17 746 läst · 51 svar
18k läst
51 svar
Håller jag tätskiktet i handen? (Bild)

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Tyvärr är nog det enda vettiga rådet att beställa den där badrumsrenoveringen nu. Om du nu inte kan hitta något tätskikt i konstruktionen.A Alex med brunnen skrev:
Särskilt som ni inte har bostadsrättstillägg är det väl en rejäl risk ni skulle ta. Det är konstaterad fukt och nu är det ett hål i golvet. Jag vet inte ens om styrelsen skulle acceptera något annat än en renovering. Du är ju skyldig att hålla lägenheten i gott skick.
Jag pratar inte om månader utan ja, en-två veckor. Det här kom väldigt olägligt och kommer kosta, vill ha lite tid att tänka ut vad vi ens vill ha för nytt badrum och hur vi ska finansiera det på bästa sätt. Samt om vi kan ta hjälp av vänner i branschen.1 16386 skrev:
Men om du tycker att det är så akut att en/två veckor också är för lång tid så vill jag gärna höra det. Även om det vore en sur sanning.
Dushkabin eller möjligtvis duschgolv (kolla blocket). Förutsatt att det är tätt runt brunnen mellan manschett och klämring så det inte rinner in vatten bakom manschetten. Men det är risky att ha det öppet sådär oavsett. Planera in den där renoveringen så snart det går.A Alex med brunnen skrev:
Himla turer fram och tillbaks. Det visar sig att jag hade rätt, det ska visst finnas en bostadsrättstilläggsförsäkring som vi skyddas av. Frågan är hur mycket den hjälper nu när jag öppnat golvet själv efter att styrelseordförande sa att det inte fanns någon (vilket det visst gör).
Med tanke på att skadan dokumenterats av besiktningsman innan jag öppnade och att det syns hur det släpps längs betongen så tycker jag det borde täckas.
Med tanke på att skadan dokumenterats av besiktningsman innan jag öppnade och att det syns hur det släpps längs betongen så tycker jag det borde täckas.
Om försäkringsbolaget går in är det möjligt att det går snabbt, men en ”vanlig” badrumsrenovering brukar starta först flera månader efter man skrivit på avtalet. I alla fall här i Stockholm.A Alex med brunnen skrev:Jag pratar inte om månader utan ja, en-två veckor. Det här kom väldigt olägligt och kommer kosta, vill ha lite tid att tänka ut vad vi ens vill ha för nytt badrum och hur vi ska finansiera det på bästa sätt. Samt om vi kan ta hjälp av vänner i branschen.
Men om du tycker att det är så akut att en/två veckor också är för lång tid så vill jag gärna höra det. Även om det vore en sur sanning.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 510 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 510 inlägg
Fast i en annan tråd är det en stockholmare som ska renovera (badrum, tvättstuga?) och har 8 företag som tjatar om att hen ska bestämma sig för dem, så det kan ha vänt nu.1 16386 skrev:
Det jag hör från de byggare jag har som kunder i Stockholm så är det lite nybeställningar och mycket avbeställningar just nu så det lär inte vara svårt att få tag i hantverkare.1 16386 skrev:
Många fyller inte ens timmar för de anställda och om de håller i sig väntar varsel.
Ser ut som fuskbygge där man har lagt avjämningsmassa/flytspackel utan primerA Alex med brunnen skrev:
Du bör kunna åberopa denna tråden som bevis också, tänker jag, inläggen har ju tidsstämplar och alla editeringar loggas.A Alex med brunnen skrev:Himla turer fram och tillbaks. Det visar sig att jag hade rätt, det ska visst finnas en bostadsrättstilläggsförsäkring som vi skyddas av. Frågan är hur mycket den hjälper nu när jag öppnat golvet själv efter att styrelseordförande sa att det inte fanns någon (vilket det visst gör).
Köp en duschkabin på blocket och ställ in så länge