Byggahus.se
Utifrån anmodan är det bara att inte ha kontakt med styrelsen så är du helt safe.
Problem med boendet eller liknande tar du med föreningens förvaltare.
Vid årsstämman kan du rösta på en annan styrelse och du kan ju även anmäla dig till valberedningen som intresserad, antingen av att sitta i styrelsen eller valberedningen. Vill du öka dina chanser kan du marknadsföra dig lite för grannarna på lämpligt vis, förslagsvis utan att i allt för grova ordalag ge dig på nuvarande styrelse.

Att skicka diverse mail till styrelsen kommer inte ge dig något i dagsläget. Det verkar uppenbart att de kommer köra sitt race oavsett vad du tycker/säger.

• Gilla
Modig och 5 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag får nog lawyer up. Vet någon n bra advokat i Stockholm
Du behöver ingen advokat, inget händer just nu. Spara pengarna till något roligare.
Du har fått en varning för att du anses trakassera styrelsen. Sluta bara ha kontakt med dem så är saken ur världen.

• Gilla
ARJU och 9 till
  • Laddar…
Jag får nog lawyer up. Vet någon n bra advokat i Stockholm
Fast vad ska juristen göra? Det är relevant vid en stämning i tingsrätten.
Det bästa du kan göra är att sluta bry dig om styrelsen och sluta mejla de eller tilltala ordförande i trapphuset.

Skulle det gå så långt som till tingsrätten så är det bra att ha allt skit som ordförande gjort dokumenterat.

• Gilla
TreeView och 4 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Du behöver ingen advokat, inget händer just nu. Spara pengarna till något roligare.
Du har fått en varning för att du anses trakassera styrelsen. Sluta bara ha kontakt med dem så är saken ur världen.
Jaha okej men brevet dom skicka var att jag kan "vräkas med omedelbarverkan" men det kanske måste gå via domstol! Jag har slutat ha kontakt med dom senast var för 2 månader men styrelsen ger sig inte ändå dom måste förstöra min jul och jävlas jämnt. Förstår inte vad deras problem är

Kom ihåg att skriva ”dagbok” på allt som hänt med datum och klockslag

• Gilla
Chrilleus och 13 till
  • Laddar…
Jaha okej men brevet dom skicka var att jag kan "vräkas med omedelbarverkan" men det kanske måste gå via domstol! Jag har slutat ha kontakt med dom senast var för 2 månader men styrelsen ger sig inte ändå dom måste förstöra min jul och jävlas jämnt. Förstår inte vad deras problem är
Du kan inte vräkas med omedelbar verkan från en bostadsrätt som du själv innehar.
Det är en lång juridisk väg att vandra för att förverka någons bostadsrätt.
Om allt är som framställs här är det dags att välja en ny styrelse. Det bör ju även övriga medlemmar ha insett.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L lordi skrev:
Du kan inte vräkas med omedelbar verkan från en bostadsrätt som du själv innehar.
Det är en lång juridisk väg att vandra för att förverka någons bostadsrätt.
Om allt är som framställs här är det dags att välja en ny styrelse. Det bör ju även övriga medlemmar ha insett.
Nja, bostadsrätten kan förverkas med omedelbar verkan vid särskilt allvarliga störningar. Då behövs ingen rättelseanmaning eller underrättelse innan uppsägningen.
För att sen vräkas om man inte flyttar frivilligt krävs särskild handräckning från Kronofogdemyndigheten.

Nu är det dock inte tal om särskilt allvarliga störningar i det här fallet. Och det här med omedelbart är ett spännande begrepp då det ändå brukar ta några månader :)

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Alla kan sägas upp med omedelbar verkan om man inte sköter sig. Om man blir uppsagd och tycker att man har skött sig så blir det en sak för domstolen att avgöra vem som har rätt.

Du har inte blivit uppsagd, men du har blivit varnad och påmind om det som gäller. Se det som ett formellt sätt att bedriva utbildning. Eller ett hotbrev om vad som kan hända om du inte gör som de vill.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Alla kan sägas upp med omedelbar verkan om man inte sköter sig. Om man blir uppsagd och tycker att man har skött sig så blir det en sak för domstolen att avgöra vem som har rätt.

Du har inte blivit uppsagd, men du har blivit varnad och påmind om det som gäller. Se det som ett formellt sätt att bedriva utbildning. Eller ett hotbrev om vad som kan hända om du inte gör som de vill.
Okej förstår ska det inte stå vad jag har gjort eller vad är det dom vill? Det står trakasserier, vad för slags trakasserier. Är att kalla någon för surgubbe trakasserier som leder till vräkning?

