De Ikealuckor jag har haft har inte haft några problem. Nu flyttade vi ifrån huset efter ca 5 år sist jag renoverade med ett Ikeakök, men jag har också använd begagande Ikealuckor i stugan på landet, som då var ca 20 år gamla. Dom höll ytterligare 12 år innan jag sålde den stugan. Då hade ett par stycken börjat gå upp i kanterna på laminaten på vissa luckor dock...A ACELM skrev:
Mitt kök med IKEA-skåp installerades 2006. Det blev deras dyrare med högblanka vita luckor. De är nu, efter 17 år, fortfarande intakta och fräscha och har varit lätta att hålla rena. För att dämpa "IKEA-looken" kostade jag på snygga designhandtag i rostfritt och läder som också klarat dessa år.
Det enda negativa är dörrupphängningen och den inre ytbehandlingen i skåpet under diskhon som fått ta stryk och har justerats då och då.
Kvalitetsmässigt är de mycket bra.
Det enda negativa är dörrupphängningen och den inre ytbehandlingen i skåpet under diskhon som fått ta stryk och har justerats då och då.
Kvalitetsmässigt är de mycket bra.
Jag monterade ett Ikeakök i sommarstugan 1986 ! Och det funkar fortfarande utmärkt både vad gäller finish och teknik. Hustrun målade om luckorna för kanske 10 år sedan för att hon var trött på färgen. Använder stugan cirka 3 månader per år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Problemet är väl mest vid diskbänkskåpet, där har farsans lucka börjat svälla på sina ställen,
men det köket är nog 15år gammalt.
Lackad MDF med lite mönster, påminner om stensund men hette ståt. Men det har också vårt som är ingefär lika gammalt men från sentens.
men det köket är nog 15år gammalt.
Lackad MDF med lite mönster, påminner om stensund men hette ståt. Men det har också vårt som är ingefär lika gammalt men från sentens.
Jag har haft mitt Ikeakök i drygt tre år. Luckorna verkar bra tycker jag. stommarna är helt ok. Det är inte jämförbart med platsbyggt i trä så klart, men det är inte priset heller. Vitvarorna och servicen av dessa är på ren svenska helt värdelös. Men det är en annan historia.A ACELM skrev:
Summa summarum, och tillbaka till din fråga, så skulle jag säga om du köper luckor som är i trä så kommer de att hålla. De jag har, Lerhyttan, är i trä och de verkar hålla bra både för väta och slag. Kan tyvärr inte svara för andra sorter.
Kan tillägga att jag har lackad MDF på kommoden i badrummet, som är renoverat 2016, och den har börjat se bra taskig ut med avslag och har således även svällt en del på sina ställen.
Vi har ett IKEA kök som är lite mer än 10 år gammalt nu. Det har blivit lite färgsläpp precis vid diskmaskinen, detta syns inte om man inte tittar när man har maskinen öppen så inget problem där. Annars är det lite kantstötningar och någon lite spricka.
Vi har bara bott här ett halvår, förra ägaren hade ett par barn som växte upp med köket och det är nog därför det har blivit lite små skador.
Tycker kvaliteten är bra, hade inte lagt mer pengar på ett annat märke om det inte var massivt trä rakt igenom.
Vi har bara bott här ett halvår, förra ägaren hade ett par barn som växte upp med köket och det är nog därför det har blivit lite små skador.
Tycker kvaliteten är bra, hade inte lagt mer pengar på ett annat märke om det inte var massivt trä rakt igenom.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Alla målade luckor är väl i princip idag gjorda av mdf - och det oavsett märke och jag hade alla dagar i veckan köpt ikea eller som jag gjorde när mitt marbodalkök gav upp för 10år sedan och det blev ett epoque kök.A ACELM skrev:
Men som med det mesta så blir det med åren avskav av sådant som slitage, barn o dammsugare men det är ju enkelt och billigt att underhålla/rolla/sprutmåla innan mdf skivan ev börjar suga fukt o svälla.
Som ett sidotips om du oxå tänker sätta in laminerade bänkskivor som oftast är av spånplatta så jag lärt mig att alltid lacka undersidan på det som sticker ut från skåpet och vara speciellt noga där laminatkanten möter undersidan så slipper du tråkiga uppsvullna kanter vid diskmaskin o diskho.
Vi installerade vårt Ikeakök 2012. Luckorna har blivit rejält fula och laminatet släpper på många platser. Vi kommer att byta ut luckorna inom kort. Tror inte det lönar sig att lacka om dem. Skåpen är fortfarande bra men även vi har fått byta ut några gångjärn.A ACELM skrev:
Ja Ikeas Lerhyttan med ram i massivt trä verkar vara ett säkert kort, men de kostar mycket mer än luckorna i lackerad MDF... men de senare förstår jag att man får vara beredd på att de blir kantstötta i lacken e några år..A Added skrev:Jag har haft mitt Ikeakök i drygt tre år. Luckorna verkar bra tycker jag. stommarna är helt ok. Det är inte jämförbart med platsbyggt i trä så klart, men det är inte priset heller. Vitvarorna och servicen av dessa är på ren svenska helt värdelös. Men det är en annan historia.
Summa summarum, och tillbaka till din fråga, så skulle jag säga om du köper luckor som är i trä så kommer de att hålla. De jag har, Lerhyttan, är i trä och de verkar hålla bra både för väta och slag. Kan tyvärr inte svara för andra sorter.
Kan tillägga att jag har lackad MDF på kommoden i badrummet, som är renoverat 2016, och den har börjat se bra taskig ut med avslag och har således även svällt en del på sina ställen.