Byggahus.se
E Emanuel01 skrev:
Har du sumrat kompressorn så det inte är den som pajjar kortet?
Vad menas med att "sumra"?

T TommyC skrev:
Mät alla dioderna och speciellt D5 som ser ut att ha gått varm. Höljet har smält lite vid anoden mot switchkretsen. Mönsterkortet är svagt brunfärgat runt D5.
Tack för svar! Hur mäter jag bäst de olika dioderna? Jag har en multimeter men är osäker på vad jag letar efter.

D5 verkar vara täckt i lite lim från kondensator bredvid, men ska kolla närmare på det.
All hjälp med hur jag går tillväga mottages varmt!

A A-Man_08 skrev:
Kondensatorerna uppe till vänster vad är det bruna?
Japp, jag köpte ett gäng extra för att kunna ta sönder några. :)

Det bruna verkar vara lim och verkar se så ut även på de nya korten man kan köpa.

Lite fler bilder om det hjälper någon att se saker lite bättre.

Kretskort med elektroniska komponenter såsom kondensatorer, transformator, resistorer och kopplingsjärn. Reparation kan behövas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniskt kretskort, komponenter, kondensatorer, motstånd, anslutningar, kvalitetskontrollklistermärke, inget mänskligt innehåll.
Skapa konto
Elektronikkort med komponenter, lödningar och schematisk representation, möjligtvis ur elektronisk apparat.
Skapa konto
Elektronik kretskort med komponenter som transformatorer, kondensatorer, säkringar och connectors.
Skapa konto
Kretskort med elektroniska komponenter och strömförsörjningselement inuti metallhölje.
Skapa konto
Ett kretskort med elektroniska komponenter som kondensatorer, transformator, dioder och en mikroswitch.
Skapa konto

Enrabo Enrabo skrev:
Vad menas med att "sumra"?
Ohm mät anslutningarna på kompressorn mot jord.
Är ju inte helt ovanligt att att kompressorn pajjar och kortet ryker samtidigt.

• Gilla
Enrabo
  • Laddar…
Multimetrar brukar ha ett läge för test av dioder. Strecket runt komponentens ena ände är katoden och andra änden är anoden. Pluskabeln (röd) från multimetern till anoden och minus (svart) till katoden så leder dioden och multimetern visar spänningsfallet (typ 0,6-0,7V för vanliga likriktardioder). Växlar du om plus- och minuskablar så ska dioderna spärra. Multimetern visar då kanske bara siffran 1 i vänstra positionen och inget mer eller kanske ett stort värde. Funktionen kan variera lite mellan olika instrument. Titta i manualen om det inte är som jag skrev.

Redigerat:
  • Gilla
Enrabo
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Ohm mät anslutningarna på kompressorn mot jord.
Är ju inte helt ovanligt att att kompressorn pajjar och kortet ryker samtidigt.
Jag förstår! Vad letar jag efter för spann på värdet för att utläsa om något är snett?

Vad är det för märke och modell på frysen?

A A-Man_08 skrev:
Vad är det för märke och modell på frysen?
Det är en Mont Karlo. Har inte koll på modellen just nu.

Gränsbygdens eget märke, ingen vet vem som tillverkar ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.