Byggahus.se
raveper raveper skrev:
Dricker du det vattnet?
Varför inte? Det är mycket mindre klorin än vad som är i en pool, och barn får i sig massor av det. Feck, det var ett tips jag såg på någon myndighets sida för hur man skulle hålla sig beredd.

Eller menar du silverspiralen? Den bara ligger där, den påverkar inte vattnet alls, förutom att alger och sånt tycks ogilla den.

L Liljeros skrev:
Nu finns det ju ett antal olika faktorer som påverkar detta tex hur jämn temperatur lagringen sker vid, vilket typ av kärl, batch av bränsle osv. Dvs det kan mycket väl gå att lagra längre men det vedertagna gällande lagring av modern bensin är 3-6 månader. Efter detta kan flyktiga ämnen som är dom lättantändliga avdunstat och kondens kan ha uppkommit i för stor skala.

Jag tänker kanske att när det gäller prepping så handlar det om att vara förberedd, att då chansa på att det säkert går för att det gått förut är kanske inte helt bra, kan ju bli surt att stå där med alla sina förberedelser och så faller det på att bensinen var gammal…
Ja, om du har bensinen i ett ventilerat kärl. Det ska du inte ha.

Sen är det stor skillnad på hållbarhet om man förvarar i plastdunk mot plåtdunk. Plasten släpper igenom ångor.

D Daniel 109 skrev:
Ja, om du har bensinen i ett ventilerat kärl. Det ska du inte ha.
Jag skrev väl inte nånstans att man inte kan lagra det längre, vidtar man åtgärder enligt konstens alla regler så är det fullt möjligt att lagra bensin betydligt längre men det ställer väldigt höga krav, ska du ha det och tanka gräsklipparen nästa år på landet inga problem, men om det nu är tänkt som din livlina när allt går åt skogen och inget drivmedel finns att köpa då ser jag inte bensin som bränslet med stort L när det gäller lagringsförmåga…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
"Energy war"... "någon" får ett land att köpa reservelverk från Kina och lagra en massa petroleumprodukter.
Verkar inte särskilt klok isf att bygga upp elsystemet igen.

L Liljeros skrev:
Som jag skrev, för den händige är detta nog inget problem men out of the box funkar det ej, att justera en förgasare var något som gemene man fixade för 40 år sen men ser inte riktigt ut så idag… Hade det dessutom varit så att elverket funkade bra även på E85 så hade nog dom flesta tillverkare varit snabba att lägga till den egenskapen och en liten ställskruv med ett fast läge…
De flesta marknader har tyvärr ingen E85 så tillverkarna har ingen aning.
Visst behövs en skruvmejsel men det kan väl alla preppers hantera redan?

raveper raveper skrev:
Dricker du det vattnet?
Klorin består vad jag kommer ihåg främst av natriumhypoklorit och det är samma substans som vi använde för att rena vatten i lumpen. 1 ml per 250 liter vatten (dvs en elefantpung) för transport av rent kommunalt vatten, 5 ml om du hade fått det från tveksam källa eller pumpat upp det ur en flod och grovrenat med filter.

Klor är inte så illasmakande som folk tror, bara lufta vattnet en halvtimme innan konsumtion så försvinner det mesta kloret. Klor gör mycket mer nytta än skada.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Klorin består vad jag kommer ihåg främst av natriumhypoklorit och det är samma substans som vi använde för att rena vatten i lumpen. 1 ml per 250 liter vatten (dvs en elefantpung) för transport av rent kommunalt vatten, 5 ml om du hade fått det från tveksam källa eller pumpat upp det ur en flod och grovrenat med filter.

Klor är inte så illasmakande som folk tror, bara lufta vattnet en halvtimme innan konsumtion så försvinner det mesta kloret. Klor gör mycket mer nytta än skada.
Brukar du oxå dricka laserskärarvatten?

raveper raveper skrev:
Brukar du oxå dricka laserskärarvatten?
På den tiden fanns laserskrivare bara som något Ernst Stavro Blofeld använde, detta var tidigt 80-tal.

Laserskrivare..
Själv dricker jag hellre whiskey.

raveper raveper skrev:
Laserskrivare..
Själv dricker jag hellre whiskey.
Autokårräkt. Givetvis skall det vara laserskärare.

• Haha
noone70
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Sen är det stor skillnad på hållbarhet om man förvarar i plastdunk mot plåtdunk. Plasten släpper igenom ångor.
Källa på det?
Plast används som tankmaterial för drivmedel i massor av olika fordon och maskiner, att dom skulle släppa igenom ångor tvivlar jag starkt på.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Källa på det?
Plast används som tankmaterial för drivmedel i massor av olika fordon och maskiner, att dom skulle släppa igenom ångor tvivlar jag starkt på.
Jo plast släpper igenom ångor, för tio-femton år sedan när USA skärpte emissionsnormerna för motorfordon fick man gå tillbaka till tankar i stålplåt vilket man egentligen inte ville för plasttankar är mer krocksäkra.

Nu kommer plast mer och mer till etanol förvaring.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo plast släpper igenom ångor, för tio-femton år sedan när USA skärpte emissionsnormerna för motorfordon fick man gå tillbaka till tankar i stålplåt vilket man egentligen inte ville för plasttankar är mer krocksäkra.
Det måste ha varit mycket tidigare än så (om det ens hänt)?

1999: As many as 55 percent of all North American vehicles have plastic fuel tanks this year
https://www.plasticsnews.com/article/19990301/NEWS/303019966/honda-launches-plastic-tank

2004: Last year plastic gas tanks had taken over an estimated 72% of the market in North America, and almost 50% worldwide.
https://www.industryweek.com/none/article/21949569/steel-or-plastic

2016: Recent research indicates that 98 percent of all vehicles in Europe are outfitted with plastic gas tanks, and 75 percent of all vehicles in the United States have plastic tanks as well.

https://raybuck.com/plastic-vs-steel-gas-tanks/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.