Byggahus.se
E Evronica skrev:
Jag skulle gissa att vissa av de 95 procenten inte är alls är handlingsförlamade, utan även värderar den tid som de inte tillbringar på jobbet. Oftast när vi väljer att anlita någon istället för att göra saker själva är det för att vi värderar vår fritid högre än det vi skulle tjäna ekonomiskt på att göra det själv. Med fritid menar jag då även annat som behöver tas om hand löpande i vardagen, så inte att sitta och slöa i soffan :D
Fast när det gäller tidsåtgång så tror jag de flesta ifall de har möjlighet att ta ledighet från jobbet på olika sätt tjänar på att göra delar själv då man oftast inte har så bra lön att det man får efter skatt för den tid det handlar om räcker för att betala inhyrd hjälp.
Sen kan man ju faktiskt offra meningslös fritid då de flesta ändå har en del tid då de helt ärligt inte gör något vettigt. Man måste leva ett otroligt stressigt liv om all ens vakna tid alltid är uppbokad med nödvändiga saker.
Och tro mig, det är nyttigt för ens eget välbefinnande att klara av saker själv istället för att anlita någon där det gäller att ha tur ifall det inte är någon klåpare och/eller fakturafifflare. Mycket värt att slippa vara förbannad för att man blivit lurad.

• Gilla
vespaman och 4 till
  • Laddar…
H Hedax skrev:
Du skrev ju att du sköt på det så om din kommun har samma regler som vår så får du ju betala för den anslutningen oavsett. Sen beror det ju på vad som kommer först, hönan eller ägget. Sen kanske du inte har kvar stället när/om det blir kommunalt VA.

Att skjuta på något tolkade jag inte som att skippa det helt.

Att du sköt på

Funskrevbj
Min kommun tänkte göra ett verksamhetsområde där jag bor. Pga detta så sköt jag på beslut om gäststuga då jag inte ville dra in VA om detta blev av pga att det skulle komma att kosta mycket mer för en stuga som antagligen relativt sällan skulle användas på vintern. Dvs jag skulle bygga två helt olika typer av stugor beroende på om vi fick kommunalt VA eller inte. När nu kommunen efter påpekanden från bla mig insåg att det skulle bli dyrare att dra VA i vårt område än vad de fick i intäkter (konsulterna som olanerade VA hade inte ens varit hos oss och tittat, de satt i Stockholm och använde, enligt uppgift, kartunderlag plus flygfoton), då backade de ur och har lagt detta beslut "bortom planeringshorisonten", dvs minst tio år bort, troligen längre. Samtidigt har vi fått nya statliga lagar och regler om VA som gör det svårare för dem att motivera en utbyggnad så länge som vi har bra vatten och rent avlopp.

Utifrån detta så är det nu mycket lättare för mig att bygga en gäststuga med enkelt VA, så som jag tänkt. Dvs jag vill ha en gäststuga som jag stänger av vattnet till och kallställer på vintern. Jag planerar bara för en utedusch till denna. Detta gör att jag kan låta vänner och släktingar ha ett eget boende under halva året, om de kommer på besök. Helt plötsligt har jag också råd att lägga lite mer pengar på stugan också.

L lbgu skrev:
Fast när det gäller tidsåtgång så tror jag de flesta ifall de har möjlighet att ta ledighet från jobbet på olika sätt tjänar på att göra delar själv då man oftast inte har så bra lön att det man får efter skatt för den tid det handlar om räcker för att betala inhyrd hjälp.
Sen kan man ju faktiskt offra meningslös fritid då de flesta ändå har en del tid då de helt ärligt inte gör något vettigt. Man måste leva ett otroligt stressigt liv om all ens vakna tid alltid är uppbokad med nödvändiga saker.
Och tro mig, det är nyttigt för ens eget välbefinnande att klara av saker själv istället för att anlita någon där det gäller att ha tur ifall det inte är någon klåpare och/eller fakturafifflare. Mycket värt att slippa vara förbannad för att man blivit lurad.
Är du relativt högavlönad så lönar det sig också att göra jobbet själv då marginalskatten är på närmare 60%...

