4 830 läst · 49 svar
5k läst
49 svar
Vaknade till elpanna utan tryck och 18 grader i huset
Blev lite shockade av att det var så kallt i huset ca 18 grader. Tänkte det måste varit det fina vädret i Skåne 
Kände på elementen och de var kalla precis som golvvärmen. Kollade elpanna (Nibe EVC240) och trycket var 0. Panntemp 19 grader.
Jag kollade i manualen och öppnade påfyllningsventilen så panntrycket är tillbaka på ca 1 bar. Panntemp stiger inte.
Jag misstänker att esbe shuntmotorn har dött. Sist det hände var ~15 år sen då jag fick ut och leta efter en ersättare. Cirkulationspumpen känner jag är igāng.
Är det rimligt att panntrycket sjunker till 0 pga att shuntmotorn dött?
Har jag felsökt tillräckligt? Tack!
Kände på elementen och de var kalla precis som golvvärmen. Kollade elpanna (Nibe EVC240) och trycket var 0. Panntemp 19 grader.
Jag kollade i manualen och öppnade påfyllningsventilen så panntrycket är tillbaka på ca 1 bar. Panntemp stiger inte.
Jag misstänker att esbe shuntmotorn har dött. Sist det hände var ~15 år sen då jag fick ut och leta efter en ersättare. Cirkulationspumpen känner jag är igāng.
Är det rimligt att panntrycket sjunker till 0 pga att shuntmotorn dött?
Har jag felsökt tillräckligt? Tack!
Du kan ju kolla genom att shunta för hand. Enkelt att koppla om. Kanske är förtrycket i expansionskärlet som är dåligt? Är varmvattnet lika varmt/hett som det brukar vara? Kan vara överhettningsskyddet på el-patronen som löst ut?
Tack Josth!J Josth skrev:
Glömde att tillägga att jag har shuntat för hand och nu börjar panntempen att stiga.
Det är varmvatten i kranarna som det brukar.
Jag återställde överhettningsskyddet (det klickade till när jag tryckte på knappen). Ingen aning om det hade löst ut.
Expansionskärlet är jag osäker på hur jag kollar. Det är ett rött kärl och har en liten ventil. Skall jag öppna den och se om det kommer ut vatten?
Panntempen borde inte sjunka på grund av problem med shunten. Jag gissar att överhettningsskyddet har löst ut. Det i sin tur kan väl i och för sig bero på att shunten stänger så att cirkulationen upphör. Det är ju ganska liten volym intern i pannan, så det kan nog värmas till för hög temp innan framledningsgivaren reagerar om vattnet står still.
Trycker man på stiftet i luftventilen ska det komma luft, inte vatten eller vara tomt i gummibälgen. Förtrycket ställs normalt in till 0,5 bar med tomt expansionskärl. Om man pumpar in luft med kärlet fyllt får man försöka hålla systemtrycket på 0 bar genom att öppna säkerhetsventilen samtidigt som man pumpar upp förtrycket.J janerik12 skrev:
Om trycket är på noll så har vattnet "försvunnit", eventuellt kan säkerhetsventil läcka.J janerik12 skrev:
När vattnet "försvunnit" så kan pannan kokat, då ska överhättningsskyddet lösa ut.
Nej.J janerik12 skrev:
Ok en uppdatering på läget!
@useless du gissade rätt! Det va överhettningsskyddet som löst ut. Jag testade att återställa det igen med knapptryck och det klickar inte till so det gjorde när jag skapade mitt första inlägg.
Om jag summerar vad jag upptäckte imorse:
* 18 grader i huset
* Panntemp 19 grader
* Panntryck 0
* Överhettningsskyddet utlöst
* Shunten var i max läget därför misstänkte jag att esbe motorn dött från tidigare erfarenhet ~15 år sedan
* Varmvatten i kranarna fanns det
Vill tillägga att det luktar lite "bränt" eller typ som något blivit väldigt varmt. Kanske ytterligare tecken på överhettning
@useless du gissade rätt! Det va överhettningsskyddet som löst ut. Jag testade att återställa det igen med knapptryck och det klickar inte till so det gjorde när jag skapade mitt första inlägg.
Om jag summerar vad jag upptäckte imorse:
* 18 grader i huset
* Panntemp 19 grader
* Panntryck 0
* Överhettningsskyddet utlöst
* Shunten var i max läget därför misstänkte jag att esbe motorn dött från tidigare erfarenhet ~15 år sedan
* Varmvatten i kranarna fanns det
Vill tillägga att det luktar lite "bränt" eller typ som något blivit väldigt varmt. Kanske ytterligare tecken på överhettning
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
om du fick en chock av att det var 18 grader inne, Hur varmt har du då annars? Här får man vara glad om man kommer upp i 18 grader ens vissa perioder. Hade 12 grader i köket på morgonen när det var -25 sist.
Beror hur skit vädret är men brukar ligga runt 20 grader och vid denna årstiden är elementen inte vanligtvis iskallaS Stefan1972 skrev: