279 164 läst · 4 521 svar
279k läst
4,5k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Du är en del av problemet, inte lösningen. Att tro att andra ska flytta på sig för dig är inte att förvänta sig samspel, utan undergivenhet.E Eriond skrev:
Det finns absolut problem med dem som alltid kör i mittfil eller kör om för långsamt på 2+1-väg, men du synes avsevärt farligare.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Jag tror att det gäller i auto-läge på ljusvredet, i te i läge noll. Annars är det märkligt hur många Volvobilar jag sett som kör med nedsläckt bak och ficklampor fram.RoTe skrev:
Problemet som jag ser det är att förarna inte görs medvetna om att ljuset inte är på. Sitter man och kör i mörker där det är lite fruktigt så ser man inte sina halvljus så tydligt. De mörka mot reflekterande ytor etc, men inte tydligt not asfalten, vilket gör att folk kan köra i beckmörker på en oupplyst motorväg mil efter mil.
Lösningen är egentligen rätt enkel, jag hade det redan på en gammal golf årsmodell 1982. När ljuset inte är på så är inte heller belysningen i instrumentpanelen på.
Missade jag att slå på ljuset i min gamla golf så märktes det när det blev mörkt för jag kunde inte se hastighetsmätare eller några andra instrument. Man förstod direkt att något var fel och kunde åtgärda det. Med dagens moderna bilar har man inte den kopplingen. Man kan ha helt nedsläckt på utsidan, men instrumentpanelen lyser som en julgran. Jag tror faktiskt man hade fått betydligt färre mörklagda bilar i trafiken med den enkla modell som man lyckades bygga in i en VW Golf för 40 år sen.
Och då måste instrument i form av en enda stor display bytas mot analoga instrument belysta med glödlampor. Ännu ett plus.Fairlane skrev:
Jag tror att det gäller i auto-läge på ljusvredet, i te i läge noll. Annars är det märkligt hur många Volvobilar jag sett som kör med nedsläckt bak och ficklampor fram.
Problemet som jag ser det är att förarna inte görs medvetna om att ljuset inte är på. Sitter man och kör i mörker där det är lite fruktigt så ser man inte sina halvljus så tydligt. De mörka mot reflekterande ytor etc, men inte tydligt not asfalten, vilket gör att folk kan köra i beckmörker på en oupplyst motorväg mil efter mil.
Lösningen är egentligen rätt enkel, jag hade det redan på en gammal golf årsmodell 1982. När ljuset inte är på så är inte heller belysningen i instrumentpanelen på.
Missade jag att slå på ljuset i min gamla golf så märktes det när det blev mörkt för jag kunde inte se hastighetsmätare eller några andra instrument. Man förstod direkt att något var fel och kunde åtgärda det. Med dagens moderna bilar har man inte den kopplingen. Man kan ha helt nedsläckt på utsidan, men instrumentpanelen lyser som en julgran. Jag tror faktiskt man hade fått betydligt färre mörklagda bilar i trafiken med den enkla modell som man lyckades bygga in i en VW Golf för 40 år sen.
Ja, det är en idiot-lösning med "finessen" med släckta (eller automatiska bakljus) spara några få watt och därmed införa den ökade olycksrisken.RoTe skrev:
Jag kan förstå att det sista stycket i mitt inlägg kan tolkas så, så låt mig förklara. Att köra om där det finns plats och använda sig av bilens signalanordningar för att påkalla uppmärksamhet, är vad som i vardagsmål kallas för ett aggresivt körsätt, och jag säger inte att det är bra. Tvärt om. Det är ett riskfyllt sätt att framföra fordon som kräver fullt fokus och en välutbildad, erfaren förare. Jag hade mycket hellre glidit fram, lugn och tillbakalutad, vilket är möjligt om trafiken var fördelad jämt över de körbanor som finns tillgängliga.Nötegårdsgubben skrev:
Jag är inte en sån idiot som pressar sig fram till varje pris, men jag förväntar mig att när man är klar med sin omkörning, så går man tillbaka till det högra körfältet, så att andra också får en möjlighet att komma förbi. Det kan manifestera sig såhär:Nötegårdsgubben skrev:
Jag kommer ikapp ett fordon i vänsterfil. Avvaktar situationen, och väntar på att framförvarande ska få en bra lucka till höger att gå in i. När det är "läge" (bilen framför har en bra, rymlig lucka till höger om sig) så kommer jag lite närmare och går ut lite mer åt vänster, för att med placeringen av mitt fordon signalera att jag vill köra om. Men det händer inget. Föraren framför väljer att bara fortsätta rulla förbi lucka efter lucka. Det kan tom. bli helt tomt i det högra körfältet, men de fortsätter ändå till vänster.
Här kanske du tycker att jag bara borde knyta näven i fickan, och låta framförvarande fortsätta slösa med min tid. Jag är av en annan åsikt, och det är att nu efter upprepade missade tillfällen, är det ok att antingen använda signalanordning, alt. köra om på insidan. Jag är medveten om att det är långt ifrån optimalt, men här lutar jag mig på trafikförordningens §1, 2st "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik." Vad är alternativet? Ringa efter polis, och hävda att de framför bryter mot §7? Inte troligt, så man resignerar, och gör det som orsakar minst störningar - troligen en omkörning på insidan.
Så jag förväntar mig inte undergivenhet, däremot så förväntar jag mig att om man har ett körkort, så ska man följa trafikförordningen - något som uppenbarligen fungerar i andra delar av landet, eller världen.
