Byggahus.se
Har du betalt tid + extra för spolning så undrar jag. Samtidigt, är det en spolbil som varit ute? 950kr för servicebil tycker jag är dyrt. Men det är inkl. Moms, det missar många när de räknar. En spolbil är större, och kör runt med hetvatten. En sådan kostar en slant.
Därtill sker många inbrott i bilar idag, det kan innebära ett inbrott vart 5e år i snitt. Förutom förlorad arbetstid, självrisk osv. Så ersätts inte alla verktyg och maskiners fulla värde. Det missar många.

Nej du får nog visa bild på fakturan, annars kan du sluta gnälla!

• Gilla
Plattsättning&Sånt och 6 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Vad hade ni avtalat om för pris? Vad står det i offerten?

Med tanke på att han har kostnader på alla dom där punkterna så är det självklart att du som slutkund kommer få betala för det.
Man skriver väl ingen offert för att rensa avlopp

• Gilla
  • Haha
Plattsättning&Sånt och 10 till
  • Laddar…
Det har du såklart rätt i men man kan fråga hur firman debiterar.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om halva timpenningen räcker för en elektriker, varför skulle det inte räcka menar du?
Själva summan på timdebiteringen lägger jag inte så stor vikt vid. Poängen var allt det andra.

dom få gånger jag har beställt spolning har det alltid kostar skjortan om man kollar på tiden det tog kontra summan på fakturan. Då har jag valt att acceptera det faktum att vill man ha sitt skit urspolat så kostar det.

boihus123 boihus123 skrev:
900 i timen? Då har man valt fel branch.
5 år högskola tjänar typ 800 som utvecklare av 5G Radio ASIC...
Byt jobb då!

• Gilla
  • Arg
Tairon och 6 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.

Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.

Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?

Vad betyder ens servicebil?

Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?

Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?

Eller vad är det man betalar för?

Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?

Tack på förhand!
Tänk om det tagit ett dygn då hade du fått betala för kanske 40 timma det dygnet, hantverkarmatte.:thinking:

• Haha
kashieda
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
900 i timen? Då har man valt fel branch.
5 år högskola tjänar typ 800 som utvecklare av 5G Radio ASIC...
Då kostar ju du ditt företag minst 1150:- tim med sociala avgifter! Du får ju räkna med sociala avgifter.
Hantverkaren har ju knappt 400:- i timlön!

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Vad hade ni avtalat om för pris? Vad står det i offerten?

Med tanke på att han har kostnader på alla dom där punkterna så är det självklart att du som slutkund kommer få betala för det.
Så du menar att om du tar in en snickare för att bygga din altan så förutom timpeng, körtid och material ska du även betala hyra för hens såg, hammare, skruvdragare osv? Aldrig hört talas om

• Gilla
  • Wow
Tairon och 2 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Om vi tar det steg för steg:

- Timpriset, det är ju kul att en rörmokare kan debitera mer än t.ex. de flesta IT-konsulter med 4-5 årig högskola och andra. Jag själv skulle aldrig anlita en röris för detta pris, runt 5-600 inkl moms kanske. Någon rim och reson får det vara.

- Servicebil för 950 spänn? Åter igen, totalt orimligt, senast betalde jag 250 kr för rörisens servicebil.

- Arbetet personen gör ska utan tvivel ingå i det ohemult höga timpriset. Det spelar ingen roll om denne målar en vägg, böjer rör eller monterar ett handfat. Det säger sig självt, du kan ju inte ta betalt för jobbet två gånger. Även administration ska ingå i timpriset, antingen om de lägger på detta som overhead på timpriset eller om de debiterar en halvtimme extra.

- En vågdammsugare ska absolut ingå i en rörmokares uppsättning verktyg. Har denne mot förmodan inte en sån går de att hyra för 250 kr per dag eller nåt, inga stora summor med andra ord. Är det specialgrejor såsom grävmaskiner och annat får man ju såklart betala extra, kanske diamantkapskivor, hålborrar, rejäla pumpar och maskiner och annat dyrt special.

Summa summarum, låter som en riktig skojare, lär ju knappast bli långvarig.

