I min större projekttråd om vårt nya badrum har jag beskrivit många av de områden som vi gjort för att få det precis som vi ville, förutom en sak. Vi kunde inte bestämma oss för vilken typ av handfat vi ville ha . Vitt, svart, runt eller kanske ovalt? Högt, lågt, stort eller litet. Det vi visste va att det skulle stå på en 1 meter bred badrumsmöbel (Godmorgon från IKEA) men resten var obestämt. Jag ville helst ha något relativt enkelt (och inte alltför dyrt) men samtidigt något som reflekterade resten av badrummet. Min sambo hade större planer och hade under många år velat ha något platsbyggt och gärna något pampigt i sten eller så. Något såhär ungefär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggt & sten = dyrt tänkte jag men ta gärna in en offert från firman som levererat våra stenskivor i köket.
Sagt och gjort. Offerten enligt min sambos förfrågan landade på ~ 60.000 kr. Därav denna tråden
Eftersom min sambo knappast kunde motivera sådana summor uppe på en kommod från IKEA så ströks det spåret kort därefter, men istället började vi fundera på vad vi kunde hitta på istället. Det hör till att vi valt att plattsätta badrummet med klinker i storformat och dessutom med gerade hörn hade det ju varit snyggt med ett handfat i samma platta, och då slipper vi även diskutera vilken färg ett eventuellt annat handfat skull vara ha men hur gör man resten då? Avlopp, täthet, vattenlås, underkonstruktion mm.
Utgångsämnet är en kommod med bredden 100cm och djupet 50mm. Vi ville att tvättstället skulle gå över lite på sidorna och även lite framåt, men här har man ju möjlighet att välja lite själv. Det är dock en sak som är väldigt viktig om man tänker använda klinker/kakel, kolla först så din tilltänkta platta finns i tillräckligt stort format om du vill slippa skarvar!! I vårt fall så fanns den i formatet 120x60cm vilket passade oss perfekt. Det är också en viktig del i knepet att använda relativt billig kakel/klinker istället för betydligt dyrare sten som går att få i större format utan skarvar.
Även tjockleken går att välja som man vill att och är en viktig faktor för funktionen. En för grund lösning kommer ha dåligt fall och troligen skvätta ner en hel del i o m att vattenstrålen träffar en plan yta. Vi hamnade nog på gränsen här med 5-6 cm djup på själva handfatsdelen. Men det funkar!
Nu får jag nog förtydliga lite, bilden ovan är inte från vårt badrum utan en typ av referens. Vår blev iofs också snygg, men det är alltså inte den som är på bilden!
Som bas och bottenplatta till tvättstället använde jag mig av 12mm formplyfa. Det är den som vilar på kommoden och är stabil och bättre vid fukt än t ex en spånskiva. På bottenplattan har jag använt 50mm våtrumsskiva som smidigt nog finns i dimensionen 120x60x5cm. Här kan man göra lite som man vill om man vill ha den tjockare eller smalare. Det är formplyfan & våtrumsskivan som är själva stommen i tvättstället och dessutom självbärande. Om man göt den tjockare än 50mm kan man kanske skippa plyfan, men det blir lättare att montera avloppet när man har något att skruva i.
När man bygget tvättställ på detta sättet så är man fri att även välja måtten på hålet i själva handfatet, men se till att ha tillräcklig med utrymme på sidorna men även framför & bakom.
Här har jag monterat skivan på plyfan och gjort det hål som blir till ett handfat.
Här skymtar man även min lösning för avloppet, men mer om det senare . Man ser också den kil som skapar lutningen ner mot avloppet, alltså dit vattnet ska rinna, men även här kan man göra som man vill! Vill man att vattnet ska rinna mot sig så gör man så.
Det är lite finlir att få till samma lutning hela vägen, men det går.
Det är ungefär nu som jag inser vilken fruktansvärd röra jag hade i vårt garage så det får jag be om ursäkt för!!! Vilken tur att det snart kommer en ny projekttråd som handlar om en stor ombyggnad/tillbyggnad av garaget
Sedan gjorde jag skivan som ska ligga i hålet och skapa lutningen. Här har jag använt 12mm våtrumsskiva som blev över från badrummet.
Jag har fasat ner & översida och passat det mot avloppet så att det inte blev någon kant. Jag monterade även en 12mm skiva på framkanten för bättre stöd av klinkersen och för att göra den mindre känslig för stötar.
När jag skriver ”montera” menar jag limma med Tec7, för övrigt!
Nu är det dags att beskriva avloppet som är den viktigaste delen och som möjliggjorde hela projektet när jag väl insåg hur jag skulle göra!
Jag visste ganska tidigt att jag behövde någon form av linjeavlopp men att dessa var väldigt dyra. Jag tänkte t ex på Unidrain eller liknande och det kändes väldigt onödigt, men speciellt att de också har inbyggda vattenlås som ger begränsningar då dessa måste kunna tömmas. Utan dem så luktar avloppet och då måste man använda ett externt vattenlås. Nej, Unidrain m fl gick bort. Istället hittade jag ett som passade mig perfekt på amazon av en betydligt enklare variant till golvbrunn (som definitivt inte är godkänd av Säker vatten ). Dock i rostfritt och UTAN vattenlås och för en liten del av kostnaden. Jag tror att jag gav 700:- för den inkl leverans!
Här ser man att avloppet har en kant som sticker upp något och den blev på insidan av hålet i plyfan. Monteringshålen i avloppet får man borra själv, det ingick inte i priset
Logga in
Skapa konto
Jag passade även på att limma fast den med en sträng Tec7 då den är monterad på undersidan.
Hej,
Har tittat igenom ditt badrumsbygge då jag också håller på med liknade projekt - otroligt snyggt! Tvättstället vart verkligen bra och jag har tänkt att kopiera ditt bygge
Några frågor:
Har du använd tätskikt på våtrumsskivan innan du kaklade?
Vilken leverantör och namn på det rostfria avloppet?
Hej,
Har tittat igenom ditt badrumsbygge då jag också håller på med liknade projekt - otroligt snyggt! Tvättstället vart verkligen bra och jag har tänkt att kopiera ditt bygge
Några frågor:
Tack för din hjälp!
Mvh
Tack! Kul att höra!
Jag har inte kommit till det ännu, men ja det finns ett tätskikt under. Jag har kört Lip i hela badrummet och det fanns gott om spillbitar kvar att använda. Såhär gjorde jag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag kan kolla upp vilket avlopp det va jag köpte, men det va inte något dyrt!
Hej,
Några frågor:
Tack för din hjälp!
Mvh
Denna va det jag köpte!! Det kom på ett par dagar bara.
Något billigare då såklart, men klart värt det för en komplett lösning. Värt att nämna är att jag inte använde det medföljande vattenlåset utan satte ett separat under diskbänken.
Romantiker som man så tror jag att det blek klart strax efter alla hjärtans dag i fjol