Jag skulle inte säga "avsevärt"Nötegårdsgubben skrev:
Tråden skulle handla om varför folk kör i mittfil, men jag tror att det finns ett större underliggande problem här, och det är att folk kör utan hänsyn till omgivande trafik. En del av det kommer kanske av att vår uppmärksamhet är mer splittrad nu jmfr. med när jag tog körkort. Nu finns det så mycket mer som kan pocka på ditt intresse- Infotainment, mobilen, etc. Men det är bara min teori iaf.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Instämmer, en gång i tiden fanns radioprogrammet Sveriges Bilradio. Där myntade C-G Hammarlund uttrycket "medtrafikanter" och på den tiden hjälpte man varann i trafiken.E Eriond skrev:Jag kan förstå att det sista stycket i mitt inlägg kan tolkas så, så låt mig förklara. Att köra om där det finns plats och använda sig av bilens signalanordningar för att påkalla uppmärksamhet, är vad som i vardagsmål kallas för ett aggresivt körsätt, och jag säger inte att det är bra. Tvärt om. Det är ett riskfyllt sätt att framföra fordon som kräver fullt fokus och en välutbildad, erfaren förare. Jag hade mycket hellre glidit fram, lugn och tillbakalutad, vilket är möjligt om trafiken var fördelad jämt över de körbanor som finns tillgängliga.
Jag är inte en sån idiot som pressar sig fram till varje pris, men jag förväntar mig att när man är klar med sin omkörning, så går man tillbaka till det högra körfältet, så att andra också får en möjlighet att komma förbi. Det kan manifestera sig såhär:
Jag kommer ikapp ett fordon i vänsterfil. Avvaktar situationen, och väntar på att framförvarande ska få en bra lucka till höger att gå in i. När det är "läge" (bilen framför har en bra, rymlig lucka till höger om sig) så kommer jag lite närmare och går ut lite mer åt vänster, för att med placeringen av mitt fordon signalera att jag vill köra om. Men det händer inget. Föraren framför väljer att bara fortsätta rulla förbi lucka efter lucka. Det kan tom. bli helt tomt i det högra körfältet, men de fortsätter ändå till vänster.
Här kanske du tycker att jag bara borde knyta näven i fickan, och låta framförvarande fortsätta slösa med min tid. Jag är av en annan åsikt, och det är att nu efter upprepade missade tillfällen, är det ok att antingen använda signalanordning, alt. köra om på insidan. Jag är medveten om att det är långt ifrån optimalt, men här lutar jag mig på trafikförordningens §1, 2st "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik." Vad är alternativet? Ringa efter polis, och hävda att de framför bryter mot §7? Inte troligt, så man resignerar, och gör det som orsakar minst störningar - troligen en omkörning på insidan.
Så jag förväntar mig inte undergivenhet, däremot så förväntar jag mig att om man har ett körkort, så ska man följa trafikförordningen - något som uppenbarligen fungerar i andra delar av landet, eller världen.
Jag skulle inte säga "avsevärt", men ja, jag håller med om ditt perspektiv. Mitt inte-så-optimala körsätt har tvingats fram av en stockholmstrafik som är egoistisk och troligen dåligt informerad.
Tråden skulle handla om varför folk kör i mittfil, men jag tror att det finns ett större underliggande problem här, och det är att folk kör utan hänsyn till omgivande trafik. En del av det kommer kanske av att vår uppmärksamhet är mer splittrad nu jmfr. med när jag tog körkort. Nu finns det så mycket mer som kan pocka på ditt intresse- Infotainment, mobilen, etc. Men det är bara min teori iaf.
Det är historia nu, nu är det snarast "mottrafikanter" och skit i andra som gäller..

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Ja det stämmer rätt bra med min bild tyvärr. Förr när någon ville backa ur sin parkeringsruta så stannade folk och underlättade, nu klämmer man sig förbi även om risken för kollision är stor, det är ju den backande som gör fel...F frasen_36 skrev:
Eller om man ska fickparkera in i en lucka. Man slår på högerblinkers och stannar i jämnhöjd med bilen framför. Snabbt som ögat åker bilen bakom fram och ställer sig en meter bakom...
Ja hänsyn (och framförhållning) är nåt som blir mer och mer sällsynt. Kan det månne ha nåt att göra med nya generationer bakom ratten?Fairlane skrev:
Ja det stämmer rätt bra med min bild tyvärr. Förr när någon ville backa ur sin parkeringsruta så stannade folk och underlättade, nu klämmer man sig förbi även om risken för kollision är stor, det är ju den backande som gör fel...
Eller om man ska fickparkera in i en lucka. Man slår på högerblinkers och stannar i jämnhöjd med bilen framför. Snabbt som ögat åker bilen bakom fram och ställer sig en meter bakom...
Satt för nån timme sen i snöyran med traktorn och körde bort snö.
All arbetsbelysning och "saftblandare" påslagen. Men nog f...n blåser en bil i full fart en halvmeter bakom traktorn med ung tjej bakom ratten och mobilen vid örat. Helt nollad. Inte en tanke på att anpassa fart och visa hänsyn.
All arbetsbelysning och "saftblandare" påslagen. Men nog f...n blåser en bil i full fart en halvmeter bakom traktorn med ung tjej bakom ratten och mobilen vid örat. Helt nollad. Inte en tanke på att anpassa fart och visa hänsyn.
Tycker en stor del av problemet är att det inte finns någon etablerad "standard" för hur lyset skall funka. Funkar lite annorlunda hos varenda biltillverkare.Fairlane skrev:
Men en sak är väl väldigt standard och det är väl halvljuslampan på instrumentpanelen:

Den lyser när halvljuset är tänt, eller?
Måste och måste, men då är det väl bättre att ljuset alltid är på. Eller att automatiken fungerar. Tanken var väl att det skulle gå att när det är ljust med släckta lampor men att hastighetsmätaren (digital) skulle vara igång.Fairlane skrev: