Byggahus.se
K Kane skrev:
Men det finns fasta lägen för de vanliga vinklar (15, 22.5, 31.6 och 45 grader) på Dewalten?
Det är 45 grader, även om du har en pil så är inte skalan lämpad att ställa på mer en hela grader.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G Golf2r skrev:
Hade jag själv valt hade det blivit boschen. Har kört båda och gillar inte dewalts instegsmodeller, ska vara de som har handtaget horisontellt. Boschen skär djupare med. Har själv dewalt men den större dws 718xps. Är inte märkestrogen alls utan kör de märkena som gör de bättre maskinerna, har nog alla de kända märkena inklusive bosch.
Ska du ha den till hemmafix kommer den duga alldeles utmärkt
Har du testat Makitan?

Med boschen kan du säkert ställa gradmarkeringen så den stämmer exakt

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inte den lilla bara en större modell och då var jag inte helt nöjd

T TommyC skrev:
Jag köpte av misstag dammuppsamlaren till min Dewalt 777. Trots en bra dammsugare så hamnar nog hälften bedvid. Sågen och stativet är jag väldigt nöjd med men dammuppsamlaren är ett skämt.
Dammuppsamlingen på nya DWS777 är under all kritik, den gamla med dubbla utblås var markant bättre, jag har byggt om våra med dubbla men det är inte en optimal lösning.

Alla jag känner som har sågar från DeWalt och Bosch blå är nöjda med sina val. De som inte köpte en bra ställning direkt ångrar senare att de inte gjorde så. Makita med flera kvalitétsfabrikat fungerar troligen också utmärkt liksom naturligtvis Festool. Du får bestämma vilka egenskaper som är viktigast och välja därefter. Jag har blandade fabrikat av maskiner från Bosch gröna skruvdragare och överhandsfräs till Festool sänksåg, slipmaskiner och dammsugare. Inget är direkt dåligt förutom utsuget till DeWalt 777. Festool slår det mesta. Man får ofta vad man betalar för som någon redan har nämnt.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Förstagångsköparen skrev:
Men de andra hade tydliga pilar. DeWalten hade ingen pil så det var svårt att se exakt.

Bilden: Makitan hade en pil som gjorde det klart vilken grad man har.

Makitan hade 1400w. Boschen och DeWalten hade mer. Räcker 1400w eller?
Man märker skillnad, dock inte nödvändigtvis ett problem, maximalt varvtal kommer uppnås fortare med mer effekt och vid sågning i hårda material kommer den inte tappa lika mycket varv.

L Liljeros skrev:
Dammuppsamlingen på nya DWS777 är under all kritik, den gamla med dubbla utblås var markant bättre, jag har byggt om våra med dubbla men det är inte en optimal lösning.
Jag ställer sågen på sin ställning utanför garaget riktad utåt så är problemet löst.

K Kane skrev:
Boschen har bärhandtag......
[bild]
Samt förhållandevis brett upplag/bord. (y)
Känns som de lagt ner LITE R&D på dammhanteringen också.

Edit
Så mina fingrar är snabbare än hjärnan ibland :geek:

Redigerat:
lagt ner kan tolkas på två sätt :D

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag ställer sågen på sin ställning utanför garaget riktad utåt så är problemet löst.
Problemet vi har är att vi jobbar inomhus i främst nyproduktion, dvs om dammupptagningen inte fungerar behöver vi komma med en väldigt bra förklaring på varför detta inte skulle vara en hälsorisk, dom stora byggföretagen är ganska hårda med detta idag.

Är fruktansvärt korkat av Dewalt att göra om designen på detta sättet vilket tog dom från att vara bäst i klassen till bland dom sämre, knappast en uppgradering...försökte importera ett gäng av gamla DWS777 när uppdatering kom från länder där gamla modellen fortfarande fanns kvar men kom bara över ett 15-tal så numera får vi bygga om dom själva.

L Liljeros skrev:
Man märker skillnad, dock inte nödvändigtvis ett problem, maximalt varvtal kommer uppnås fortare med mer effekt och vid sågning i hårda material kommer den inte tappa lika mycket varv.
Men om jag bara ska såga 45×70mm reglar och lister så känns det inte som att det borde spela så stor roll med 1400w?

Men om jag bara ska såga 45×70mm reglar och lister så känns det inte som att det borde spela så stor roll med 1400w?
Nej nog räcker den effekten, utan problem.

Nä det är nog på faktorn "nice to have", skulle inte stryka en maskin pga av det

L Liljeros skrev:
Problemet vi har är att vi jobbar inomhus i främst nyproduktion, dvs om dammupptagningen inte fungerar behöver vi komma med en väldigt bra förklaring på varför detta inte skulle vara en hälsorisk, dom stora byggföretagen är ganska hårda med detta idag.

Är fruktansvärt korkat av Dewalt att göra om designen på detta sättet vilket tog dom från att vara bäst i klassen till bland dom sämre, knappast en uppgradering...försökte importera ett gäng av gamla DWS777 när uppdatering kom från länder där gamla modellen fortfarande fanns kvar men kom bara över ett 15-tal så numera får vi bygga om dom själva.
Min DWS777 är inköpt i maj 2008. Den tidigare modellen hette DWS707 om jag minns rätt. Fanns det DWS777 med bra dammupptagning? Har du någon modifiering som förbättrar dammupptagningen? Hur bra blir det? Jag har min slipmaskin Festool Rotex 150 som referens, där är dammupptagningen nästan total. Har Bosch blå sågar bra dammupptagning? Varför använder ni i så fall DeWalt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.