Och som IT-konsult kan jag givetvis försöka ta betalt för precis vad jag vill och sätta vilka priser jag vill, men kunden skulle antagligen be mig dra åt h**vete och sen hade jag inte hittat några jobb i den staden mer, djungeltelegrafen går fort...

/S
Det skulle aldrig gå som IT-konsult att debitera som en hantverkare. En konsult tar betalt för restiden om de ska åka till kunden samt en timkostnad men då ingår allt. Läser man den här tråden så verkar TS få betala en avgift för arbetet och en avgift för att hantverkaren ska befinna sig på plats

• Gilla
  • Haha
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vissa maskiner är väl rimligt att hantverkare tar hyra för (oavsett om han hyr den av sig själv), antag att hantverkaren behöver en lyftkran, och äger en sådan. Eller en plattsättare som behöver pumpa in 2 ton flytspackel, betongpumpen lär inte ingå i timpriset.

Men en dammsugare känns som dels rätt billig, dels en standard apparat.
Där tycker vi olika. I min värld ska det absolut ingå i timpriset. Anlitar jag någon för att utföra en tjänst så ska de verktygen som behövs för att utföra uppgiften ingå. Det är en del av tjänsten som den specifika yrkesmannen erbjuder.
På samma sätt som att mina kunder (är arkitekt) inte betalar för mina hyrkostnader trots att jag leasar både kraftfulla datorer, 3d-printer och program.

• Gilla
  • Haha
Incoog och 5 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Har du betalt tid + extra för spolning så undrar jag. Samtidigt, är det en spolbil som varit ute? 950kr för servicebil tycker jag är dyrt. Men det är inkl. Moms, det missar många när de räknar. En spolbil är större, och kör runt med hetvatten. En sådan kostar en slant.
Därtill sker många inbrott i bilar idag, det kan innebära ett inbrott vart 5e år i snitt. Förutom förlorad arbetstid, självrisk osv. Så ersätts inte alla verktyg och maskiners fulla värde. Det missar många.

Nej du får nog visa bild på fakturan, annars kan du sluta gnälla!
Ingen spolbil. Vanlig skåpbil.
Hebbelilleifråkungälv Hebbelilleifråkungälv skrev:
kan du inte lägga upp en bild på fakturan för det låter ju som du nog missförstått faktura specifikationen.
Självklart, försöker här. Har varit mycket att stå i bara.
Edit: Kass bildkvalitet, tror det beror på byggahus.se, bilderna ser skarpa ut i original.
Dokument, faktura, svensk text, överstrykningar, personlig information skyddad, ekonomisk transaktion, tjänster angivna, betalningsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skärmbild av en redigerad faktura på svenska med personuppgifter och siffror överstrukna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
AB12 och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
Sewen Sewen skrev:
Där tycker vi olika. I min värld ska det absolut ingå i timpriset. Anlitar jag någon för att utföra en tjänst så ska de verktygen som behövs för att utföra uppgiften ingå. Det är en del av tjänsten som den specifika yrkesmannen erbjuder.
På samma sätt som att mina kunder (är arkitekt) inte betalar för mina hyrkostnader trots att jag leasar både kraftfulla datorer, 3d-printer och program.
Här håller jag inte med helt. De sakerna du räknar upp där är ändå rimliga priser på och används av i stort sett samtliga kunder. Om det istället är något udda och dyrt som behövs för 5% av kunderna är det inte orimligt att dessa kunder får betala den delen separat, antingen som.en extrakostnad eller så hyr du den delen och vidarefaktuerar det till kunden.

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Inte alls konstigt.
Hade hit en vvs-are som har en spolbil, för att det var stopp i avloppet i tvättstugan.
Betalade ungefär samma, och samma poster.
Bor i Norrbotten, och detta var i somras.

U ullak40 skrev:
Inte alls konstigt.
Hade hit en vvs-are som har en spolbil, för att det var stopp i avloppet i tvättstugan.
Betalade ungefär samma, och samma poster.
Bor i Norrbotten, och detta var i somras.
Vad är en spolbil? Är det en stor tankbil typ som slamsugare? Eller en skåpbil med kompressor och tank?

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.