Byggahus.se
K
M mortimer skrev:
VP röret som går där är grövre än 28mm utifrån mitt ögonmått, 37mm är nog mer rätt. Hade inget skjutmått med mig i krypgrunden för att mäta då det inte var planerat, får kanske ta det vid nästa påkallade tillfälle. Hur grov är elkabeln som kommer från nätägaren normalt sett ? Huset är byggt -76

Du läser mina tankar helt korrekt. Det verkar vara olika bra kopplingar kors och tvärs på hur allt är kopplat hos mig. Tanken är att gå på mätarskåpet direkt till garaget.
Kruxet är lite att denna grova kabeln kommer in till garaget i skarven mellan garagegolvet och husgrunden, så kunde man släppt den från inomhuscentralen och dragit tillbaka den upp igenom detta VP röret så har man ju en matningskabel kopplad på rätt sätt. Jag har ingen slagborrmaskin med rätt dimension på borr för att sätta nytt hål där, och att sätta ett hål för ny elkabel som går igenom väggipsen ner till trossbotten i krypgrunden vet jag inte om det är tillåtet utifrån ev. värmeutveckling i kabeln.
Cat6 nätverkskabeln (för koppling mellan smartmätare och växelriktare) som då också ska gå i detta VP röret får ju vara skärmad förmodar jag ?
Du får inte dra el och data i samma rör. Inga problem att dra ny elkabel om det går rent fysiskt. Korrekt dimensionering av kabeln ger ingen varmgång, även om man märker att kablarna blir varmare under belastning. Rätt kabel behöver inte dras i rör, men om det finns risk för skav ska kabeln skyddas i typ rör tror jag det sägs.

K knightjocke skrev:
Du får inte dra el och data i samma rör. Inga problem att dra ny elkabel om det går rent fysiskt. Korrekt dimensionering av kabeln ger ingen varmgång, även om man märker att kablarna blir varmare under belastning. Rätt kabel behöver inte dras i rör, men om det finns risk för skav ska kabeln skyddas i typ rör tror jag det sägs.
OM jag ser rätt på min egna bild så går röret i väggen innanför mexiteglet, man har pillat ur delar av isoleringen som hänger ut.

Borde då gå att få upp den svarta elkabeln genom väggen det hållet också. Antingen löst bredvid bef. VP rör, eller nytt VP 25 rör, eller att man öppnar bef. rör och försöker pilla i den om det är VP 37 rör och inkommande elkabel från nätägaren har en dimension som tillåter bägge kablarna i där. Samt även då lös nätverskabel också. Och slutligen då göra en öppning i fasadmätarskåpet i botten,

Kabeln är 16mm i ytterdia och har 3st fasledare och 1st för nolla/jord. Är det 6mm2 ledare då som fixar 25A ?

K knightjocke skrev:
Du får inte dra el och data i samma rör.
En mantlad elkabel får du dra tillsammans med vad som helst.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.