Byggahus.se
Ttette Ttette skrev:
Hej igen

Nu har jag fått dit stosen och isoleringen, frågan är om detta räcker? Eller bör man mura innersidan och få ihop själva plåtstosen med skorstenen på något vis? [bild]
Tack för uppdateringen!

Har du några fler bilder från installationen? Den isolering som man ser i nederkant bild, vad täcker den?

F fredrik_pe skrev:
Tack för uppdateringen!

Har
du några fler bilder från installationen? Den isolering som man ser i nederkant bild, vad täcker den?
Inte så mycket som är relevant, men denna bilden är tagen underifrån. Såg precis att jag ska nog trycka fast ännu mer isolering där. Tanken nu var att fästa röret underifrån med hjälp utav gallerhålet jag gjorde tidigare. Ett hål i en svart yta med isolering synlig; el- eller ventilationsslang, skadad konstruktion. Dustigt och föråldrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen spis i tegel, ved, verktyg, renovering pågår, brandsläckare synlig, hemmiljö.
Skapa konto

Ttette Ttette skrev:
Inte så mycket som är relevant, men denna bilden är tagen underifrån. Såg precis att jag ska nog trycka fast ännu mer isolering där. Tanken nu var att fästa röret underifrån med hjälp utav gallerhålet jag gjorde tidigare. [bild][bild]

Tack! snyggt!

Har den kilat fast sig bra nu?

Hur tänkte du fästa den genom gallerhålet?

F fredrik_pe skrev:
Tack! snyggt!

Har den kilat fast sig bra nu?

Hur tänkte du fästa den genom gallerhålet?
Hittade en bild till, sådär såg det ut innan jag satt in stosen.
Inuti ett rör eller skorsten med sot, isoleringsmaterial och eventuell blockering eller skada.
Skapa konto

Tycker stosen sitter rätt stabilt, den kan absolut inte åka neråt i alla fall Ska försöka trycka fast den mer om det går.

Jag hade helst nitat röret men når nog inte in med verktyget. Tänkte bara lägga pannkitt runt sen trycka på röret.

Ttette Ttette skrev:
Hej igen

Nu har jag fått dit stosen och isoleringen, frågan är om detta räcker? Eller bör man mura innersidan och få ihop själva plåtstosen med skorstenen på något vis? [bild]
ser väl fint ut det där, viktiga är ju att inte stosen kan rasa ner.
Skulle bli profsigt med en kaka med murbruk över isoleringen med lite fall in mot stosen, går ju att lägga dit efter att du murat igen arbetshålet genom att köra upp armen underifrån genom stosen.

V vinylskiva skrev:
Skulle bli profsigt med en kaka med murbruk över isoleringen med lite fall in mot stosen, går ju att lägga dit efter att du murat igen arbetshålet genom att köra upp armen underifrån genom stosen.

Något särskilt bruk?

C känns väl rimligt

V vinylskiva skrev:
tack!
Du tänker på insidan mot stenarna man murar igen med sen eller? Kan man inte göra det efter man lagt första stenen då tror du eller vill man ännu högre upp? Typ från sträcket jag ritade och neråt Öppning i murverk visar sotiga väggar, antyder gammal skorsten eller eldstad, med insats av metall.
Skapa konto

Spännande tråd, blir bra sugen på att försöka göra detta själv. Men ska riva halva öppnaspisen så känns dumt att inte låta en riktig mura göra hela vårt jobb.
Men ni är duktiga som gör allt själva!
Fint och bra ser det ut.

• Gilla
Ttette
  • Laddar…
Ttette Ttette skrev:
Hej igen

Om jag tolkar Keddys instruktion korrekt så ska du inte mura fast röret på något sätt med plåtstosen. Men se verkligen till att du trycker tätt med stenullsisoleringen.

Illustration av skorsten, isolering, och montering av skorstensstos i ett hus. Instruktionstext på svenska medföljer.
Skapa konto

https://www.keddy.se/wp-content/uploads/2018/04/SK1000-2000-SE-20180404.pdf

• Gilla
Ttette
  • Laddar…
L lmgmags skrev:
Om jag tolkar Keddys instruktion korrekt så ska du inte mura fast röret på något sätt med plåtstosen. Men se verkligen till att du trycker tätt med stenullsisoleringen.