• Gilla
henric78
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Min gissning är att många som har pengar nog hellre bygger altan än kryper runt i lergropar om de nu gillar att grejer på tomten på sin fritid. Innan jag drog igång så kändes detta som lite obanad terräng. Finns tusen trådar på byggahus om altaner, och massa byggbeskrivningar på nätet. Men väldigt lite av avlopp. Det var iaf inte så svårt och bra "timpenning" till mig
Ja att sitta i maskinen var kul till en början men sen blev det nästan lite tradigt.. Och som det skakar och har sig ibland med dessa mindre maskiner :) ibland behövde jag dock ta mig ner i gravarna och greja, dra rör, lådor mm. Vågar heller inte använda grävaren nära befintliga ledningar så fick handgräva på vissa ställen.

Redigerat:
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
RoTe
pacman42 pacman42 skrev:
Är du relativt högavlönad så lönar det sig också att göra jobbet själv då marginalskatten är på närmare 60%...
Detta är ganska intressant då det är extremt unikt. I dom flesta länder, ja även i Europa är det helt otänkbart att göra renoveringar och reparationer i hemmet. I mer normala länder har man råd att anlita experter för att utföra dylika jobb, det har vi inte i Sverige.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Detta är ganska intressant då det är extremt unikt. I dom flesta länder, ja även i Europa är det helt otänkbart att göra renoveringar och reparationer i hemmet. I mer normala länder har man råd att anlita experter för att utföra dylika jobb, det har vi inte i Sverige.
Detta är ju orsaken till att man tvingats införa ROT och RUT i Sverige.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
RoTe
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är ju orsaken till att man tvingats införa ROT och RUT i Sverige.
Det svenska sättet är det enda sättet... ;)

M
RoTe RoTe skrev:
Ja det är ju lite tokigt kan man tycka att om jag tjänar 100kr/tim brutto så måste jag jobba 3tim för att anlita en kollega som ska jobba 1tim för mig. Nu är det säkert mindre med Rot men ändå.

Pump från SKT har bytt nån sådan i jobbet men överlag rätt enkel installation med nivåstyrningen inbyggd i pumpen,Men ur ren servicesynpunkt lite omständiga,

Bra gjort men tycker att du borde satt backventilen mer lätttillgänglig Dessa brukar behöva rensas då och då,

Standard i kommunala avloppsstationer är att man sätter backventilerna på ett så servicevänligt ställe som möjligt i stationen blir rätt nära pumparna sen avstängningsventil ovanför för att enkel kunna rensa dessa

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
K krille_1991_ skrev:
Pump från SKT har bytt nån sådan i jobbet men överlag rätt enkel installation med nivåstyrningen inbyggd i pumpen,Men ur ren servicesynpunkt lite omständiga,

Bra gjort men tycker att du borde satt backventilen mer lätttillgänglig Dessa brukar behöva rensas då och då,

Standard i kommunala avloppsstationer är att man sätter backventilerna på ett så servicevänligt ställe som möjligt i stationen blir rätt nära pumparna sen avstängningsventil ovanför för att enkel kunna rensa dessa
Jag har förstått att det är stor chans att den måste grävas upp, och jag kanske får ångra placeringen senare, men motivationen är att jag tror att en placering nära gatan skulle innebära att jag måste gräva upp en framtida häck istället. Jag har iaf mätt upp exakt avstånd från avstängningskranarna till backventilen. Så jag vet vart jag behöver gräva

• Gilla
Hedax
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Lite om grävmaskiner. Började med att hyra en Bobcat E26 på 2,6 ton.
[bild]
Nästa gång blev det en bobcat e19 på 1,9 ton.
[bild]
Vad kostade dessa maskiner i hyra? Kunde du sköta en grävmaskin sen tidigare, eller lärde du dig "on the fly"?

