Byggahus.se
M
wrang wrang skrev:
Hur hittar jag loggen om man ska läsa av det du skriver?

Så bootläget är reset knappen ?
Nej, du ska hålla in IO0-knappen medan du trycker snabbt på RST. Jag märkte att om jag tryckte på IO0 när jag inte hade någon bootloader programmerad så gick den också in i rätt läge utan RST.

Kan du få ut loggen när du gör det där (t.ex. via Ai-on-the-edge webprogrammeringsinterfacet) så ser du tydligt om du gör rätt.

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Ny enhet pluggade in i datorn hittade esp32 port
Installerade programvaran via deras webbgränssnitt allt ok med installationen.
La in alla filer på sd-kortet
Wi-Fi filen pluggat in och startat om enhet men ändå dyker de. Ej upp i nätverket…

@vespaman

M moonsire skrev:
Nej, du ska hålla in IO0-knappen medan du trycker snabbt på RST. Jag märkte att om jag tryckte på IO0 när jag inte hade någon bootloader programmerad så gick den också in i rätt läge utan RST.

Kan du få ut loggen när du gör det där (t.ex. via Ai-on-the-edge webprogrammeringsinterfacet) så ser du tydligt om du gör rätt.

wrang wrang skrev:
Ny enhet pluggade in i datorn hittade esp32 port
Installerade programvaran via deras webbgränssnitt allt ok med installationen.
La in alla filer på sd-kortet
Wi-Fi filen pluggat in och startat om enhet men ändå dyker de. Ej upp i nätverket…

@vespaman
Ändrade du filen för nätverksinställningarna?

vespaman vespaman skrev:
Ändrade du filen för nätverksinställningarna?
Japp men funderar nu om man skulle ta bort ” innan namn och lösenord

Enheten blinkar rött om ej sd kortet inte sitter i men slocknar då det är i
En hand håller en kretskortmodul med lysande röda lampor i ett oordnat kontorsliknande utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
wrang wrang skrev:
Japp men funderar nu om man skulle ta bort ” innan namn och lösenord

Enheten blinkar rött om ej sd kortet inte sitter i men slocknar då det är i
[bild]
Ser citattecken ut så som du skrev det i ditt inlägg? Det ser ut som ett sånt där specialformatterat från t.ex. Word.

Ska kolla imorgon igen. Har ingen pc just nu på kvällen :) kör själv Mac så lånar barnens pc

läste det precis på https://jomjol.github.io/AI-on-the-edge-device-docs/Installation/

WLAN
The access to the WLAN is configured in the "wlan.ini" directly on the root directory of the sd-card. Just write the corresponding SSID and password before the startup of the ESP32. This file is hidden from external access (e.g. via Filemanager) to protect the password.

After power on the connection status is indicated by 3x blinking of the red on board LED.

WLAN-Status indication:

• 5 x fast blinking (< 1 second): connection still pending
  • 3 x slow blinking (1 second on/off): WLAN connection established
It is normal that at first one or two times a pending connection is indicated.
min blinkar rött om sd kortet INTE är i stoppar jag tillbaka det igen och startar om allt händer inget

Problem med sd kort. Låg en gömd partition så allt rullar just nu å connected på ens Wi-Fi

strax config

• Gilla
vespaman
  • Laddar…
suck mer problem så ska se vad detta kan bero på

AI on the Edge Device
We have one or more critical errors:
0x00000001
0x00000002

så här står det i loggen då man går in i web ui. men har Release: v13.0.8 (Commit: 04f2f23+)

[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <WRN> [MAIN] Web UI version (?) does not match firmware version (04f2f23+) !
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [MAIN] Failed to initialize PSRAM (-1)!
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [MAIN] Either your device misses the PSRAM chip or it is broken!
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [HELPER] New System Status: 0x00000001
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [MAIN] Not enough Heap memory available. Expected around 4 MBytes, but only 95736 Bytes are available! That is not enough for this firmware!
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [HELPER] New System Status: 0x00000003
[0d00h00m16s] 2023-01-28T11:06:25 <ERR> [MAIN] Initialization failed. Not starting flows!

Redigerat:
wrang wrang skrev:
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [MAIN] Either your device misses the PSRAM chip or it is broken!
Jag är för lat för att söka bakåt för att se vilken enhet du har, så första frågan är har den ens PSRAM? Det är ett extra chip som vissa esp-32-kort har, men långtifrån alla.

Och din firmware kräver tydligen (det är helt rimligt här iom bildbehandling osv) extra RAM för att fungera.

