1 028 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Infällt DCL-uttag för c/c 60 mm dosa, med krok?!
Vi valde att sätta lamputtag upptill i alla fönstersmygar i vårt nybygge. Just nu sitter det Renova-uttag för vägg (eftersom vi valde den apparatserien för övrigt) och de sitter i Elkos multidosor c/c 60 mm som "hänger" i mdf-smygarna.
Jag hade först tänkt sätta en skruvkrok framför uttaget, men nu har jag fått för mig att jag vill ha kroken i själva uttaget istället. Det känns inte bra att fästa en skruvkrok enbart i mdf-smygen och om jag väljer en krok med så långt skaft att den fäster i träregeln bakom så blir kroken väldigt grov.
Jag undrar således om nån vet ifall det finns infällda DCL-uttag med krok som går att sätta i en c/c 60 mm dosa. Jag har inte lyckats hitta det och misstänker att det inte finns. Jag funderar därför på om det finns nåt lämpligt uttag (utan krok) som skulle gå att komplettera med en krok (kanske borra ett hål och fästa en M3-mutter bakom metallplattan på nåt vis). Vad tror ni om det - är det görbart? Hur hade ni gjort i så fall?
Jag ska också nämna ett annat problem. Flera av uttagen (dosorna) sitter inte helt centrerade i fönstersmygen utan är förskjutna åt ena sidan (upp till 1 cm på nåt ställe), vilket syns väldigt tydligt eftersom vi har mittposter i våra fönster. Jag kanske (så småningom) försöker ge mig på att centrera dessa dosor och då vore det bra om kroken satt i uttaget så att den följer med.
Jag hade först tänkt sätta en skruvkrok framför uttaget, men nu har jag fått för mig att jag vill ha kroken i själva uttaget istället. Det känns inte bra att fästa en skruvkrok enbart i mdf-smygen och om jag väljer en krok med så långt skaft att den fäster i träregeln bakom så blir kroken väldigt grov.
Jag undrar således om nån vet ifall det finns infällda DCL-uttag med krok som går att sätta i en c/c 60 mm dosa. Jag har inte lyckats hitta det och misstänker att det inte finns. Jag funderar därför på om det finns nåt lämpligt uttag (utan krok) som skulle gå att komplettera med en krok (kanske borra ett hål och fästa en M3-mutter bakom metallplattan på nåt vis). Vad tror ni om det - är det görbart? Hur hade ni gjort i så fall?
Jag ska också nämna ett annat problem. Flera av uttagen (dosorna) sitter inte helt centrerade i fönstersmygen utan är förskjutna åt ena sidan (upp till 1 cm på nåt ställe), vilket syns väldigt tydligt eftersom vi har mittposter i våra fönster. Jag kanske (så småningom) försöker ge mig på att centrera dessa dosor och då vore det bra om kroken satt i uttaget så att den följer med.
Nej, det är ju inga tunga pjäser så det är nog inga problem egentligen, men det känns inte bra. Dessutom påverkar det ju förutsättningarna för att ev flytta uttaget, som sagt.Unikt namn skrev:
Hur tänker du då? Om jag sätter en krok framför uttaget och sätter den centrerad i fönstret så kommer det ju bli ännu tydligare att uttaget är felplacerat. Då "måste" jag ju flytta uttaget! Sätter jag kroken mitt för uttaget så måste jag ju flytta kroken också om/när jag flyttar uttaget och då skulle jag ju få ett skruvhål i smygen.Unikt namn skrev:
Du tror inte att det sitter nått under smygen som gör att det inte gick att sätta uttaget centrerat? Det är en mycket vanligt orsak till att "dosor" inte är centrerade.M mlindsten skrev:
Det skulle såklart kunna vara så, men det tror jag inte. Jag tror att det är hantverkarslarv (det är också en vanlig orsak till "skönhetsfel").E elmont skrev:
Det sitter en vanlig apparatdosa (som vp-slangen är ansluten till) infälld i träregeln över smygen. Det är alltså dubbla dosor och jag förmodar att multidosan i smygen enbart är för att fästa uttaget i (det var väl för stort avstånd för att sätta påbyggnadsringar). Den sitter säkert rakt under apparatdosan i regeln, men jag ser inte vad som skulle hindra att den flyttas 1 cm i sidled. Möjligen om det var så tight att botten på multidosan går ner lite i apparatdosan, men det betvivlar jag (då borde det väl i så fall gå att kapa av botten på multidosan).