Byggahus.se
hejhej!

jag håller på att planera inför ett husbygge och tycker LKs prefabskåp 8/6 (Vattenmätarskåp) verkar bra och smidiga. verkar vara pressanslutningar dock, kan jag få på vanliga klämringskopplingar ändå? Har inget pressverktyg och känns inte värt att köpa.

• Ett värmeinstallationsskåp med rördelar, ventiler och anslutningar för uppdelning av värme eller kyla i fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Leta upp ett begagnat verktyg på Tradera eller nåt? Måste finnas fler som bara gjort ett enda jobb med sånt och sedan säljer

Åsa Lund
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Eller så köper du ett sådant här istället och kör med klämmringar.
[länk]

[bild]
Jag har motsvarande från Uponor!

Låt inte presskopplingarna hindra dig. Det är billigt att hyra ett verktyg, lätt att använda.

Jag hade 70+ kopplingar att pressa och hade aldrig gjort det tidigare. Hämtade onsdag kväll och tänkte att jag börjar på torsdagen och gör klart över helgen. Det slutade med att jag pressade hälften på onsdagskvällen och resten på torsdagskvällen och lämnade tillbaka på fredag morgon. Givetvis hade jag kapat och monterat alla rör osv redan, men ändå, det går otroligt snabbt om man har förberett arbetet. Nu var detta kopparpress, men jag antar att pex är samma sak fast andra käftar.

• Gilla
oswim
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Eller så köper du ett sådant här istället och kör med klämmringar.
[länk]

[bild]

bra idé! dock vill jag gärn ha med fler utgångar

MathiasS MathiasS skrev:
Låt inte presskopplingarna hindra dig. Det är billigt att hyra ett verktyg, lätt att använda.

Jag hade 70+ kopplingar att pressa och hade aldrig gjort det tidigare. Hämtade onsdag kväll och tänkte att jag börjar på torsdagen och gör klart över helgen. Det slutade med att jag pressade hälften på onsdagskvällen och resten på torsdagskvällen och lämnade tillbaka på fredag morgon. Givetvis hade jag kapat och monterat alla rör osv redan, men ändå, det går otroligt snabbt om man har förberett arbetet. Nu var detta kopparpress, men jag antar att pex är samma sak fast andra käftar.
låter ju rätt smidigt måste jag säga. vill gärna kunna avmontera rören då jag tänkte använda skåpet i en liten tillfällig bod med toalett, dusch mm som jag ska bygge nu i vår för att sedan sätta in den i huvudbyggnaden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.