6 142 läst · 71 svar
6k läst
71 svar
60% LF på övervåning
Jo men vi var tidigt inne på badrummet i tråden och det är ju ok, utmaningen är att få ner luften från övervåningen på ett bra ställe/ställen så att det blir luftcirkulation i huset.Ulltand skrev:
Idag med +2 gr utanför har jag 33% RH i huset , garaget med självdrag och +20 gr har 49% RH .
Är det minusgrader så brukar jag ha 20% RH i huset .
Förstår inte varför 60 % RH är ett problem , 20% RH är inte roligt
Är det minusgrader så brukar jag ha 20% RH i huset .
Förstår inte varför 60 % RH är ett problem , 20% RH är inte roligt
Medlem
· Stockholm
· 899 inlägg
Jo kollar du bilderna så ser du hur det ser ut på fönstren. Det blir massvis med fukt eftersom inte luften cirkulerar. Sen just nu så borde det var 40-50% enligt mina mätningar men det kan ju variera i Sverige.Tomture61 skrev:
Sen ditt hus har då en väl fungerande ventilation och då blir det då ofta snustorrt i huset och andra problem.
Medlem
· Stockholm
· 899 inlägg
En lösning kan vara 2 vägginstalleradw ftx-don. De blåser ut luft i 5 minuter och suger in luft i 5 minuter. Det finns varianter från Nibe. Sätter du en i ena sidan av huset och den andre i andra sidan av huset så kan du synka dem så att en suger ut och en blåser in. På så sätt får du ingen förändring i trycket. Det kommer se till att luften rör på sig.
Annars är det fler pax-fläktar som gäller.
Annars är det fler pax-fläktar som gäller.
Värt att tänka på vid uppvämning med gasol som någon föreslår ovan är att restprodukterna/avgaserna är vattenånga och koldioxid. Man tillför en massa fukt vid uppvärmning med gasol känns inte så genomtänkt om man skall sänka RF.
Jo förvisso men jag tror det fuktmängdstillskottet är litet jämfört med vad nu finns i hela huset. (utan matematik)B Betongapa skrev:
Hursomhelst så måste det troligen tillföras mer värme och som jag skrev tidigt så är en vedkamin ett bra val.
Punktkällor med elelement blir dyrt och ett riktigt ventilationssystem svindyrt.
Ingen enkel utmaning! Men steg 1 att få cirkulation på luften, över till nedervåning är ju ett måste.
Gasol är effektiv värme och förhållandevis billig. Jag har aldrig testat en gasolkamin så har ingen erfarenhet av detta, gasolkanon i garage ger dock påtagligt med fukt.P paralun skrev:Jo förvisso men jag tror det fuktmängdstillskottet är litet jämfört med vad nu finns i hela huset. (utan matematik)
Hursomhelst så måste det troligen tillföras mer värme och som jag skrev tidigt så är en vedkamin ett bra val.
Punktkällor med elelement blir dyrt och ett riktigt ventilationssystem svindyrt.
Ingen enkel utmaning! Men steg 1 att få cirkulation på luften, över till nedervåning är ju ett måste.
Har inte heller gjort någon matte men känns spontant dumt att tillföra fukt om man vill torka ut. Blir lite "Let´s fight fire with fire". Om man nu inte måste pga ekonomi eller andra orsaker. Dock en parameter man bör väga in i sin handlingsplan tycker jag.
Okej, så lite update. Jag kollade frånluften i badrummet och jag ändrade den från Silent till High Moisture-nånting-nånting och från normal hastighet till hög. Vet inte om jag bara får för mig men tycker mig känna en friskare luft inomhus. Blir lite mer drag nu. LF nere på 48% nu. Detta dock på nedervånin
Edit: övervåningen är såklart fortfarande prio! Är mer och mer inne på en Airmove.....
Edit 2: Nu har ju inte jag en värsting-hygrometer. Har en temp-hygrometer från typ Clas Ohlson. Men i alla fall något
Edit: övervåningen är såklart fortfarande prio! Är mer och mer inne på en Airmove.....
Edit 2: Nu har ju inte jag en värsting-hygrometer. Har en temp-hygrometer från typ Clas Ohlson. Men i alla fall något
Redigerat:
Jag tror som vissa andra i tråden att du behöver mer frånluft. Tror du är på rätt spår med att ha en badrumsfläkt som går kontinuerligt, dock viktigt att det finns luftspalt i dörren uppe eller nere så det funkar även om någon stänger dörren.
Vi har en Pax Calima i badrummet där man kan ställa in exakt hur många l/s som ska ventileras ut vid olika scenarion (grundventilation, vad som händer när lampan tänds, vad som händer när nån duschar). Beroende på hur stort huset är kanske du behöver en liknande lösning i köket, givet att köksfläkten skickar ut luften utomhus och inte bara cirkulerar den genom ett kolfilter.
"Enligt Boverkets Byggregler är minimikravet 0,35 liter/s x bostadsytan utryckt i m². Luftflödet till ett hus på 150 m² blir då: 0,35 l/s x150m²= 52,5 l/s"
Vi har en Pax Calima i badrummet där man kan ställa in exakt hur många l/s som ska ventileras ut vid olika scenarion (grundventilation, vad som händer när lampan tänds, vad som händer när nån duschar). Beroende på hur stort huset är kanske du behöver en liknande lösning i köket, givet att köksfläkten skickar ut luften utomhus och inte bara cirkulerar den genom ett kolfilter.
"Enligt Boverkets Byggregler är minimikravet 0,35 liter/s x bostadsytan utryckt i m². Luftflödet till ett hus på 150 m² blir då: 0,35 l/s x150m²= 52,5 l/s"
Övervåning. Till höger om fönster är väggventil.
Och innan ni frågar är det fyrkantiga i taket en LED-lampa, ingen ventil/lucka
..eller snarare 2 st lampor, en bakom och en framför trappan
Och innan ni frågar är det fyrkantiga i taket en LED-lampa, ingen ventil/lucka
..eller snarare 2 st lampor, en bakom och en framför trappan