugan tjafsa bäst han vill när usa tillslut tröttnat och säger åt han att sätta sig i båten så kommer han att göra det.

Och får säkert några F16 plan som kompensation

Fairlane Fairlane skrev:
Fast nu var det ju så att Tyskland gick med på att skicka stridsvagnar först efter att USA sagt att de skulle skicka stridsvagnar.
För några dagar sen sa USA nej till att skicka stridsflygplan till Ukraina. Så det verkar onekligen som att USA håller i taktpinnen när det gäller vad som ska skickas.
Sen tror jag inte USA egentligen ville skicka stridsvagnar, men bl.a. Polen tryckte på så mycket att det blev omöjligt att hålla emot. Men Tyskland väntade på att USA skulle visa vägen.
Det konstiga är väl att de väntat i snart ett år innan de skickar några stridsvagnar.

L L A Axelsson skrev:
Medans Putins styrkor bombar barnfamiljer och han hotar dig med atombomber så jämför du aggressiviteten med NATO förespråkarna på detta forum ?

Söte tid, nytt rekord it whataboutism?

Ditt andra stycke är rent ut felaktigt och vittnar om en djup okunskap om det ämne du försöker skriva om. Jag brukar vara tyst när det handlar om ämnen jag saknar kunskap i, men sista idioten är inte förr ännu. Hur som kollektiva väst har försökt bli kompis med Ryssland sedan strax innan sovjets kollaps -91 genom handel, samarbeten och diplomati. Man har tänkt att om man ger ryssen välstånd via ha del så har de inte råd att kriga. Vad har Ryssland gjort under perioden ? Förutom att förfölja och undanröja opposition/journalister, öka i korruption, bedriva mängder med påverkansoperationer och spioneri etc. Även STARTA krig i;
Afghanistan 1989
Tjetjenien 1994
Tjetjenien 1999
Georgien 2008
Syrien 2011
Ukraina 2014
Ukraina 2022

Så mycket bryr dom sig om din diplomati.

• Gilla
  • Älska
och en till och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.