Byggahus.se
Hej.

Vi har tagit ner en innervägg som anslöt emot vår murstock. Regeln var fastspikad emot murstocken och putsen på murstocken var ca 10-15mm utanför. Så nu har jag en ful ränna där regeln satt. Hur gör jag för att fixa detta? Jag är inte särskilt sugen på att putsa. Svårt och kladdigt. Kompisen snackade något om att använda kakelfix. Funkar det?

Något särskilt ni rekommenderar?
Och är det något särskilt att tänka på inför det arbetet?

• En sliten väggyta med sprickor och exponerad grov betong eller puts mellan paneler. Behov av reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle kakelfix vara enklare än att putsa menade kompisen? Förstår inte riktigt hur?

Putsa är det enda jag kommer på. Eller spackla men lite sak samma. Är ju inte så kladdigt och pilligt när det är så begränsad yta.

Jag har ingen aning, lite därför jag frågar. Han menade på att det finns något som är som spackel, som man kan spackla upp med spackelspade. Tror han sa kakelfix.
Puts är ju mer söligt och slabbigt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mot bättre vetande, rätta mig gärna om jag har fel forumet, hade jag inte kört med kakelfix. Ser inte vinningen i det.

Hur kladdigt och slabbigt putset blir beror ju helt på hur du blandar det. Snåla lite med vattnet så blir det mer fast. Annars så kör med väggspackel. Risken där är att det spricker dock om lagret blir för tjockt.

S StevieGee skrev:
Jag har ingen aning, lite därför jag frågar. Han menade på att det finns något som är som spackel, som man kan spackla upp med spackelspade. Tror han sa kakelfix.
Puts är ju mer söligt och slabbigt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag skulle ta gips.blir en trevlig och lättapliserad massa. Sedan ett fin spackel. Husfix går utmärkt. Men är mycket dyrare. Båda dessa blir väldigt hårda, så släta ut nogrannt. Inte lätt att slipa efteråt.

Claes Sörmland
Jag skulle ta en säck putsbruk C för inga pengar alls.

https://www.bauhaus.se/putsbruk-c?g...UeOO-5dbByd_zb0A-53tjBWVEvS5JVI8aAmoAEALw_wcB

Kan blandas med visp när det behövs så lite.

Lägg plast på golvet, tejpa noga. Sen tidningar på det som tar våt puts som faller.

Släng på putsen och dra av med en bräda. Låt torka långsamt, häng upp lite plast framför. behövs sen en snyggare yta kan vi tala Husfix eller gipsputs på det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag är ute efter det allra enklaste som kladdar minst och som bli klar snabbast..

Vissa har tummen mitt i handen, det har inte jag. Men jag har däremot mursleven mitt i handen. Helt kass när det kommer till den typ av arbete.

S StevieGee skrev:
Jag är ute efter det allra enklaste som kladdar minst och som bli klar snabbast..

Vissa har tummen mitt i handen, det har inte jag. Men jag har däremot mursleven mitt i handen. Helt kass när det kommer till den typ av arbete.
Då blir gips eller husfix enklast och minst kladdigt. Prova, det går inte att misslyckas. Dessutom ganska roligt.

• Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.