M
wrang wrang skrev:
suck mer problem så ska se vad detta kan bero på

AI on the Edge Device
We have one or more critical errors:
0x00000001
0x00000002

så här står det i loggen då man går in i web ui. men har Release: v13.0.8 (Commit: 04f2f23+)

[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <WRN> [MAIN] Web UI version (?) does not match firmware version (04f2f23+) !
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [HELPER] New System Status: 0x00000001
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [MAIN] Not enough Heap memory available. Expected around 4 MBytes, but only 95736 Bytes are available! That is not enough for this firmware!
[0d00h00m14s] 2023-01-28T11:06:23 <ERR> [HELPER] New System Status: 0x00000003
[0d00h00m16s] 2023-01-28T11:06:25 <ERR> [MAIN] Initialization failed. Not starting flows!
Är du säker på att du har laddat ner rätt version av filerna du lagt på SD-kortet? De måste vara senaste versionen för att matcha firmware. (https://github.com/jomjol/AI-on-the...nload/v13.0.8/initial_esp32_setup__13.0.8.zip)

Var köpte du din hårdvara ifrån?
PSRAM-kretsen sitter här, du kan ju se om du ser t.ex.lödbryggor mellan benen eller något annat lurt.
ESP32 mikrokontrollerkort med integrerade Wi-Fi, Bluetooth, integrerade kretsar och anslutningsplintar.
Skapa konto

• Gilla
wrang
  • Laddar…
Tack @moonsire
Köpte utav en på tradera, helt ny utan bruten plastpåse
Kortet ser ut såhär om det kan ses Elektronisk kretskort med en integrerad krets och ytmonterade komponenter.
Skapa konto

så enligt så ska det funka utan problem (For AP MEMORY, all "real" APS6404*3SQR Chips should work.)

M moonsire skrev:
Är du säker på att du har laddat ner rätt version av filerna du lagt på SD-kortet? De måste vara senaste versionen för att matcha firmware. ([länk])

Var köpte du din hårdvara ifrån?
PSRAM-kretsen sitter här, du kan ju se om du ser t.ex.lödbryggor mellan benen eller något annat lurt.
[bild]
laddade upp allt igen på kortet å blev bättre känns det som Enhetens driftsinformationsskärm med upptid, firmwareversion och värdnamn 'watermeter'.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Fick ingen ordning på skiten fått säker en trasig enhet igen från säljaren. Tog en annan och laddade in allt. Funkade direkt
Ska bara konfigurera allt mer imorgon men bilden känns bra

led 35
Contrast -2
Saturation -2
Digitala siffror på en skärm, dålig upplösning, möjligt temperaturdisplay, zoomad närbild, siffrorna "8135" synliga.

@vespaman
Kommer du ihåg värde mellan varje blå ruta

wrang wrang skrev:
Fick ingen ordning på skiten fått säker en trasig enhet igen från säljaren. Tog en annan och laddade in allt. Funkade direkt
Ska bara konfigurera allt mer imorgon men bilden känns bra

led 35
Contrast -2
Saturation -2
[bild]

@vespaman
Kommer du ihåg värde mellan varje blå ruta
Ser toppen ut! Grattis!

Vet inte om du har fotat från mobilen, men om inte, så måste du säkerställa att det är vågrätt i första steget i guiden.
Annars är det bara att köra på. Mina reslutat är meningslösa, för det är för många variabler... Men börja på första siffran, se till att den är rätt, sedan tar du i dropdownen siffra nummer två, och justerar X tills det ser rätt ut, sedan nästa osv. Mot slutet, så kommer felet att vara mer synligt, så då får man gå tillbaka till första siffran igen osv. Skapa sedan tre 'Sub' digits för liter-gruppen på samma sätt.

• Gilla
wrang
  • Laddar…
vespaman vespaman skrev:
Ser toppen ut! Grattis!

Vet inte om du har fotat från mobilen, men om inte, så måste du säkerställa att det är vågrätt i första steget i guiden.
Annars är det bara att köra på. Mina reslutat är meningslösa, för det är för många variabler... Men börja på första siffran, se till att den är rätt, sedan tar du i dropdownen siffra nummer två, och justerar X tills det ser rätt ut, sedan nästa osv. Mot slutet, så kommer felet att vara mer synligt, så då får man gå tillbaka till första siffran igen osv. Skapa sedan tre 'Sub' digits för liter-gruppen på samma sätt.
nej då sitter med datorn just nu sista steget funderar vilken modell man ska ha
digits modell
Samt
Att jag ej vet hur man uppdaterar web interface version står ?

sedan hur man får in det i HA och MQTT

Redigerat:
vespaman vespaman skrev:
Ser toppen ut! Grattis!

Tack vart menar du med subs digits vart lägger man in detta eller är det i samma meny som Skärmdump av en AI-konfigurationsmeny för neuronnätsigenkänning, inriktad på regions of interest.
Skapa konto
Skärmdump av en gränssnitt för mätaravläsning med markerade siffror och menyalternativ.
Skapa konto

Men just nu händer inget trotts att vattnet ”rinner”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.