Byggahus.se
Har blivit med hus och sotaren vill ha en takbrygga. Men plåtslagaren är skeptisk till att ta bort nockpannan längst in mot skorstenen eftersom den är fastmurad. Hur hade ni gjort för att få dit en brygga? Gamla, roströda takpannor med lavar, bredvid en murad skorsten, nedslitet tak, lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotad skorsten, mossa, gammalt tegeltak, rost, solpaneler i bakgrunden, antenner, disig himmel.
Skapa konto
Närbild på gammalt tegeltak och skorsten, mossa, lavar, väderbitet, tegelpannor och murbruk.
Skapa konto
Närbild på takpannor med lav, rostigt plåttak, träd och byggnader i bakgrunden, molnig himmel, utomhus.
Skapa konto
Rostigt tak, tegelvägg, aluminiumplåt lagar hål, skogsbakgrund, dagstid, mossa på tegelpannor.
Skapa konto
Bild på tak med tegelpannor och mossa vid tegelmur, bakgrund med träd och byggnader.
Skapa konto

Mats-S
Känns ju nästan som om den skorstenen har sett sina bästa dagar. Om du tänker dig en längre framtid i det huset skulle jag ta dit en seriös skorstensrenoverare för en ommurning av skorstenen ovan tak. Då får du även en bra lösning på takbryggan på köpet ;)
När jag rev den öppna eldstaden och monterade in en gjutjärnskamin hade jag en skortensmästare som monterade gjutjärnskaminen, tätade skorstenen och murade om ytterdelen. Var absolut inga astronomiska summor på det jobbet, resultatet långt över förväntan :cool:

Enda "problemet" jag hade var att plåtslagaren som fixade en superfin topphuv inte återkom med någon räkning. Efter 3 månaders utan räkning åkte jag på personligt besök och krävde att få betala :rofl: Men det är i Värmland det här, plåtslagaren var mer noga med jobbet än betalningen :)

Den tanken har slagit mig ganska hårt. Vad fick du ge för det? Tror nog jag kontaktar någon inom skorstensbranchen imorgon

Rickard.
Lite lurigt att se på bilderna men kan man inte sätta all taksäkerhet på plåttaket? Mycket enklare montage jämfört med under pannorna.

• Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Lite lurigt att se på bilderna men kan man inte sätta all taksäkerhet på plåttaket? Mycket enklare montage jämfört med under pannorna.
Var i kontakt med plåtslagaren nu på morgonen. Och han skulle fundera på en lösning. Absolut det är ett alternativ att köra taksäkerheten på plåttaket.

Hej! Fick offerten för våran takstege på plåttaket. och i mina okunniga ögon låt den mycket dyr. Vad säger ni?
4.8m takstege inkl glidskydd
3m takbrygga
21500kr inkl moms
Rot 1700kr

E elch0ck skrev:
Hej! Fick offerten för våran takstege på plåttaket. och i mina okunniga ögon låt den mycket dyr. Vad säger ni?
4.8m takstege inkl glidskydd
3m takbrygga
21500kr inkl moms
Rot 1700kr
Har finns priser på takutrustning så du kan få en jämförelse, https://www.stegar.se/

Det ser ut att vara lite i överkant, men det är också beroende på hur avlägset företaget befinner sig.
Materialmässigt exkl rabatt och inkl moms ligger runt 12k. Så resterande delas upp i servicebil, restider, anskaffningskostnader, kundbesök, och behovet av att vara två st på plats vid montering. Så det är ändå inte helt orimligt pris då det också är en montering som ligger ovanför en vinkelränna vilket medför extra säkerhetsarrangemang med exempelvis special med takstegar över nock. Tänkvärt är också att det är ett brant tak och inget direkt att fästa livlinor i.
Men en liten brasklapp kan jag anse är att plåttaket bör nog fästas upp lite bättre än enbart de klockspikarna som det sitter med nu. Eller åtminstone göra en översyn av infästningarna så att det verkligen håller stegen och bryggan på plats.
Med vänlig hälsning, Masen

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Dom kanske har tänkt använda en ställning åxå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.