Byggahus.se
Är det inte 10 års garanti på byggfel dessutom?

U Ulf2121 skrev:
Sant, men detta är anlagt 20 cm ovanför dräneringen där en "fackman" såklart lagt detta också.

...det är just detta jag ville uppmärksamma med mitt tidigare inlägg. Du behöver jaga detaljerna här.

Utfästelsen var tydlig rörande dräneringen, men kanske inte rörande dagvattnet. Om man fortsätter på samma sätt kanske det inte är självklart att man även ser över stenkistorna - fackmannens uppdrag kanske var att ansluta till befintliga rör (det kan man ju dock kontrollera nu, enkelt - ligger det nya rör i gräsmattan).

En annan sak att se upp med i en konflikt om detta är antagligen det faktum att vi haft ett antal skyfall som varit större än vad man bygger stenkistor osv för. Dvs, även ett korrekt byggt system kan ha resulterat i översvämning.

MathiasS MathiasS skrev:
...det är just detta jag ville uppmärksamma med mitt tidigare inlägg. Du behöver jaga detaljerna här.

Utfästelsen var tydlig rörande dräneringen, men kanske inte rörande dagvattnet. Om man fortsätter på samma sätt kanske det inte är självklart att man även ser över stenkistorna - fackmannens uppdrag kanske var att ansluta till befintliga rör (det kan man ju dock kontrollera nu, enkelt - ligger det nya rör i gräsmattan).

En annan sak att se upp med i en konflikt om detta är antagligen det faktum att vi haft ett antal skyfall som varit större än vad man bygger stenkistor osv för. Dvs, även ett korrekt byggt system kan ha resulterat i översvämning.
Klurigt...
Rören är exakt desamma, så från 1974 till 2019 bör väl något förändrats eller ålderstecken finnas?

Och vid något tillfälle från 1974 borde väl ett enormt skyfall ha kommit när vi fick 2 st på 5 månader? Likaså från 2015 då dräneringen påstås ha gjorts...?

U Ulf2121 skrev:
Är det inte 10 års garanti på byggfel dessutom?
10års reklamationsrätt enl konsumenttjänstlagen stor skillnad mot garanti dock som är frivillig att lämna.
Detta gäller väl mellan tidigare ägaren och företaget som utfört dock.

Menar du ansvar för dolda fel mellan dig och tidigare ägare av huset så är det också 10 års reklamationsrätt, tänk på att skall du åberopa ett dolt fel så skall reklamationen göras inom rimlig tid från dess att felet kunde misstänkas. I praktiken kan det vara ett par månader efter första översvämningen.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
10års reklamationsrätt enl konsumenttjänstlagen stor skillnad mot garanti dock som är frivillig att lämna.
Detta gäller väl mellan tidigare ägaren och företaget som utfört dock.

Menar du ansvar för dolda fel mellan dig och tidigare ägare av huset så är det 10 år, tänk på att skall du åberopa ett dolt fel så skall reklamationen göras inom rimlig tid från dess att felet kunde misstänkas. I praktiken kan det vara ett par månader efter första översvämningen.
Dolt fel åberopades omgående skriftligt till säljaren efter första översvämningen. Han är även informerad om den andra och efter påtryckning fick vi honom att berätta en del, fast hänvisade till Marcin på KBA Bygg i Kungsbacka som skall ha utfört arbetet om det mesta. Huset har han dock örnkoll på eftersom han byggt o gjort i princip allt själv. Hmmmm...

Någon som känner till denne Marcin eller hans företag KBAB som han sades äga?

I samråd med grävaren har vi än ej kontaktat Marcin. Än. Jobbet som görs måste ändå göras och fler frågor och "bevis" kommer varje meter som grävs.

Hej alla,

Tack för alla grymma svar såhär långt. Fråga 3) får anses vara utredd.

Många toppentankar och tips kring fråga 1) kring dränering/dagvatten. Tar tacksamt emot fler!

Fråga 2) om golvet skulle jag väldigt gärna ta del av mer av er klokhet och erfarenhet kring ifall någon kan bidraga!

U Ulf2121 skrev:
Klurigt...
Rören är exakt desamma, så från 1974 till 2019 bör väl något förändrats eller ålderstecken finnas?

Och vid något tillfälle från 1974 borde väl ett enormt skyfall ha kommit när vi fick 2 st på 5 månader? Likaså från 2015 då dräneringen påstås ha gjorts...?
då är det ju säkert bytt hela vägen. Antar att det ligger orange markrör i pp-plast. Sådana använde man inte 74.

Skyfallen den senaste tiden har lokalt varit väldigt extrema, säkerligen mer än ett 50-årsregn….

MathiasS MathiasS skrev:
då är det ju säkert bytt hela vägen. Antar att det ligger orange markrör i pp-plast. Sådana använde man inte 74.

Skyfallen den senaste tiden har lokalt varit väldigt extrema, säkerligen mer än ett 50-årsregn….
MathiasS MathiasS skrev:

Orange stämmer! Även dräneringsröret var oreange oxå. Något grävaren aldrig sett trots 30 år i yrket. Kollade in SMHI'statistik över nederbörd och det verkar gå lite upp och ner över åren och variera väldigt mellan orter. O visst fasen minns jag att det kommit extrema skyfall, men dessa 2 glömmer jag aldrig. Se videos när leran som låg utanför dräneringen skrapades bort... rena syndafallet som släpptes lös.

Hur har det gått med dränering och dolda felet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.