Byggahus.se
Jag leker med tanken att bygga en lååång loftsäng på 3.60 meter, så att den når från vägg till vägg (ena delen blir väl mer förvaring än säng i ärlighetens namn).
Kortsidorna kommer alltså vila på varsin regel fäst i varsin vägg, och ena långsidan likaså. Men vad bör jag ha för dimensioner på regeln som utgör/bär upp andra långsidan? Bredden på sängen spelar väl inte så stor roll här, men det blir nog antingen 90 eller 120 cm.

Bära upp det är väl inga problem så länge infästningen i väggen blir bra. Hur har du tänkt dig med räcke, sängbotten, stege osv?

Ju större - desto mindre svaj..

Jag hade valt en 45x195 mm regel att testa med

• Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Går väl om inte annat att sätta konsoler av något slag i den längsgående väggens reglar. Böjstyvhet är fjärde potens av avståndet till mittlinjen så jag skulle satsa på något I-balksaktigt, typ två bitar 30×30 med en 19mm bräda av lämplig bredd emellan.

Loftsäng behöver ju räcke så där kan ju höjden på regeln maskeras

• Gilla
jonle336
  • Laddar…
Jag skulle precis som tidigare svar också tro att 195x45 skulle vara tillräckligt. Kan du inte fästa i en takbjälke någonstans på mitten?

Här är lite tabeller, men jag måste erkänna att jag inte helt pick håller litar på min egen förmåga att läsa den... https://www.traguiden.se/konstrukti...takbalkar-av-lattbalk-med-boardliv-i-ett-fack

Jag har själv byggt en loftsäng. Dock använde sonen den nästan aldrig för det blev för varmt och för dålig luft där... Efter 2 år tog vi bort den.

Jag hade nog bara 60 cm till taket, det var för lite.
Färgglatt barnrum, loftsäng i trä, leksaker, bilder, tigerposter, fönster med trädutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Jag är så dålig på tak! Men ett tak är som typ som en gipsvägg eller, gips på reglar? Då skulle man ju kunna fästa mot taket, om det finns en regel på rätt plats.

Planen är att åka till brädgården och lägga reglar av olika dimension på högkant mellan två "hyllor" och hänga mig på dem för att empiriskt ta reda på deras hållfasthet och svikt

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Går väl om inte annat att sätta konsoler av något slag i den längsgående väggens reglar. Böjstyvhet är fjärde potens av avståndet till mittlinjen så jag skulle satsa på något I-balksaktigt, typ två bitar 30×30 med en 19mm bräda av lämplig bredd emellan.
Avståndet från mittlinjen till vadå? Till väggen, dvs 1.8 meter, eller till toppen av balken, dvs 9.75 cm enligt det förhärskande förslaget?

J jonle336 skrev:
Jag är så dålig på tak! Men ett tak är som typ som en gipsvägg eller, gips på reglar?
Ja, typ, i de flesta hus i alla fall. Och reglarna är ofta takstolarna, som är på 120 cc. Alltså som en vägg men med en fuktspärr. Har du hus så kryp upp på vinden och stick ner handen i isoleringen och känn efter

• Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Det känns som om 45 x 145 skulle räcka bra.

• Gilla
jonle336
  • Laddar…
J jonle336 skrev:
Avståndet från mittlinjen till vadå? Till väggen, dvs 1.8 meter, eller till toppen av balken, dvs 9.75 cm enligt det förhärskande förslaget?
Till materialet som ska motstå böjningen. Kanterna på balken är det som bidrar mest, därav I-balkens populäritet i konstruktioner med största lasten i ett plan.
Sen dimensionerar du inte mot brott utan mot deformation för en svajig säng gör folk nervösa.

Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Ja, typ, i de flesta hus i alla fall. Och reglarna är ofta takstolarna, som är på 120 cc. Alltså som en vägg men med en fuktspärr. Har du hus så kryp upp på vinden och stick ner handen i isoleringen och känn efter
Det här är taket ovanför nedervåningen, alltså inga takstolar och ingen möjlighet att känna på någonting.

J jonle336 skrev:
Jag leker med tanken att bygga en lååång loftsäng på 3.60 meter, så att den når från vägg till vägg (ena delen blir väl mer förvaring än säng i ärlighetens namn).
Kortsidorna kommer alltså vila på varsin regel fäst i varsin vägg, och ena långsidan likaså. Men vad bör jag ha för dimensioner på regeln som utgör/bär upp andra långsidan? Bredden på sängen spelar väl inte så stor roll här, men det blir nog antingen 90 eller 120 cm.
Vad tänker du köra med för typ av säng? Resårbottnar är mer eller mindre självbärande medan om du tänker mera åt hållet låda eller ribbotten måste balken ta mer av lasten. Sen är ju frågan vad du tänker stoppa i resten av utrymmet och hur högt det är.

P Pettman skrev:
Vad tänker du köra med för typ av säng? Resårbottnar är mer eller mindre självbärande medan om du tänker mera åt hållet låda eller ribbotten måste balken ta mer av lasten. Sen är ju frågan vad du tänker stoppa i resten av utrymmet och hur högt det är.
Tänkte åt hållet ribbotten.
Andra halvan blir någon slags förråd (höjd ca 70 cm) för allsköns bråte, oklart hur mycket dito väger men det får man väl anpassa.

När folk skrev 195 mm så tänkte jag av någon anledning 95 mm i mitt huvud. Är 95 mm helt uteslutet tro?

Ja, 95 mm är alldeles för klent. Även 195 mm kommer att böja sig, men kanske mer acceptabelt.

Jag instämmer i tidigare idé att även försöka fästa stöd i taket.
Alternativt ha en stege (borttagbar) som kan sättas på plats när någon ska sova där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.