Byggahus.se
Körde från Karlstad till Stockholm idag. Allså helvete vad många dåliga förare det är ute på vägarna. Men en positiv händelse var en snubbe som började blinka vänster för att sedan att avbryta sin omkörning när han såg mig komma i vänsterfilen. Började nästan gråta.

• Älska
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
C
M Myckling skrev:
Jag fick lära mig att man kör om snabbt och effektivt men idag segar sig folk förbi så de knappt hinner förbi medan det är dubbelfil.
Minst lika irriterande är i och för sig de som ligger och segar i 90 när det är enfiligt och sen så fort det blir dubbelfiligt drar de på. Nästan för att försäkra sig att så få som möjligt skall hinna om. :thinking:

• Gilla
Nilstyko och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Minst lika irriterande är i och för sig de som ligger och segar i 90 när det är enfiligt och sen så fort det blir dubbelfiligt drar de på. Nästan för att försäkra sig att så få som möjligt skall hinna om. :thinking:
Jag tror de är rädda för det är lite smalare. Dessa männsikor har inget på våra vägar att göra

• Gilla
  • Älska
atomlab och 8 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Gaaaaahhhh! och :poop:

Fick igår post levererad med CityMail, några tidningar och två fakturor.
Den ena fakturan visade sig vara en betalningspåminnelse (på en faktura jag aldrig fått) och det andra en årsmedlemsskapsförnyelse.
Betalningspåminnelsen daterad 15/11, medlemsskapsförnyelsen den 12/11.
Igår var det den 30/11 och två dagar med kraftigt snöfall i mitt område förra veckan kan inte ha hindrat dryga två veckors post från att komma fram.
Den ena grejen går att lösa med e-faktura (fast vi vill inte det), den andra har inte det som förslag.

Har mailat CityMail och inväntar svar. Känner att jag, ofrivilligt, blir en gnällig tant men det handlar om samhällsservice som ska funka.
När det enbart fanns ett Posten (och jag jobbade där) så funkade allt, i ur och skur. Jag är för konkurrens men vad gäller utdelning av post och paket så har inte konkurrensen gjort något bättre.

Posten är katastrof iallafall här jag bor… så jag välkomnar alla andra alternativ. Som tur skickas det mesta digitalt idag!

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror de är rädda för det är lite smalare. Dessa männsikor har inget på våra vägar att göra
Är det inte lite av en klassiker på mindre lite kurviga vägar, många bromsar när dom får möte.. Det självklara borde väl vara att gå åt sidan om man ligger för nära mitten.

FredrikR FredrikR skrev:
Är det inte lite av en klassiker på mindre lite kurviga vägar, många bromsar när dom får möte.. Det självklara borde väl vara att gå åt sidan om man ligger för nära mitten.
Vem vet hur de tänker. Rätt blir det inte. Körde farsans dubbfria däck. Var mycket bra fäste så förstår inte riktigt hur de andra tänkte som såsade.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vem vet hur du tänker. Rätt blir det inte. Körde farsans dubbfria däck. Var mycket bra fäste så förstår inte riktigt hur de andra tänkte som såsade.
Jag syftade på att folk tenderar att sakta ner när det blir smalare eller som vid möte.
Ett tecken på att man han inte har koll på var man har bilen.

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är inte det där en inbyggd defekt i 2+1-systemet?
Min teori är som följer:
Man har ett tåg på 1-delen där hastigheten bestäms av det första fordonet. När det 2-filigt kör en eller ett par om den första i kön, varpå de bakomvarande ökar hastigheten för att täcka upp luckan och komma i läge att köra om på nästa 2-filssträcka. De längre bak i kön upplever denna fartjustering med en allt större fördröjning ju längre bak de ligger, som ett gummiband. Ligger man några fordon bak i kön kommer man fram till 2-sträckan lagom till att de framförvarande har ökat hastigheten och sen när 1-delen börjar har de knappat in luckan och saktar ner till första bilens fart.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag syftade på att folk tenderar att sakta ner när det blir smalare eller som vid möte.
Jo jag tänkte mer på det allmänna såsandet idag. :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F frause skrev:
Är inte det där en inbyggd defekt i 2+1-systemet?
Min teori är som följer:
Man har ett tåg på 1-delen där hastigheten bestäms av det första fordonet. När det 2-filigt kör en eller ett par om den första i kön, varpå de bakomvarande ökar hastigheten för att täcka upp luckan och komma i läge att köra om på nästa 2-filssträcka. De längre bak i kön upplever denna fartjustering med en allt större fördröjning ju längre bak de ligger, som ett gummiband. Ligger man några fordon bak i kön kommer man fram till 2-sträckan lagom till att de framförvarande har ökat hastigheten och sen när 1-delen börjar har de knappat in luckan och saktar ner till första bilens fart.
Om alla maxade upp till körkortsgränsen (30km över) så hade det flytit på mycket bättre. Självklart måste man dock justera hastigheten efter sikt och väglag

FredrikR FredrikR skrev:
Haha de tänker skulle det stå. Inte du :)

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Redigerat:
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
K
pjgb pjgb skrev:
GAAAAHHHH….
Kattskrället kommer in med en livs levande skogsmus, släpper ut den i vardagsrummet varpå den springer in under sockeln på bokhyllan med hela sambons studentlitteratur…
Varför tog musen med sig din sambos studentlitteratur när den skulle in under bokhyllan.:D

• Haha
  • Gilla
Ring och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du har missförstått. Det är trångt och otäckt i de enkelfiliga segmenten. 90 förresten? det brukar snarare vara 70-75 om det är 100-väg, och sen upp i 140 minst när det är dubbelfiligt.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C
F frause skrev:
Min teori är som följer:
Det fenomenet förekommer så klart också, men är mer förståeligt.
Det jag pratar om är förare som kraftigt ökar sin marschfart trots att det inte är en käft i synhåll framför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.