Byggahus.se
M Markarbetaren skrev:
Kanske ska tillägga att vi i familjen är 3 x laktosintolerant och en gluten. Så i princip allt är gluten och laktosfritt. Glutenfritt ligger i snitt 70-80% högre i pris. Så det blir några tusenlappar extra i månaden pga. detta.
Jag kollade på kul vad vi drog. Äta ute + livsmedel snittar vi på 31k i månaden i snitt senaste 6 månaderna :crysmile: var faktiskt mer än vad jag själv trodde

Det skulle vara intressant att se Anders familj försöka klara sig på 18000 en månad. SAMTLIGA utgifter alltså, inte bara mat.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
18,000 är ungefär vad våra matkostnader ligger på varje månad för 2 vux 2 barn:thinking:
Damn, ligger själv på ca 7000.

B b8q skrev:
Det skulle vara intressant att se Anders familj försöka klara sig på 18000 en månad. SAMTLIGA utgifter alltså, inte bara mat.
Vi skulle faktiskt klara det om vi vill då vi bor billigt. Men jag vill inte! :crysmile:

S Sauron skrev:
Som unga forskarstuderanden på 90-talet vände frugan och jag på varenda krona vi fick in på våra magra doktorandlöner. Vi hade trots det köpt en nergången bostadsrätt i ett ”fint” område när räntechocken kom (bottenlån på 13% och topplån på 23.5%). Renoverade på egen hand lägenheten från golv till tak och jobbade skiten ur oss i forskningslabben. Ingen tid till extravaganser så vi saknade inte något på så sätt.
Snabbspoling framåt efter lång ingenjörskarriär (hon i byggbranschen) med två utflugna självgående barn kan vi inte säga att vi ångrar något trots tuff start. Vi bor i villa och bygger ny sommarstuga på strandtomt i detta nu, livet kan bli bra till slut om man strävar på tillsammans! Håll ut så blir allt bättre, kan vara bra att veta för er som tycker att det ser mörkt ut nu.
om du kollar hur bostadspriserna utvecklat sog sen 90-talet så inser du att ”strävan” var helt onödigt, skicklighet likaså. Tur var det som avgjorde. Tiden då man kan göra sådana klipp är förbi.

S
M maria01 skrev:
finns ingen lag om det
Nej, läste du in det i SCBs definition av trångboddhet?
Jag visade bara på det orimliga i dina kommentarer att det var helt fel att ha ett visst antal rum för en familj.

S SonnyListon skrev:
Nej, läste du in det i SCBs definition av trångboddhet?
Jag visade bara på det orimliga i dina kommentarer att det var helt fel att ha ett visst antal rum för en familj.
nej det var i nån lokal nyheter blaska där nån ny anländ familj hade klagat på att inte varje unge hade eget rum för det hade smugglarna sakt åt dem

18000 kr? Inga problem alls att "leva" på det. Vi är 2 vuxna 2 barn i villa med lån och det är våra driftskostnader, men då har vi pool och 2 bilar med. Lägg till 7000 kr/månad så blir det minst en lång semesterresa varje år samt lite annan "lyx".

Varför skulle det inte gå att leva på 18000 kr? Det är ju jättemycket pengar.

/S

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
S steve5432 skrev:
Varför skulle det inte gå att leva på 18000 kr? Det är ju jättemycket pengar.
Jag tror att detta är väldigt individuellt. Fritidsintressen, levnadsstandard osv. Jag hade lätt kunnat kapa 15.000 i utgifter varje månad på saker som härör till fritidsintressen och sånt som kanske egentligen är lyx. Visst går det att överleva på 18.000, men jag skulle inte härda ut nån längre stund, man vill ju LEVA också!

Minns när jag pluggade och fick ut 12.000 i månaden. Det gick ju men det är ingen livssituation som jag saknar direkt.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tror att detta är väldigt individuellt. Fritidsintressen, levnadsstandard osv. Jag hade lätt kunnat kapa 15.000 i utgifter varje månad på saker som härör till fritidsintressen och sånt som kanske egentligen är lyx. Visst går det att överleva på 18.000, men jag skulle inte härda ut nån längre stund, man vill ju LEVA också!

Minns när jag pluggade och fick ut 12.000 i månaden. Det gick ju men det är ingen livssituation som jag saknar direkt.
Du har skapat ett liv då som går ut på att konsumera pengar för att "leva". Lite tråkig situation för du vet inte hur du ska leva utan att konsumera 15000 kr. Det får man såklart. Men lovar att du skulle klara dig på nån tusenlapp i månaden max för att leva som du säger.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du har skapat ett liv då som går ut på att konsumera pengar för att "leva". Lite tråkig situation för du vet inte hur du ska leva utan att konsumera 15000 kr. Det får man såklart. Men lovar att du skulle klara dig på nån tusenlapp i månaden max för att leva som du säger.
Att "leva" är subjektivt, jag skulle inte kunna leva utan fine dining, utlandsresor, skidåkning osv. Det kostar leva

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att "leva" är subjektivt, jag skulle inte kunna leva utan fine dining, utlandsresor, skidåkning osv. Det kostar leva
Nej för att ni skapat en illusion av att allt måste kosta för att leva. Det är ju ok för att ni gör de ni gillar. Men att skryta om det på nätet blir ju bara fördummande av sig själv.
Du kan leva utan allt du skriver, men du hade förmodligen inte kommit på alls vad du ska hitta på utan pengar för att du lever dig in i att allt måste kosta pengar.

Men det får man ju göra såklart om man känner för det.

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du är lite som om man skulle slänga in en vänsterpartist på Flashback, fast tvärtom då.
Majoriteten på detta forumet är låginkomstagare och vänstervridna. Det är faktiskt rätt kul att läsa dina inlägg som handlar hur mycket spenderar.
Kämpa på.

J Johannes56 skrev:
Du är lite som om man skulle slänga in en vänsterpartist på Flashback, fast tvärtom då.
Majoriteten på detta forumet är låginkomstagare och vänstervridna. Det är faktiskt rätt kul att läsa dina inlägg som handlar hur mycket spenderar.
Kämpa på.
Märkligt om det är så då de flesta här äger sitt boende.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Kämpa på.
Tänkte precis det också! Försöker provocera med sitt överdrivna lyxliv!

• Gilla
K_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.