3 979 läst · 40 svar
4k läst
40 svar
4G-modem/router i kallställd stuga. Vad välja?
Hur har stabiliteten varit på TP link? ser en hel del negativt om de men annars verkar de vara en intressant en den där MR 600M MrDizzy skrev:Jag har en TP-Link Archer MR600 som fungerar fint.
Det man kan göra för att få den att inte stänga av pga kyla vinter halvåret är att ta en lite större kartong och isolera insidan ink taket/locket.
Sen stoppa in routern där och stänga.
Den lilla värme som routern avger stannar kvar och håller temperaturen betydligt bättre så att den inte stänger ned.
Har gjort så med en annan router på kallvinden för att få wifi till min annars trådade FTX.
Fungerar fint.
Söker nämligen själv en till stugan för övervakning.
Min nuvarande gamla Huawei har haft problem senaste veckorna men nu ha den kommit på själv tilbaka men ändå störande när det är borta ett halvt dyngn elle 4 dagar ...
Jag har inte varit imponerad av TP-link. Omboot varannan vecka ungefär är min erfarenhet. Min EdgeRouter X bootar jag om (som tätast) varannan månad och vid flertalet tillfällen så är det troligen inte den som är orsaken till problemen ens. Men det är en enkel sak att felsöka...J Jonas_81 skrev:Hur har stabiliteten varit på TP link? ser en hel del negativt om de men annars verkar de vara en intressant en den där MR 600
Min nuvarande gamla Huawei har haft problem senaste veckorna men nu ha den kommit på själv tilbaka men ändå störande när det är borta ett halvt dyngn elle 4 dagar ...
Använder min MR600 som totalt internet anslutning för allt i huset och det är väl 1 till 2 ombooter i månaden.J Jonas_81 skrev:Hur har stabiliteten varit på TP link? ser en hel del negativt om de men annars verkar de vara en intressant en den där MR 600
Den tappar förmågan att göra nyanslutning till 4G nätet.
Omboot och det är inga problem.
att komma åt den via tråd på insidan brandväggen är aldrig ett problem så jag loggar bara in och reboot:ar den.
Iom att det bara är 1-2ggr per månad och det är lätt för mig att boot om den så är det ju inte ett problem för min del.
Att ha en i en stuga där man inte enkelt kan boota om det är kanske inte optimalt.
Men en digital timer typ denna
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ch-skymningsrelaer/digital-veckotimer-406068/
och sätta timer på att bryta strömmen 5min en gång i veckan/omdan är ju en enkel sak.
Okej som jag mistänkte då... men VPN server möjligheten så var lite lockande...M MrDizzy skrev:Använder min MR600 som totalt internet anslutning för allt i huset och det är väl 1 till 2 ombooter i månaden.
Den tappar förmågan att göra nyanslutning till 4G nätet.
Omboot och det är inga problem.
att komma åt den via tråd på insidan brandväggen är aldrig ett problem så jag loggar bara in och reboot:ar den.
Iom att det bara är 1-2ggr per månad och det är lätt för mig att boot om den så är det ju inte ett problem för min del.
Att ha en i en stuga där man inte enkelt kan boota om det är kanske inte optimalt.
Men en digital timer typ denna
[länk]
och sätta timer på att bryta strömmen 5min en gång i veckan/omdan är ju en enkel sak.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 687 inlägg
Alltså, min MR600 har inte krävt någon omstart alls sedan augusti 2021. Har startat om den själv tre gånger i samband med simkortsbyte, långvarig driftstörning i Telias mobilnär och nu i julas när fibern i byn driftsattes. Första av dessa omstarter skedde i aprill 2022 så åtta månader utan omstart har min gått. Har 4 st. kameror och 4 st. smartplugs anslutna till den när jag inte är där och ytterligare 4-5 anslutna enheter när jag vistas i stugan.J Jonas_81 skrev:Hur har stabiliteten varit på TP link? ser en hel del negativt om de men annars verkar de vara en intressant en den där MR 600
Jag har som tidigare nämnt samma erfarenhet av tidigare TP-Link routrar. Ingen av dessa har dock varit någon av dom billigaste modellerna. Hade i flera år en MR3420 (tror jag modellen hette, man stoppade in 3G modemet med usb-kabel i den) och den saknade från början stöd för mitt modem från Sierra Wireless men jag använde TP-Links utility och skapade en ny firmware som stödde aktuellt modem.
Routern (en gammal Archer C7 ver. 2) hemma i min lilla lgh. hade snurrat i tre när jag behövde starta om den i höstas i samband med driftstörning.