[bild]

[länk]
Tack för infon men jag skulle tro utan att veta helt säkert så avser troligtvis den där instruktionen ett fast rör och inte en mer rörlig slang som jag själv använder mig utav.
Någon får gärna bekräfta detta så jag inte gör bort mig helt då jag tänkt mura senare idag

Ttette Ttette skrev:
Tack för infon men jag skulle tro utan att veta helt säkert så avser troligtvis den där instruktionen ett fast rör och inte en mer rörlig slang som jag själv använder mig utav.
Någon får gärna bekräfta detta så jag inte gör bort mig helt då jag tänkt mura senare idag
Fast vad -r syftet med att mura fast? Räcker ju att det är tätt. Sen kan du ju dessutom ta bort allt i ett skede senare om det ska byggas om.

jag tryckte upp en sån keddymuff underifrån. Man kan se stenullen om man tittar från taket ned genom skorstenen. Sotaren var hör och inspekterande, provtryckte och det hela blev godkänt.

L lmgmags skrev:
Fast vad -r syftet med att mura fast? Räcker ju att det är tätt. Sen kan du ju dessutom ta bort allt i ett skede senare om det ska byggas om.

jag tryckte upp en sån keddymuff underifrån. Man kan se stenullen om man tittar från taket ned genom skorstenen. Sotaren var hör och inspekterande, provtryckte och det hela blev godkänt.
Syftet är egentligen inte att mura fast allting utan det blir snarare en konsekvens utav att jag vill göra så det blir tätt mellan stoskanterna och innerväggen på skorstenen.
Sotarens viska ska kunna gå ner så enkelt som möjligt utan att den fastnar samt att ingen sot ska kunna leta sig ner emellan.
Detta kanske är överkurs men nu har jag gått den långa vägen och kan lika gärna göra det här också så allting blir 100%.

Med det sagt låter såklart din beskrivningen enormt mycket smidigare och det kanske hade räckt men efter att jag pratat med några olika sotare och ”kamin insättare” så fick jag olika bud
Var alldeles för osäker när jag började, därav mina inlägg här också.

Ttette Ttette skrev:
tack!
Du tänker på insidan mot stenarna man murar igen med sen eller? Kan man inte göra det efter man lagt första stenen då tror du eller vill man ännu högre upp? Typ från sträcket jag ritade och neråt [bild]
Från strecket ser ut att bli bra.
Dom man inte ska mura fast är dom gamla gjutjärnsrören som keddy använde förr, dom expanderar när dom värms upp.
Tanken med att mura lite runt stosen är att minska risken att slå loss den eller att det kommer ett lod rakt ner genom isoleringen ifall det är för mycket yta runt plåten som bara stoppas full med isolering.

• Gilla
Ttette
  • Laddar…
God dag Allesammans!

Nu har det varit tyst här ett tag så tänkte det var dags att uppdatera tråden för sista gången.
Börjar med ett stort tack till alla som engagerat sig och försökt hjälpa till på ett eller annat sätt, mycket uppskattat.

Efter senaste inlägget åkte kaminen in i öppna spisen och här var det extremt trångt, fick plocka ut den flertal gånger för att justera höjden och röret innan det till slut gick att få ihop. Fördelaktigt om man är liten och nätt

Efter det murade jag ungefär 10mm på insidan utav skorstenen för att få slätare yta samt att jag ville få bort de vassa kanterna på själva stosen så inte viskan skulle kunna fastna någonstans vid sotning.
Ett öppet murat hål med synliga tegelstenar och grov betong i en vägg.
Skapa konto

Nästa steg var att sätta fast sten 1 utav 3 för att kunna mura upp en liten ”backe” från övre kanten på den stenen och ner emot stoskanten. (Se tidigare inlägg)

Sedan var det dags för sten nr2 att hamna på rätt plats, när den väl satt där så fortsatte jag så gott jag kunde (det var inte så mycket plats kvar) att mura insidan för att få ihop alla ytor med varandra och undvika kanter/utstick från bruket.
Handduken satt där för att slippa få ner massa bruk i kaminen.

När sista stenen kom på plats var det bara hålla tummarna för att besiktningen skulle bli godkänd från sotaren.

En mysig öppen spis inbyggd i en vit stenmur med brinnande ved och vedstockar bredvid.
Skapa konto

Och så blev det

Kanske inte den mest detaljerade guiden men hoppas tråden kan vara till lite hjälp för någon annan framöver.

• Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.