Byggahus.se
W Webgurun skrev:
Jordnötssmör är bra för det kletar fast fint på fällan och är lätt att applicera.
nutella funkar bra med

S Söne skrev:
Ett helt tätt hus med belysning runt om är en bra förutsättning. Vi hade motorväg mellan dörrkarm och regel, sådana saker behöver tätas. ”Min” skadedjursgubbe på försäkringsbolaget sa att det allra bästa är en hög sockel, alltså minst 50 cm grundmur.

-

Vet någon var denna fälla kan köpas i Sverige? Den heter Jawz och jag tror den tillverkas i USA. Länsförsäkringar ger ut dessa och de är helt fantastiska. Överlägsna allt annat jag prövat men Länsförsäkringars ranson räcker inte. Ställer två stycken åt vardera håll i en avlång trälåda (typ råttgiftlåda) med hål i vardera ände och många av mössen fångas inte mitt i måltiden utan när de springer igenom lådan. Alltså kring 95 % död mus-garanti jämfört med andra lösningar. Resterande procent får man hjälpa över till andra sidan med lämplig metod…
[bild]
Som redan är skrivet så fungerar supercat på samma sätt, i varje fall den jag visade här ovan.
Smart sätt att valla in dem i en låda

Bästa musfällan är väl ändå katt

• Gilla
Kenoli
  • Laddar…
G Goalit skrev:
Bästa musfällan är väl ändå katt
Lite svåranvänd vid fritidshuset bara.

S Söne skrev:
Vet någon var denna fälla kan köpas i Sverige? Den heter Jawz och jag tror den tillverkas i USA.
Här:
Plast musfälla, beteskopp, svart, prisinformation, köp-knapp, produktnummer, lagerstatus, svensk text.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Davidbagare
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är dom bättre än dessa skulle du säga? (som jag tycker funkar helt ok)

[bild]
Jag har använt båda och Supercat är överlägsen den blå/gula. Inte slagit snett på en enda mus hittills..

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag har använt båda och Supercat är överlägsen den blå/gula. Inte slagit snett på en enda mus hittills..
Bästa är att de kan kliva i den så smäller den. Sätt den längs väggar och gör trånga passager så kliver de säkert i den.

Verkstadsdisk med smutsiga verktyg, trälister, plasthinkar och metallskålar i en svart plastback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag tvättade och satte ut mina fällor!

Dan1891 Dan1891 skrev:
Finns det nått sätt att få de små gynnarna att inte gå in i hus/bostad UTAN att ha ihjäl dom i fällor eller med gift?
De är ju rätt oförargliga egentligen, men man vill ju inte ha dom inomhus!

[bild]
Katt

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
[bild]
Idag tvättade och satte ut mina fällor!
Fångar de bättre tvättade?

Nej det gör de inte men det är trevligare att vittja fällorna.
Gammalt bete är också trevligt att få bort.

Jag brukar diska på hösten innan säsong
Protte

prototypen prototypen skrev:
Nej det gör de inte men det är trevligare att vittja fällorna.
Gammalt bete är också trevligt att få bort.

Jag brukar diska på hösten innan säsong
Protte
För mig är det aldrig trevligt att vittja fällorna, det har tom hänt att jag kastat en klassisk träfälla med mus.
Nu har katterna bra kontroll på gnagarbeståndet och hösten/vintern -22 har fällorna fångat 5 möss och det verkar lungt för tillfället.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För mig är det aldrig trevligt att vittja fällorna, det har tom hänt att jag kastat en klassisk träfälla med mus.
Nu har katterna bra kontroll på gnagarbeståndet och hösten/vintern -22 har fällorna fångat 5 möss och det verkar lungt för tillfället.
Som sagt, det är trevligare att hantera om de är rena(re). Slängde ur en halvrutten mus innan... Ja, sånt är liksom livet.

S Söne skrev:
Ett helt tätt hus med belysning runt om är en bra förutsättning. Vi hade motorväg mellan dörrkarm och regel, sådana saker behöver tätas. ”Min” skadedjursgubbe på försäkringsbolaget sa att det allra bästa är en hög sockel, alltså minst 50 cm grundmur.

-

Vet någon var denna fälla kan köpas i Sverige?
[bild]
Blir det inte svårt att rengöra? Ibland slår mina fällor sönder en mus och att peta bort musdelar är inte trevligt.

Redigerat:
Innan jag började använda plastbitarna snodde dem inbland maten genom att går in i fällan från andra sidan. Två möss fångade i fällor på en träkonstruktion, omgiven av ojämn mark.

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.