Byggahus.se
Hej, jag har en fundering kring om jag kan plocka ner en bit ca av en innervägg i lättbetong
Själva väggen är ca 90mm bred ink puts på övre plan i ett radhus och det handlar om en bit ovanför en dörröppning på 80cm som jag vill plocka ner

Bild på del som jag vill plocka ner:
Renoveringsområde med graffiti på dörrkarm, synliga ledningar, stege, fönster med persienner. Oavslutat, rörigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takstolarna är av fackverkskonstruktion (tror jag, se bild) och borde väl vara självbärande/vila på yttervägg?
Spännvidden är 7,5m

Takstolar: Ett oupplyst vindsutrymme med synliga träbjälkar, isoleringsmaterial, förvaringslådor och en tänd lampa.
Skapa konto
Vindutrymme med träbjälkar, elledningar, isolering och träbrädor. Oorganiserat, dammigt och övergivet intryck.
Skapa konto

det är gipsat i tak ovanför väggen. Logiken säger att den inte kan bära nåt, då jag har svårt att se hur man skulle fått dit gipsen om den hade varit bärande. Men vill ändå dubbelkolla innan jag kör igång

Med tanke på att den väggsnutten hänger fast i en bit armeringsjärn som troligen har kommit till när väggen men plåtreglar monterades, så lär den inte klara av att bära upp något.

• Gilla
Snabelhund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Med fackverkstakstolar bör inga väggar på våningsplanet under vinden vara bärande.

• Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med tanke på att den väggsnutten hänger fast i en bit armeringsjärn som troligen har kommit till när väggen men plåtreglar monterades, så lär den inte klara av att bära upp något.
Det är inte armeringsjärn utan ett gammalt Bergmanrör (el)
Låter som att det bara är att köra

S Snabelhund skrev:
Det är inte armeringsjärn utan ett gammalt Bergmanrör (el)
Låter som att det bara är att köra
Japp, men akta röret om det fortfarande används. :)

• Gilla
Snabelhund och 1 till
  • Laddar…
...det är snarare konstigt att den där biten inte redan trillat ner av sig självt.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Japp, men akta röret om det fortfarande används. :)
Det är inte längre i bruk, så det är lugnt, tack ändå.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.