Skulle förstås aldrig drista mig till att antyda att någon forumit skulle vara "skyldig" till handhavandefel
Så länge man uppdaterar routerns firmware och låter bli att pilla/konfigurera saker om man inte riktigt vet vad man håller på med så brukar routers tuffa på bra, oavsett tillverkare. If it aint broken, don't fix it. Och undviker dom allra billigaste modellerna förstås. Kanske är lite väl kategorisk men det skyller jag i.s.f. på att jag har en bakgrund inom användarsupport
EDIT: och nu ska jag sluta tjaaaata om att mina routers funkar bättre än era, lovar!
Redigerat:
Det går bra med vilken router som helst (i princip). Vill du kunna reklamera om den pajar i -20, kan du köpa en industriell utomhusrouter, de kostar då 20 ggr mer än en konsumentroutrer.HasseTeknik skrev:
De erfarenheten gav mig mer förtroende igen för TP.B Bästerortarn skrev:Alltså, min MR600 har inte krävt någon omstart alls sedan augusti 2021. Har startat om den själv tre gånger i samband med simkortsbyte, långvarig driftstörning i Telias mobilnär och nu i julas när fibern i byn driftsattes. Första av dessa omstarter skedde i aprill 2022 så åtta månader utan omstart har min gått. Har 4 st. kameror och 4 st. smartplugs anslutna till den när jag inte är där och ytterligare 4-5 anslutna enheter när jag vistas i stugan.
Jag har som tidigare nämnt samma erfarenhet av tidigare TP-Link routrar. Ingen av dessa har dock varit någon av dom billigaste modellerna. Hade i flera år en MR3420 (tror jag modellen hette, man stoppade in 3G modemet med usb-kabel i den) och den saknade från början stöd för mitt modem från Sierra Wireless men jag använde TP-Links utility och skapade en ny firmware som stödde aktuellt modem.
Routern (en gammal Archer C7 ver. 2) hemma i min lilla lgh. hade snurrat i tre när jag behövde starta om den i höstas i samband med driftstörning.
Skulle förstås aldrig drista mig till att antyda att någon forumit skulle vara "skyldig" till handhavandefelmen just routers är en typ av produkt där jag silar ganska ordentligt när jag läser användaromdömen. Ungefär som användaromdömen som sågar läckande VVB .......
Så länge man uppdaterar routerns firmware och låter bli att pilla/konfigurera saker om man inte riktigt vet vad man håller på med så brukar routers tuffa på bra, oavsett tillverkare. If it aint broken, don't fix it. Och undviker dom allra billigaste modellerna förstås. Kanske är lite väl kategorisk men det skyller jag i.s.f. på att jag har en bakgrund inom användarsupport
EDIT: och nu ska jag sluta tjaaaata om att mina routers funkar bättre än era, lovar!![]()
Som du nämner och säkert samma problem är telefonmasterna. men att routrarna inte själv kan kolla att trafik flyter på som den ska.
Jag har problem nu på vintern när det inte är annan datatrafik varje vecka sen när det snurras youtube m.m. varje helg har jag inte haft några problem.
Och sen till TS som många skriver här ha på den den värmer sig själv bra så länge det är inomhus så inte väder och vind kommer åt att påverka annat än med temperaturen.
Nu är det avgjort ! Har nu köpt en "TP-Link Archer MR600" och stoppat i ett Halebop kontantkort. Har provkört hemma med kameror inkopplade och det har gått bra, så nu vi får se hur det funkar i stugan när utrustningen flyttas dit och hur mycket data, som förbrukas.
P.S. Utser inget "Bästa svar", då flera av er bidragit med fin input D.S.
P.S. Utser inget "Bästa svar", då flera av er bidragit med fin input D.S.
Min poäng är att det kan vara en faktor gällande stabilitet. Om man sätter en timer som startar om enheten varje natt så löser man ju även detta även om det är rimligare att anta problem med hårdvara/mjukvara.H hapazard skrev:
Här är några förslag på 4G-modem/router som är lämpliga för användning vid låga temperaturer (-20°C eller lägre):HasseTeknik skrev:
- Huawei B535-232
- TP-Link Archer MR600
- Netgear Nighthawk M1 MR1100
- D-Link DWR-921 4G LTE Router
- Zyxel LTE7460-M608
Liknande trådar
-
Grundhyvlar / Routerplanes
Säljes, Uthyres & Skänkes -
PWM till Router och RPI
El -
Wifirouter på dinskena med ethernet-kabel