2 567 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Duschgolv 60x60cm utan kuvertskärning

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
BBR och BKR är krav som måste uppfyllasBirgitS skrev:
tillskillnad från BBV, GVK & Säker vatten som endast är branschregler och inget som behöver följas utan måste avtalas.
Jag kanske bara vill ha ett billigt badrum måste jag enligt dig då alltid köpa allt från BBV, GVK & Säker vatten?
Kommer ju bli extremt kostnadsdrivande för alla konsumenter.
Alldeles oavsett BBR, BKR, BBV, GVK och Säker vatten låter det som ditt fall fungerar utmärkt. Lite ytspänning stannar det väl alldeles oavsett vilket fall man har.R renovering01 skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Så du anser att kunniga och seriösa yrkespersoner normalt inte följer branschreglerna. Tråkigt att du anser att hantverkare beter sig så normalt. Jag har andra erfarenheter.A Aunty skrev:BBR och BKR är krav som måste uppfyllas
tillskillnad från BBV, GVK & Säker vatten som endast är branschregler och inget som behöver följas utan måste avtalas.
Jag kanske bara vill ha ett billigt badrum måste jag enligt dig då alltid köpa allt från BBV, GVK & Säker vatten?
Kommer ju bli extremt kostnadsdrivande för alla konsumenter.
Du kan avtala om specifika avvikelser från branschreglerna men då ska det avtalas i förväg. Om inget avtalas så är det branschreglerna som ska följas enligt konsumenttjänstlagen. Om TS hade avtalat om avvikelser när det gäller fallet så hade hen nog vetat det och inte frågat om fallet är korrekt.
Att branschregler normalt ska följas har gällt i årtionden.
Verkar som man gjort den enda möjliga lösningen med 60 plattor på det utrymmet.R renovering01 skrev:Har nytt badrum med 60x60cm plattor så även i dusch, där man inte har gjort kuvertskärning. Endast lutat 4st plattor mot fyrkantig brunn i mitten. Jag har tidigare aldrig sett detta. Är det verkligen korrekt? Är ej bakfall eller så. Men stannar en del ytspänning runt om direkt efter dusch. Torkar upp hyffsat inom ca. 30min dock.
Hela badrummet lutar i övrigt mot brunn också. Så det är korrekt.
(Ska fixa bättre bild)
Upp till bevis. Måttat med kortlek staplat under. Mäter då 4-5mm, ibland kanske 6mm, med ett 600mm långt Hultafors. Då man mäter per meter så antar jag att detta skulle vara precis inom ramen? ..om jag tänker rätt.
Gällande avtal så ligger inte det på mig, utan föreningen, där vissa gjort tillval. Jag hade från början valt 5x5cm i dusch, men fick tips om att det här skulle funka bra i efterhand.
Tänker att många fogar på duschgolvet egentligen inte är så bra (5x5cm) då dessa ej är täta och går i större utsträckning ner till tätskiktet, där det faktiska fallet egentligen är viktigast...
Gällande avtal så ligger inte det på mig, utan föreningen, där vissa gjort tillval. Jag hade från början valt 5x5cm i dusch, men fick tips om att det här skulle funka bra i efterhand.
Tänker att många fogar på duschgolvet egentligen inte är så bra (5x5cm) då dessa ej är täta och går i större utsträckning ner till tätskiktet, där det faktiska fallet egentligen är viktigast...

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Det har tydligen tidigare funnits en del motsägelser i reglerna från BKR, GVK och/eller Säker vatten, men senaste utgåvan jobbade man fram tillsammans för att se till att det inte är några. Men när det gäller plattsättning är det ju BKR (byggkeramiska rådet) som har bestämt reglerna under lång tid.Alfredo skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
7-20 mm/m i duschen och 2-10 mm/m utanförR renovering01 skrev:Upp till bevis. Måttat med kortlek staplat under. Mäter då 4-5mm, ibland kanske 6mm, med ett 600mm långt Hultafors. Då man mäter per meter så antar jag att detta skulle vara precis inom ramen? ..om jag tänker rätt.
Har du kontrollerat i flera riktningar?
Ye
När jag kollade lutning från dörren tidigare så körde jag ett 1800mm Hultafors, där varje streck är 1mm/m. Den stod då på max. Alltså över 5mm i övriga badrummet.
Efter 1 tim. har jag dock en liten pöl utan skrapning av golv (se bifogad bild). Men är helt borta efter ca.2tim.
Yes. Försökte runt hela där det verkar vara samma sak. Dock från vägg kunde jag bara använda halva passet, ca 250-300mm. Men lutade som mest där upplevde jag, vilket stämmer hur vattnet letar sig bort snabbast från fasta väggen/hörnet. Ska dubbelkolla sen igen.BirgitS skrev:
När jag kollade lutning från dörren tidigare så körde jag ett 1800mm Hultafors, där varje streck är 1mm/m. Den stod då på max. Alltså över 5mm i övriga badrummet.
Efter 1 tim. har jag dock en liten pöl utan skrapning av golv (se bifogad bild). Men är helt borta efter ca.2tim.