S surfarn skrev:
Jag har förstått att det är stor chans att den måste grävas upp, och jag kanske får ångra placeringen senare, men motivationen är att jag tror att en placering nära gatan skulle innebära att jag måste gräva upp en framtida häck istället. Jag har iaf mätt upp exakt avstånd från avstängningskranarna till backventilen. Så jag vet vart jag behöver gräva
Tänkte mer om de gått sätta den i brunnen på nått servicevänligt ställe,absolut bästa backventilen till avlopp är enligt min erfarenhet kulbackventil,

Ta inte de jag säger som dålig kritik är bara vänliga tips:D

• Gilla
surfarn
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Vad kostade dessa maskiner i hyra? Kunde du sköta en grävmaskin sen tidigare, eller lärde du dig "on the fly"?
Jag hade kört en entonnare förut. Att komma igång och jobba med en grävare tar inte lång tid. Att gräva lite diken och gropar är ganska enkelt. Det jag tycker är lite svårare är att planera ut massor snyggt. Först betalade jag 10000 för en vecka inklusive transport. Andra gången blev det typ 5000 för tre dagar, transporten ingick in en höstkampanj de hade. Andra gången hyrde jag av en annan firma som levererade den nytvättad. Det tog mig över två timmar att tvätta den då det var nån minusgrad och lera hunnit frysa fast. Kan för övrigt rekommendera att ta extra självriskreducering om det erbjuds. Det känns som att man lätt kan ha sönder nått

• Gilla
hhallen och 1 till
  • Laddar…
E Evronica skrev:
Jag skulle gissa att vissa av de 95 procenten inte är alls är handlingsförlamade, utan även värderar den tid som de inte tillbringar på jobbet. Oftast när vi väljer att anlita någon istället för att göra saker själva är det för att vi värderar vår fritid högre än det vi skulle tjäna ekonomiskt på att göra det själv. Med fritid menar jag då även annat som behöver tas om hand löpande i vardagen, så inte att sitta och slöa i soffan :D
Ja så är det nog, att en viss del inte alls är handlingsförlamade. Men min uppskattning är att andelen som faktiskt är det (/eller nära) är enormt mycket större än dom som vågar ta tag i det.
Och samtidigt , på nåt konstigt sätt, (uppskattar jag) är det så att dom som faktiskt tar tag i den här typen av projekt ofta är dom faktiskt har råd att leja bort det. Det finns nåt annat som spelar in här känns det som.

S surfarn skrev:
När burken var på plats och uppstagad så börjad jag fylla upp runt den med 0-8 gruset. Jag tog grävaren och fyllde i några skopor, tog sen spaden och skyfflade ut. Då och då gick jag runt och trampade till gruset. Gjorde på detta vis tills jag kom upp i nivå med inloppet för avloppet. Nu fick den stå sådär ett tag medan jag grejade med isolerlådorna. Båda slangarna löper tillsammans från burken och bort mot anslutningspunkten i gatan på ungefär en meters djup. Jag hade gärna grävt djupare men stötte på berg och nöjde mig med 1 meter. Frostfritt är dock 1,5 meter så jag kände att jag behövde isolera dom. Detta görs enklast med isolerlådor. Köpte några med måtten 230x170x1200 som skulle vara lagom. Och ja de räckte för slangarna men vid backventilen fick jag gröpa ur lite så att den fick plats. Efter lite googlande köpte jag stenlim för att limma ihop lådorna, och det funkade super. Lade 0-8 i schaktbotten för att jämna till sen la jag i lådorna, Jag såg till att sista lådan mot gatan "följde" med neråt där slangarna går ner mot anslutningspunkten
[bild]
Tryckte ner slangarna och en värmekabel jag köpt färdig i lådan och fyllde upp med 0-8 och började limma igen. Jag la även ner en 20 mm pemslang ett par meter i lådorna och som jag sen drog upp vid burken. Tanken är att jag här ska kunna skicka ner en termostatgivare för att styra värmeslingorna med i framtiden. Sen limmade jag igen och fyllde 0-8 över lådorna. Fick lägga lite tygder på locken för att det skulle bli bra[bild]

Ser helt galet ut, du behöver minst ner 1.5 för att slippa att det fryser på vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.