Byggahus.se
BirgitS BirgitS skrev:
Det vet vi inte eftersom det inte är uppmätt.
TS skriver själv i inlägg nr 1 att det är korrekt och att fall finns!

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
TS skriver själv i inlägg nr 1 att det är korrekt och att fall finns!
Så vitt jag kan se så frågar TS om det är korrekt. Branschreglerna anger inte bara att det ska finnas fall utan även att det ska vara ett visst antal mm/m, både minimimått och maximimått.

A
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag kan se så frågar TS om det är korrekt. Branschreglerna anger inte bara att det ska finnas fall utan även att det ska vara ett visst antal mm/m, både minimimått och maximimått.
men du behöver inte följa branschreglerna utan det är BBR, BKR etc som ska följas.

BirgitS
A Aunty skrev:
men du behöver inte följa branschreglerna utan det är BBR, BKR etc som ska följas.
Så vitt jag vet så är det just BKR som bestämmer branschreglerna för fall i badrum, tillsammans med GVK.

A
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet så är det just BKR som bestämmer branschreglerna för fall i badrum, tillsammans med GVK.
BBR och BKR är krav som måste uppfyllas
tillskillnad från BBV, GVK & Säker vatten som endast är branschregler och inget som behöver följas utan måste avtalas.

Jag kanske bara vill ha ett billigt badrum måste jag enligt dig då alltid köpa allt från BBV, GVK & Säker vatten?
Kommer ju bli extremt kostnadsdrivande för alla konsumenter.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du på allvar att de skulle ha avtalat om att jobbet inte ska följa konsumenttjänstlagen? Är det ens lagligt att göra det?
Lagligt är det nog men normalt saknar det helt rättsverkan.

Text om avtalsvillkor i lag, konsumentens skydd, referens till svensk lagstiftning (2004:554).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R renovering01 skrev:
Är ej bakfall eller så. Men stannar en del ytspänning runt om direkt efter dusch. Torkar upp hyffsat inom ca. 30min dock. Hela badrummet lutar i övrigt mot brunn också. Så det är korrekt.
Alldeles oavsett BBR, BKR, BBV, GVK och Säker vatten låter det som ditt fall fungerar utmärkt. Lite ytspänning stannar det väl alldeles oavsett vilket fall man har.

BirgitS
A Aunty skrev:
BBR och BKR är krav som måste uppfyllas
tillskillnad från BBV, GVK & Säker vatten som endast är branschregler och inget som behöver följas utan måste avtalas.

Jag kanske bara vill ha ett billigt badrum måste jag enligt dig då alltid köpa allt från BBV, GVK & Säker vatten?
Kommer ju bli extremt kostnadsdrivande för alla konsumenter.
Så du anser att kunniga och seriösa yrkespersoner normalt inte följer branschreglerna. Tråkigt att du anser att hantverkare beter sig så normalt. Jag har andra erfarenheter.

Du kan avtala om specifika avvikelser från branschreglerna men då ska det avtalas i förväg. Om inget avtalas så är det branschreglerna som ska följas enligt konsumenttjänstlagen. Om TS hade avtalat om avvikelser när det gäller fallet så hade hen nog vetat det och inte frågat om fallet är korrekt.

Att branschregler normalt ska följas har gällt i årtionden.

BirgitS BirgitS skrev:
Att branschregler normalt ska följas har gällt i årtionden.
Kan det inte finnas situationer där det finns flera olika fackmannamässiga sätt att göra något med motsvarande motstridiga branschregler för respektive sätt? Vad jag nu vill säga med det...

R renovering01 skrev:
Har nytt badrum med 60x60cm plattor så även i dusch, där man inte har gjort kuvertskärning. Endast lutat 4st plattor mot fyrkantig brunn i mitten. Jag har tidigare aldrig sett detta. Är det verkligen korrekt? Är ej bakfall eller så. Men stannar en del ytspänning runt om direkt efter dusch. Torkar upp hyffsat inom ca. 30min dock.

Hela badrummet lutar i övrigt mot brunn också. Så det är korrekt.

(Ska fixa bättre bild)
Verkar som man gjort den enda möjliga lösningen med 60 plattor på det utrymmet.

BirgitS
M Mach77777 skrev:
Verkar som man gjort den enda möjliga lösningen med 60 plattor på det utrymmet.
På vilket sätt menar du att det inte skulle ha gått att göra en kuvertskärning?

Upp till bevis. Måttat med kortlek staplat under. Mäter då 4-5mm, ibland kanske 6mm, med ett 600mm långt Hultafors. Då man mäter per meter så antar jag att detta skulle vara precis inom ramen? ..om jag tänker rätt.

Gällande avtal så ligger inte det på mig, utan föreningen, där vissa gjort tillval. Jag hade från början valt 5x5cm i dusch, men fick tips om att det här skulle funka bra i efterhand.

Tänker att många fogar på duschgolvet egentligen inte är så bra (5x5cm) då dessa ej är täta och går i större utsträckning ner till tätskiktet, där det faktiska fallet egentligen är viktigast...

• Vattenpass i närbild på yta, visar jämn nivå med luftbubbla centralt positionerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass i närbild, grönt libell, inramat av svart, mot oskarp bakgrund.
    Skapa konto
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det inte finnas situationer där det finns flera olika fackmannamässiga sätt att göra något med motsvarande motstridiga branschregler för respektive sätt? Vad jag nu vill säga med det...
Det har tydligen tidigare funnits en del motsägelser i reglerna från BKR, GVK och/eller Säker vatten, men senaste utgåvan jobbade man fram tillsammans för att se till att det inte är några. Men när det gäller plattsättning är det ju BKR (byggkeramiska rådet) som har bestämt reglerna under lång tid.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
R renovering01 skrev:
Upp till bevis. Måttat med kortlek staplat under. Mäter då 4-5mm, ibland kanske 6mm, med ett 600mm långt Hultafors. Då man mäter per meter så antar jag att detta skulle vara precis inom ramen? ..om jag tänker rätt.

Gällande avtal så ligger inte det på mig, utan föreningen, där vissa gjort tillval. Jag hade från början valt 5x5cm i dusch, men fick tips om att det här skulle funka bra i efterhand.

Tänker att många fogar på duschgolvet egentligen inte är så bra (5x5cm) då dessa ej är täta och går i större utsträckning ner till tätskiktet, där det faktiska fallet egentligen är viktigast...
7-20 mm/m i duschen och 2-10 mm/m utanför

Har du kontrollerat i flera riktningar?

Ye
BirgitS BirgitS skrev:
7-20 mm/m i duschen och 2-10 mm/m utanför

Har du kontrollerat i flera riktningar?
Yes. Försökte runt hela där det verkar vara samma sak. Dock från vägg kunde jag bara använda halva passet, ca 250-300mm. Men lutade som mest där upplevde jag, vilket stämmer hur vattnet letar sig bort snabbast från fasta väggen/hörnet. Ska dubbelkolla sen igen.

När jag kollade lutning från dörren tidigare så körde jag ett 1800mm Hultafors, där varje streck är 1mm/m. Den stod då på max. Alltså över 5mm i övriga badrummet.

Efter 1 tim. har jag dock en liten pöl utan skrapning av golv (se bifogad bild). Men är helt borta efter ca.2tim.

• Grått golv med kakelplattor och en metallgolvbrunn med vattendroppar.
    Skapa konto
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.