Byggahus.se
Jag har en frys som vägrar starta. När jag plockade ut kortet så såg jag en komponent som hade spruckit och en del av den låg på botten av facket. Jag känner mig manad att byta ut komponenten innan jag köper ett nytt kort.

Min fråga är om det är rimligt att denna trasiga komponent gör att frysen är helt död? Är det någonting mer jag borde kontrollera som brukar vara en vanlig bov?

Komponenten som är trasig:
Ett kretskort med en integrerad krets, kondensatorer och drosslar. Elektroniska komponenter och lödpunkter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskortet (jag drog ut sladden ;)) :
Kretskort med kondensatorer, transformatorer, motstånd och anslutningar i en elektrisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle mäta dioderna till höger så de inte skickar växelström till switchkretsen (den trasiga).
Protte

prototypen prototypen skrev:
Jag skulle mäta dioderna till höger så de inte skickar växelström till switchkretsen (den trasiga).
Protte
Tack för svar! Kan du beskriva lite mer vad du menar. Den första eller andra bilden?

andra bilden, till höger om sprängda ankan mot en gul komponent märkta D1-4
Kretsen kostar 14 kronor så man skulle kunna testa att bara byta.
Switchade nätdelar är luriga att laga, de är oftast inte så att de vill gå lite halvknackigt utan mera som bara hoppar igång eller exploderar.

Protte

• Gilla
Enrabo
  • Laddar…
Liknande erfarenheter här, även om lödverkstaden legat i malpåse ett par år.

• Gilla
Enrabo
  • Laddar…
Switchade nätdelar är luriga att laga, de är oftast inte så att de vill gå lite halvknackigt utan mera som bara hoppar igång eller exploderar.

Protte
Jag har beställt en TNY278PN och ger mig på att försöka byta ut den. Funkar det så funkar det, annars kanske det är en idé att beställa ett helt kort istället. Fortfarande billigare än att köpa en ny frys (y) Nått särskilt jag bär tänka på när jag läder bort/dit ny krets?

Tack för att du delar med dig!

A A-Man_08 skrev:
Kan det vara denna?
[länk]
Precis! Hittade den och beställde från elektrokit för 6 kr och 29 kr frakt. Får se hur det går! I bästa fall sparar jag en hel massa pengar och har lite mer erfarenhet, i värsta fall får jag fortsätta med nytt kort eller ny frys.

Protte
Jag bytte ut komponenten och startade frysen igen. För första gången så pep den och verkade sätta igång, men så fort kompressorn skulle dra igång så small det och sen slutade fungera igen.

Oklart vad som small denna gång, men ska kolla närmare om en stund.

Har du möjligtvis någon aning om vad det här resultatet tyder på? Byte av komponenten gjorde tydligen något bra, innan det small.

Mvh

Protte
Det var samma komponent som small igen. Värt att byta igen tror du, eller undersöka något annat?

Jag har skrivit tidigare att det är lurigt att felsöka switchade nätdelar.
Man brukar mäta runt lite på måfå och om man har tur hittar man något som avviker från det man tycker ska vara.

Lycka till

• Gilla
Enrabo
  • Laddar…
Har du sumrat kompressorn så det inte är den som pajjar kortet?

Mät alla dioderna och speciellt D5 som ser ut att ha gått varm. Höljet har smält lite vid anoden mot switchkretsen. Mönsterkortet är svagt brunfärgat runt D5.

• Gilla
Enrabo
  • Laddar…
Enrabo Enrabo skrev:
Jag bytte ut komponenten och startade frysen igen. För första gången så pep den och verkade sätta igång, men så fort kompressorn skulle dra igång så small det och sen slutade fungera igen.

Oklart vad som small denna gång, men ska kolla närmare om en stund.

Har du möjligtvis någon aning om vad det här resultatet tyder på? Byte av komponenten gjorde tydligen något bra, innan det small.

Mvh

Beställde du fler komponenter så du kan byta den om den gått sönder igen?

Kondensatorerna uppe till vänster vad är det bruna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.