• Gilla
KÅMH och 2 till
  • Laddar…
Utan och läsa alla trådar så är det svårt och veta bakgrunden. Men, det är säkert styrelsen som gjort fel osv. Finns kanske inte möjlighet och flytta. Sitter du i en brf kanske du kan bara flytta ett par hus bort? Sälj din lägenhet? Jag fattar inte hur du pallar bo sådär? Eftersom styrelsen inte svarar och dina grannar står på din sida kan det inte vara så svårt och ta över den posten? Har du rätt och deras beteendet är så dåligt är ju rätten på din sida? Dock brukar såna här trådar bli lite mer nyanserade om man får bådas perspektiv.

fördom del: dra bara, njut av ditt liv i en annan lägenhet istället. Har du alla polletter på ett plts så är det inga problem och fixa ett boende

V VetarN skrev:
Utan och läsa alla trådar så är det svårt och veta bakgrunden. Men, det är säkert styrelsen som gjort fel osv. Finns kanske inte möjlighet och flytta. Sitter du i en brf kanske du kan bara flytta ett par hus bort? Sälj din lägenhet? Jag fattar inte hur du pallar bo sådär? Eftersom styrelsen inte svarar och dina grannar står på din sida kan det inte vara så svårt och ta över den posten? Har du rätt och deras beteendet är så dåligt är ju rätten på din sida? Dock brukar såna här trådar bli lite mer nyanserade om man får bådas perspektiv.

fördom del: dra bara, njut av ditt liv i en annan lägenhet istället. Har du alla polletter på ett plts så är det inga problem och fixa ett boende
Jag har renoverat min lägenhet att sälja nu när bopriserna har fallerat skulle innebära en förlust på minst 1-2 msek. Dessutom har jag låst räntan, nära till jobb och trivs bra för övrigt med grannarna. Jag ser det inte som ett alternativ att sälja bara för en person ogillar mig.

Jag håller med det ni säger jag vill själv veta andra sidan av myntet, alltså vad är det jag har gjort. För just nu känns det som makten ligger totalt hos ordföranden nästan som om han äger huset kan vräka vem han vill eller hota vem han vill, i anmodan jag fick står det inget underlag eller vad jag har gjort. Brukar man inte ha med det?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har bara läst den här tråden och lite av det gamla. Känns för mig obehagligt och riskfyllt att ge råd utifrån enbart ts inlägg som i en förlängning kan leda till stora konsekvenser om det inte stämmer och att det saknas viktig information.
Ts behöver ta hjälp lokalt som kan få ta del av all information. Första steget är att kontakta enligt inklippt dokument, där bör man även kunna ge råd om det krävs ytterligare hjälp av annan kompetens.

• Gilla
Qwerty987654 och 8 till
  • Laddar…
Är att kalla någon för surgubbe trakasserier som leder till vräkning?
Nej, det är det inte. Man kan dock fråga sig vad ditt regelbundna kontaktande av styrelsen är och hur kontakten med dem går till då. Säkerligen är det inte uppsägningsgrundande det heller, men ändå.

Men det verkar finnas en enkel lösning. Minns jag rätt har du en sambo (som sitter i valberedningen). Låt henne sköta eventuella kontakter med styrelsen och håll dig skälv i bakgrunden.

Samtidigt hoppas du att ordföranden byts ut, men dokumenterar eventuellt olämpligt uppförande från hans sida mot dig.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
När jag satt i styrelsen för en brf hade vi en boende likt TS som trakasserade styrelsen. Personen var väldigt osmidig och skrev mejl till styrelsen många gånger (utan hot). Det som fick bägaren att rinna över för styrelsen var att personen skrek till flertalet medlemmar i styrelsen ”jävla idiotier” (eller liknande ord, minns inte exakt) när personen skulle gå upp i trapphuset.

I samband med detta så skickade styrelsen via HSB’s jurist en varning till den boende med rekommenderat brev. Totalt två brev skickades till personen sen valde den boende att flytta.

Detta var en väldigt obehaglig person och tog mycket energi från styrelsen. TS kan ju vara lika obehaglig eftersom vi bara sett en sida av myntet. MEN, det bör också tilläggas att vi hade aldrig som avsikt att få personen vräkt, utan enbart att förändra ett dåligt beteende.

Baserat på breven som du har fått från styrelsen så är det bara hot och det ska mycket till för att du ska tvingas lämna din bostad. Hoppas att allt löser sig smidigt.

God jul!

Redigerat:
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
När jag satt i styrelsen för en brf hade vi en boende likt TS som trakasserade styrelsen. Personen var väldigt osmidig och skrev mejl till styrelsen många gånger (utan hot). Det som fick bägaren att rinna över för styrelsen var att personen skrek till flertalet medlemmar i styrelsen ”jävla idiotier” (eller liknande ord, minns inte exakt) när personen skulle gå upp i trapphuset.

I samband med detta så skickade styrelsen via HSB’s jurist en varning till den boende med rekommenderat brev. Totalt två brev skickades till personen sen valde den boende att flytta.

Detta var en väldigt obehaglig person och tog mycket energi från styrelsen. TS kan ju vara lika obehaglig eftersom vi bara sett en sida av myntet. MEN, det bör också tilläggas att vi hade aldrig som avsikt att få personen vräkt, utan enbart att förändra ett dåligt beteende.

Baserat på breven som du har fått från styrelsen så är det bara hot och det ska mycket till för att du ska tvingas lämna din bostad. Hoppas att allt löser sig smidigt.

God jul!
Tack snälla mycket intressant läsning - god jul

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.